Hej!
Första hösten i nya huset och problem med att värma det. Oljepannan värmer varmvattnet med bravur, cirkulationspumpen går och ventilerna före och bakom den är öppna.

Ledningarna till elementen förblir dock kalla, men det finns varmvatten och ledningarna för det är varma.

Vad är det jag missar/ inte förstår?
 
  • Grön oljepanna med rörmokeri, tryckmätare och en röd expansionskärl i ett pannrum, diskuteras för uppvärmningsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Miss på Shunten kanske , en reglering som ska ordna värmen i huset . mitt på panna en pinne , se om det ser ut att det ska vara en ratt på den Ett foto närmare på den
 
Utgående temp på mätaren ser ut att stå på 20˚C eller är det returen som termometern till vänster om cirkulationspumpen sitter på.
Kör du med olja så skall mätare på pannan stå på 90˚C
Kör du på elpatron bör du vara över 50-55˚C för att förhindra legionellabakterier i varmvattnet.

Det kanske finns strypventiler någon annan stans i huset? Så har jag det dom är stängda Maj-Sep för att framledningen inte skall vara varm o slösa energi över sommaren.
Går pumpen?
Luftat alla element?
 
Dom har inte stängt av cirkulationspumpen?
Innan jag skickade ut pannan. Så stängde jag av strömmen till cirkpumpen på sommaren.

Minns att i förra huset så hade jag frånluft.med samma cirkpump som du på bilden.
Det stod något i instrboken.
Efter avstängning
Om att hjälpa pumpen att snurra igång genom att lossa på skruven i mitten och snurra till den med verktyg.
Minns inte exakt men går säkert att få fram på internet. Så vida pumpen nu inte redan går??

Mätaren på vänstersida är pannans temp. Vad står den på?
 
Redigerat:
Så... min fru löste det genom att läsa instruktionen... Som Rävlyan säger jag missade shuntventilen pga. att den saknade sin ratt. Den var helt stängd.

Tack för hjälpen! Rävlyan och Leif!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
R
Det kommer att bli lite problem med värmen i vinter för er , har förre ägaren informerat om det , att det måste shuntas för hand .
I bland blir det för varmt i bland blir det för kallt . , ska det vara bra ska det sitta en motor på axeln som reglerar shunten efter utetempen . , har ni termostatventiler på elementen så kan det kompensera lite .
Pannan gammal så kanske inte så stor ide att lägga pengar på en shuntmotor med reglering , har ni planer på att byta värmekälla så ta det med ro , blir bra med motion i vinter av att gå ner och ändra shunten
 
  • Gilla
Hamillton och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
blir bra med motion i vinter av att gå ner och ändra shunten
En del shuntventiler kan man vrida runt ett helt varv om dom saknar gränslägen, normalt är 1/4 varv och en skala graderad till 0-5
0=vattnet cirkulerar i elementen men inget varmt vatten i pannan blandas in.
3= vattnet cirkulerar i element och hälften kommer från pannan utgående temp kanske 45˚C vår - höst
5= det mesta vattnet kommer från pannan kanske 60˚C vinterläger med -15-25˚C utetemperaturen
https://goo.gl/images/GS588Y
 
Redigerat:
  • Gilla
Hamillton
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det kommer att bli lite problem med värmen i vinter för er , har förre ägaren informerat om det , att det måste shuntas för hand .
I bland blir det för varmt i bland blir det för kallt . , ska det vara bra ska det sitta en motor på axeln som reglerar shunten efter utetempen . , har ni termostatventiler på elementen så kan det kompensera lite .
Pannan gammal så kanske inte så stor ide att lägga pengar på en shuntmotor med reglering , har ni planer på att byta värmekälla så ta det med ro , blir bra med motion i vinter av att gå ner och ändra shunten
Ringde förra ägaren och han kunde inte komma på vad som var fel, konstigt eftersom han borde känna till shuntventilen... Han verkar lite förvirrad rent ut sagt.

Nåväl springande är det redan nu eftersom brännaren löser ut stup i kvarten. Har kollas fotocellen, den verkade ren och ok men, brännaren löser löser ut likväl.

Till saken här att förra ägaren tog ur tanken och ersatte med ett fat disel. Fenomenal överraskning. kan vara så att blandningen blivit fel pga. detta.

Bergvärme är beställt och skulle varit klart förra månaden.... Det var inte meningen att det skulle hinna blir kallt.
 
R
Kan vara att det suger luft , behövs inte mycket för att brännaren ska må illa och lösa ut , det brukar finnas något filter kan vara skit i det , ingen som vet hur oljefatet ser ut invändigt , det med för det blandning tror jag inte på
 
  • Gilla
Hamillton
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Kan vara att det suger luft , behövs inte mycket för att brännaren ska må illa och lösa ut , det brukar finnas något filter kan vara skit i det , ingen som vet hur oljefatet ser ut invändigt , det med för det blandning tror jag inte på
Tror du har rätt igen. Hatten av. Eftersom inkopplingen till fatet är ett hemmabygge var det svårt att bedöma tillgänglig nivå. Nu har jag ändrat lite och det ser att mer bränsle finns tillgängligt, det syns i filtret under brännaren. Tidigare var det mest luft där i glaset.

Soppatorsk mao.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.