Vad använder man för typ av färg på pärlspont/träpanel monterad på badrumsväggar? Är det linoljefärg som gäller?

Någon som har en fin brytning att rekommendera? Har lagt klinkers som går i grått och rummet ligger i norr och har ett ganska litet fönster. Det kommer alltså inte in så mkt ljus.

Vi har vitt kakel vid badkar och handfat.
 
Kommer det att vara i nära anslutning alt. viss direktkontakt med vatten, eller är det enbart den allmänt högre luftfuktigheten i ett badrum som panelen kommer att vara utsatt för??

MVH//Christina.
 
Pärlsponten kommer inte att komma i kontakt med vatten, endast högre luftfuktighet.
 
Hej!

Igår var vi till Fluger och köpte färg till våran badrums panel. Dom rekomenderade då "vanlig" inomhusfärg som dom bröt i den färg vi ville ha.

//Johanna
 
Linoljefärg vete katten om jag hade använt men def. oljebaserad snickerifärg, om man vill ha det täckmålat.

Jag är ju däremot svag för den där 'mjölkiga' looken som ganska kraftigt vit lasyr ger, även om det möjligen är snyggast på slätare panel än pärlspont.
Har ni bestämt er för pärlsponten?
Vilken stil tänker ni ha i badrummet, är det 'sekelskifte' som gäller, eller..?

Tycker själv att den släta spontade panelen utan fasade kanter, ungefär som råspont, fast hyvlad är ursnygg :)

MVH//Christina.

*EDIT* Har sett den sistnämnda panelen vitlaserad med utomhuslasyr i ett badrum/spa :-* (skulle iom. det stå emot hög luftfuktighet bättre), om du är intresserad så finns den på bild i nr.8 av Hus&Hem.
 
byggimpert skrev:
Linoljefärg vete katten om jag hade använt men def. oljebaserad snickerifärg, om man vill ha det täckmålat.

Jag är ju däremot svag för den där 'mjölkiga' looken som ganska kraftigt vit lasyr ger, även om det möjligen är snyggast på slätare panel än pärlspont.
Har ni bestämt er för pärlsponten?
Vilken stil tänker ni ha i badrummet, är det 'sekelskifte' som gäller, eller..?

Tycker själv att den släta spontade panelen utan fasade kanter, ungefär som råspont, fast hyvlad är ursnygg :)

MVH//Christina.

*EDIT* Har sett den sistnämnda panelen vitlaserad med utomhuslasyr i ett badrum/spa :-* (skulle iom. det stå emot hög luftfuktighet bättre), om du är intresserad så finns den på bild i nr.8 av Hus&Hem.
Det låter som ett jättefint badrum/spa Christina. Vi har dock redan inhandlat pärlsponten. Vi gillar sekelskiftes-stilen väldigt mycket och plockar en del därifrån, även om vi inte medvetet följer någon "stil". Vi bor på landet och det moderna, strikta och sterila passar inte riktigt. Vårt kök är ett riktigt lantkök med bl.a. murad spiskåpa och bröstpanel på väggarna. I barnrummet har vi liggande råspont på väggarna som vi har målat i vanilj. Det är bara några exempel på vad vi gillar.

Badrummet är litet, det är en gammal sidogarderob med snedtak. Badkaret och toaletten står utmed väggen under snedtaket och handfat med tvättskåp hamnar mitt emot toaletten på motsatt väggsida.

Luckorna till tvättskåpet under handfatet kommer förmodligen att ha frästa speglar och färgen blir nog vit med grå brytning.

Vi funderar på att vitlasera taket (som också täcks med pärlspont). Vi vitlaserade en bröstpanel (allmoge) i ett kök i en lägenhet en gång i tiden och det blir väldigt vackert.

Eventuellt får man plats med ytterligare någon form av förvaring under snedtaket mellan badkaret och toaletten.

Alla idéer och tips mottages tacksamt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.