Mitt företag äger en villa på detaljplanerat område. Villan är uppdelad i två hyreslägenheter, det finns dessutom en gammal vinterbonad stuga på tomten på 25 kvm, med Trinettkök och dusch. Stugan är gammal och har funnits där långt innan Attefallsreglerna.

Vem är det som bestämmer och bedömer om BRF får bildas eller ej om hyresgäster, hyresvärd och fastighetsägare är överens? Kommunen, boverket eller någon annan?

Är det bara att lägga ner tanken eller kan det finnas en möjlighet?

Edit: Jag har givetvis lov från kommunen att dela villan i två bostäder och stugan fanns där när bygglovet söktes.
 
Redigerat:
C
H Hantlangaren skrev:
Vem är det som bestämmer och bedömer om BRF får bildas eller ej om hyresgäster, hyresvärd och fastighetsägare är överens? Kommunen, boverket eller någon annan?
Så vitt jag vet är detta en process som, kanske förvånande nog, få utomstående har någon möjlighet att lägga sig i.
Sen måste förstås ett antal formkrav vara uppfyllda under resans gång. För att kunna registrera föreningen, förvärva fastigheten, och driva den som BRF.
 
C cpalm skrev:
Så vitt jag vet är detta en process som, kanske förvånande nog, få utomstående har någon möjlighet att lägga sig i.
Sen måste förstås ett antal formkrav vara uppfyllda under resans gång. För att kunna registrera föreningen, förvärva fastigheten, och driva den som BRF.
Men vem är motpart när jag ska försöka argumentera för att stugan är en fullgod BRF-lägenhet?

När jag ansökte om lov hos kommunen för att "inreda ytterligare bostad i enfamiljshus" som de sa faller under Atterfallsreglerna, så var jag noga med att påtala att det redan stod en stuga på tomten som har badrum och trinettkök. Då sa kommunen att stugan stod där innan Atterfallsreglerna infördes så den påverkar inte deras beslut.

Enligt detaljplanen står det dessutom så här:
Utdrag ur detaljplan med text om antal lägenheter tillåtna på bostadstomt markerade med F, ändrad 1993-10-04.
Så jag är lite förvirrad.

Och om stugan inte är ett Atterfallshus, innebär det att jag i teorin får bygga ett Atterfallshus och därmed få 4 bostäder på tomten?
 
C
H Hantlangaren skrev:
Men vem är motpart när jag ska försöka argumentera för att stugan är en fullgod BRF-lägenhet?
Jag ser ingen anledning till att du skall behöva argumentera för att stugan skall vara specifikt en fullgod BRF-lägenhet. Det ställs inga särskilda krav på en BRF-lägenhet annat än att det är en bostad som föreningen kan upplåta för självständigt bruk. Om det är tillåtet att använda den som självständig bostad så torde det inte vara något problem för en BRF att upplåta den som bostadsrätt.

Men jag tycker mig läsa mellan raderna att frågan här bottnar i huruvida stugan är klassad som ett bostadshus eller inte, vilket kommunen torde kunna svara på.
 
Med den där formuleringen om max EN bostad (lite ovanligt) så skulle jag nog konsultera en jurist inom fastighetsrätt, innan jag körde igång BRF projektet.

Som jag förstått det så har man ofta möjlighet till två lägenheter inom detaljplanereglerna. Sedan kommer attefallsreglerna som ger rätt att skapa en bostad till, i strid med detaljplanen.

Den redan bef. stuga kanske du inte får använda som 3e bostad, eftersom den inte är byggd enligt attefallsreglerna. Men här är jag väldigt osäker.

Bortsett från bygglovsreglerna som behöver benas ut. Så tror jag att du måste uppfylla brandksyddsregler mellan lägenheterna. I en vanlig villa finns normalt bara en brandcell, men har du två lägenheter, så tror jag att du måste ha separata brandceller. Inte så svårt att uppnå.

På samma sätt kan det ställas krav på ventilation, utöver de vanliga reglerna för enbostadshus.

Det finns nog ingen myndighet som prövar det här i förväg. Utan det kommer som en otrevlig överraskning i efterhand om de ex. kan förbjuda boende i en lägenhet. Då blir föreningen skadeståndsskyldig mot sina medlemmar. Därmed inte säkert att du som säljer fastigheten till föreningen kan bli skadeståndsskyldig. Du har ju bara sålt. Föreningen som är en juridisk person har ansvaret för ombildningen.
 
Jag har alltså idag på tomten en villa som är uppdelad i två lägenheter, samt ett stuga på 25 kvm som man kan bo i även om det inte är någon lyx.

Stugan är benämnd som förråd i en tidigare bygglovsansökan, och som garage i en annan bygglovsansökan (ansökan gällande nybyggnad av villa och av plank) har jag tagit reda på nu och byggnaden är därmed åtminstone "känd" av kommunen.

Villan är uppdelad som två lägenheter med kommunens godkännande. Kommunen ställde krav på brandklassad avskiljningsvägg, separata ventilationssystem, tillgänglighet för rullstullsburna i båda lägenheternas kök, badrum osv så att kommunen efter bildande av BRF ska kunna påstå att det inte är två fullgoda lägenheter tror jag inte, även om detaljplanen föreskriver max EN bostad.

Frågan är nu om jag får bygga ett Attefallshus utöver de två byggnader som finns på tomten och som redan överstiger de 20% byggbar yta som detaljplanen godkänner. När jag försöker läsa på kring reglerna så tolkar jag det som att ett Attefallshus får byggas utöver vad som det redan finns bygglov för, oavsett vad detaljplanen säger.

..och om det är så att jag får bygga ett Atterfall så anser jag att jag kommer att ha minst TRE fullgoda bostäder och kan därmed bilda en BRF. Jag vill behålla en av lägenheterna till mig själv och kan i så fall låta "förrådet" tillhöra min lägenhet och hyra ut den till en inneboende.
 
Det låter som en rimlig plan, borde fungera. Med reservation för detta att du tydligen lyckats få två lägenheter i villan, i strid med detaljplanen. Vet inte om det kan "eskaleras" om det görs om till bostadsrätt, men troligen inte.

Det du vill göra görs på många ställen här i Stockholm. Ofta till grannars förtret, så det gäller att planen håller om någon ex. hävdar att din lägenhetsuppdelning inte är OK.
 
Kommunen benämnde delningen av huset som en ”Atterfallsdelning”, så jag antar att det är något som trumfar detaljplanen.
 
Om inte gårdshuset är klassat som bostad krävs det bygglov för det. Vare sig det ska bli en egen BRF-lägenhet eller något som tillhör din lägenhet och du hyr ut den i andra hand.

Att bygga en attefallare trots att det redan finns två hus på tomten borde vara tillåtet. Det finns vad jag vet inget som hindrar det om de andra husen har bygglov eller byggts innan de var lovpliktiga.

Och som sagt, ovanligt med en detaljplan som hindrar delning av villan i två lägenheter.

Knepig situation. Får du inte dela villan har jag svårt att se hur BRF-omvandlingen ska kunna gå till, för då lär du knappast få omklassa gårdshuset heller, och då står du med max två lägrnheter: villan och en attefallare.
 
Som sagt delningen har ju tydligen redan godkänts av kommunen. Så med ytterligare ett hus i attefallsformat, borde det vara OK.

Men eftersom den här typen av brf bildande inte brukar vara populärt hos grannarna så gäller det ju att det inte finns någon formalitet att angripa, om någon vill stoppa det.
 
Nyfiken på hur det slutade med ärendet? Lyckades du få till villan till bostadsrätter?
 
C crazytok skrev:
Nyfiken på hur det slutade med ärendet? Lyckades du få till villan till bostadsrätter?
Hej, nej jag har inte gått vidare med det (ännu). Banken lät inte så positiv och sa bl.a att det var svårt för folk att få bostadslån i så små föreningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.