Hej!

Ett ämne som verkar ha avhandlats ett par gånger innan men tänkte ändock ta upp det till diskussion.

Håller på och dra om helt ny el i en bostad från -65 tillsammans med behörig elektriker. Nuvarande är fullständigt kaos och i vissa fall farligt. All el skall bli utbytt i etapper. Håller på att förbereda matning som skall gå från elcentral till rum. Tanken har varit att dra helt nytt via ett schakt från källaren till vinden och dra all matning från vinden ut till respektive kopplingsdosa i vägg. Flexrören kommer alltså gå från varmt till kallt till varmt.

Att dra i befintlig kanalisation är inget alternativ.

Problemet ligger i att jag inte har någon möjlighet att dra det under isoleringen som ligger där nu utan att borra alldeles för många hål i takstolarna vilket jag inte tänker göra. Vad jag har förstått av de andra trådarna i ämnet kan man plugga igen ändarna på flexrören för att förhindra luftvandring och då inte få någon kondensbildning? Hur väl fungerar det?

Tips och idéer mottages gärna.
 
R
Är det kattvind du har
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Är det kattvind du har
Nej, precis som jag skriver är det en kallvind. Passa på att googla om du är osäker på vad det är.
 
  • Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
R
Behöver inte googla vet precis , men frågan var kattvind , även den är en kallvind , lägg ut slangar rör på isoleringen
när du ska ut mot vägg eller tak följer du takstolarna i nedre delen ( stoppar ner rören/slang under isoleringen )
Då blir det stråk på vinden och rulla ut en matta på stråket , korta sträckor mellan takstolar går att trycka under isoleringen .
Ska du ha rör/slang ovanpå isoleringen så är det bara kabel i röret som gäller
I övrigt så går det att stoppa isolering i rörändarna på båda sidor
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ah, ja då missuppfattade jag dig. Nä det är ingen kattvind.

Problemet är att jag inte riktigt har möjlighet att trycka ner rören i isoleringen då denna inte är djupare än överkant på takstolarna. Ett alternativ är precis som du skriver att lägga en matta av typ 90mm isolering ovanpå rören.
 
  • Gilla
Abe73
  • Laddar…
R
Det jag menar med trycka ner . är att om din isolering ligger jäms med takstolarna så går det trycka ner rören mellan takstolen och isoleringen och behöver du komma ut någon dm från stolen så kan man knuffa rören under
Annars med transportsträckorna så går det bra att lägga en matta över
 
Det blir bara kondens om det är luftgenomströmning och är båda ändar på varma sidan lär det inte dra igenom luft från ena sidan till den andra.
Är du osäker räcker det att täta ena sidan.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.