Hejsan! Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med en sak.

Mina föräldrar köpte vårt hus för snart 20 år sedan, och redan då upptäckes fukt bakom regelväggarna i källaren. Och en viss lukt under plastmattan, men inget akut. Iallafall, pappa rev ut väggarna och allt blev bra. Nu på senare år har det luktat illa i källaren, och på besiktningen av Anticimex för ett par dagar sedan så upptäckes fukt under golvet. Tror det låg på 19%, och det får max vara 15%. Själva plastmattan ligger på masonit och asfaboard, som i sin tur ligger direkt på betongen. Därav fukten och lukten.

Vi har Folksam, och den stora försäkringen. Borde inte någon försäkring täcka fuktskadan? Enligt Folksam så täcker de bara när det hänt plötsligt, som läckage.
 
Redigerat:
L
Jag har ytterst svårt att se att något försäkringsbolag skulle kunna gå med på att ersätta en skada så som du beskriver den just nu. Att fukthalten är 19% denna årstiden betyder ingenting överhuvudtaget i en källare. Det som är vettigt att kika på om man som husägare och har källare är att det 3-faldiga fuktskyddet är ok. Är det gjort överhuvudtaget det nämns ju inte i frågeställningen. Jag menar alltså:
1) Takavvattningen leds bort på rätt sätt, helst dagvattenledning om det finns.
2) Dräneringsrören är anslutna på ett sätt att de inte står vattenfyllda eller är igensatta.
3) Fuktskyddet av grundmuren under mark är ok.
En heltäckande plastmatta låter sällan som en god ide direkt på ett oisolerat källargolv det ska bli lukt då, det är normalt. Någon typ av distans bör ju användas så fukten inte stängs in. Dålig lukt t.ex komma ifrån golvbrunnar som ej har vattenlåset fyllt, vilken typ av lukt är det som föreligger?
 
Det golvet lades -85, och under plastmattan ligger det masonit och asfaboard. Och det finns ingen fuktspärr, därav lukten. Men det känns konstigt för det upptäckes inte på besiktningen innan dem köpte huset heller.
 
L
Jag tycker låter som en mycket tveksam konstruktion att ha organiskt material emot en betongplatta som jag antar är oisolerad skulle jag aldrig själv komma på tanken att ha. Det var en galen konstruktion i vår gillestuga med med kallasfalt och gullfiber och uppreglat golv och spånskiva. Det är är normalt att det ska lukta apa då efter 30-40år, man kan inte lägga golv i källare på det sättet. Tog och gjorde om och gjorde rätt, då försvann lukten helt.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Exakt. Vet inte om man tänkte annorlunda för 40 år sedan eller om det ville fuska till det och spara lite pengar. Besiktningsmannen tyckte också det var väldigt konstig lagt. Men nu ska allt bort och göras rätt!
 
  • Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
L
Jag vill inte ta upp metoder lägga golv i denna försäkringstråd, men det finns andra delar på forumet som tar upp detta. Men spara dig den mödan att inte lägga tid på att kontakta något försäkringsbolag om detta ärende. Det kommer inte att resultera i någonting överhuvudtaget förutom bortkastad tid.
 
  • Gilla
llonnqvistt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.