Isakare Isakare skrev:
Har Volvo själva någonsin tillverkat en motor med kedja ??
2,0F är en Fordmotor och 6an är tillverkad av Yamaha.
Om jag inte läst fel här det varit en del trassel med VEA motorn, mins inte om det var bensin el diesel.
Märkligt. Jag kontaktade Volvo säljare, som kontaktade någon annan och återkopplade till mig o berättade att V60 med VEA-motor fram till 2017-2018 har kamkedja, och de allra nyaste V60 har rem.
 
Ja det låter märkligt, VEA ska rem i oljebad, med 24.000 mil/10 års intervall
 
Dracula Dracula skrev:
Märkligt. Jag kontaktade Volvo säljare, som kontaktade någon annan och återkopplade till mig o berättade att V60 med VEA-motor fram till 2017-2018 har kamkedja, och de allra nyaste V60 har rem.
Min erfarenhet av bilsäljare är att de inte är speciellt pålästa om bilars tekniska egenskaper. Föreslår att du kontaktar verkstadssidan istället. Eller besök www.jagrullar.se där finns många som kan Volvo.
 
Ingen Volvomotor har kamkedja, men finns många Volvo som har kamkedja! Dvs fordmotorer, de franska motorerna, tex D2, finns även en 2 liters Pegga motor, om detta är D3? Otrolig rörigt när siffran vart effekt.

Men varför kamkedja? Är bara strul! Mercedes och Mazda och Nissan så rasar motorer för dessa går av/slits, och måste bytas för svindyra pengar, byter många remmar för dessa pengar, samt att tex Volvos remmar byts vid 18-20’ mil och 10år, och bytet är billigt! ”Några tusenlappar” skulle välja VEA’an, går betydligt billigare än gamla 5’an, och givetvis lägre skatt, och många tom skattefria ett tag till..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Yamaha är V8, Volvos 6’a, är ”samma” som 4-5-6’an, Modulmotor.
 
Det är olika bud hela tiden. Volvos egna motorer har alltid haft kamrem och det utan problem. Kamkedjans betydelse är ändå överdriven. BMW och VAG har ju haft en del problem med sina kedjor på vissa modeller.

Tidigare nämndes att den 6 cylindriga var ford modell. Det stämmer inte. Den bygger på samma arkitektur som den 5 cylindriga. De motorer i v60 som inte är volvos är:

D2/drive 115hk 1,6 (1560cc) diesel. Byggd av PSA men sourcad av ford. 2011-2015

T3 150 & T4 180 1,6 (1596cc) bensin turbon är en ford motor. 2011-2015.


VEA motorn är på 1969cc iallafall. Och en liten på 1498 cc.
Brukar stå volymen när man kollar fordonsdata.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ingen Volvomotor har kamkedja, men finns många Volvo som har kamkedja! Dvs fordmotorer, de franska motorerna, tex D2, finns även en 2 liters Pegga motor, om detta är D3? Otrolig rörigt när siffran vart effekt.

Men varför kamkedja? Är bara strul! Mercedes och Mazda och Nissan så rasar motorer för dessa går av/slits, och måste bytas för svindyra pengar, byter många remmar för dessa pengar, samt att tex Volvos remmar byts vid 18-20’ mil och 10år, och bytet är billigt! ”Några tusenlappar” skulle välja VEA’an, går betydligt billigare än gamla 5’an, och givetvis lägre skatt, och många tom skattefria ett tag till..
Att PSA dieseln har kedja var en nyhet för mig ??
Lika så att Mazda och Nissan har kamkedjeproblem. MB hade kedjeproblem på 80 talet när man gick över till enkel cykelkedja, men det åtgärdades efter några år.
Vet inte om 7000;- kan kallas för "Några tusenlappar"
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ingen Volvomotor har kamkedja, men finns många Volvo som har kamkedja! Dvs fordmotorer, de franska motorerna, tex D2, finns även en 2 liters Pegga motor, om detta är D3? Otrolig rörigt när siffran vart effekt.

Men varför kamkedja? Är bara strul! Mercedes och Mazda och Nissan så rasar motorer för dessa går av/slits, och måste bytas för svindyra pengar, byter många remmar för dessa pengar, samt att tex Volvos remmar byts vid 18-20’ mil och 10år, och bytet är billigt! ”Några tusenlappar” skulle välja VEA’an, går betydligt billigare än gamla 5’an, och givetvis lägre skatt, och många tom skattefria ett tag till..
Snurrar du inte till det extra mycket nu?
D2 är ju en PSA motor med rem, den är på 2 liter sedan årsmodell 2016 och 1,6l innan dess

Bytesintervallen på remmarna i Volvo är ännu bredare 14 000 till 24 000 mil

Några tusenlappar är väl lite lågt räknat med 5-6000kr är väl mer normalfallet

Att kedjan rasar beror nog inte så mycket på kedjan i sig, som är en bra konstruktion vid rätt förutsättningar, 3000mil mellan oljebyten är tex inte en förutsättning för att kedjan ska överleva.
 
  • Gilla
quick
  • Laddar…
Beror givetvis vem som gör jobbet, endast kamrem är några tusenlappar, men oftast skall en stor service göras också, så på Volvo blir det nog dyrt.

Som jag sa, ingen Volvomotor har kamkedja, men många har Volvo har kamkedja! Alltså med nåt fransk eller Ford..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Själva kamremsbytet är som tidigare sagts några tusenlappar, mellan 2 och 3 st har jag för mig. Min mor bytte nyligen på sin (ej VEA) och det landade på ca 6 500 kr inkl en större service.

Sen HAR det varit vissa problem med Volvos kamremmar på den 5-cylindriga versionen
även om man bytt med rätt intervall. Det som hänt är att den s.k multiremmen gått av vilket i sig inte ska orsaka skada men den kan trassla in sig i kamremmen och då går den av med rasad motor som följd. Men med tanke på det antal motorer som tillverkats är nog sannolikheten att drabbas rätt liten. Men det är en svaghet. Vet dock inte om detta rättats till på VEA:n.
 
Är väl igentligen inget fel, fler bilar har detta problemet, är nog att byta multiremmen i tid..remmen trådar sig och söker sig in bakom kamremskåpan och börjar linda in sig till kamremmen kuggar av..
 
M Myckling skrev:
Själva kamremsbytet är som tidigare sagts några tusenlappar, mellan 2 och 3 st har jag för mig. Min mor bytte nyligen på sin (ej VEA) och det landade på ca 6 500 kr inkl en större service.

Sen HAR det varit vissa problem med Volvos kamremmar på den 5-cylindriga versionen
även om man bytt med rätt intervall. Det som hänt är att den s.k multiremmen gått av vilket i sig inte ska orsaka skada men den kan trassla in sig i kamremmen och då går den av med rasad motor som följd. Men med tanke på det antal motorer som tillverkats är nog sannolikheten att drabbas rätt liten. Men det är en svaghet. Vet dock inte om detta rättats till på VEA:n.
Med tanke på att kamremskittet med vattenpump verkar ligga kring 1700kr om man köper på tex skruvat.se
https://www.skruvat.se/Kamremskit-m...MIqNK5irTU3QIVB4GyCh1_KguNEAQYAyABEgJyxfD_BwE
så måste ju 6500kr för stor service + kamremsbyte inklusive delar vara rena fyndet, där hade jag nog börjat fundera på vad de hoppat över i den servicen.

H Husqvarna220Ac skrev:
Beror givetvis vem som gör jobbet, endast kamrem är några tusenlappar, men oftast skall en stor service göras också, så på Volvo blir det nog dyrt.

Som jag sa, ingen Volvomotor har kamkedja, men många har Volvo har kamkedja! Alltså med nåt fransk eller Ford..
Och jag sa att just det exemplet du tog upp inte har kedja, det är ju bättre du anger ett exempel som faktiskt har det du försöker förklara.
 
Skrev tidigare ett VEA har kamrem i oljebad, så verkar inte vara fallet efter ha hittat några bilder på motorn.
Men priset är fortfarande inte några tusenlappar som flera verkar tro här, utan ca 6.400:- tillägg utöver servicen, men då intervallen är 10år/24" mil är det väl inget att hänga upp sig på.

Hur remmen, eller rättare sagt ena stödrullen som är fånigt liten ska hålla 24" mil är en fråga, men det får framtiden visa.
VW har en lika liten rulle på gamla 1,8T motorn, och den brukar vara sopslut vid bytet 12.000 mil.
Å andra sidan, har man sett till att ha Japansk kvalite på lagerna i rullarna, så funkar det nog.
Vet en NissanBlubird som gick 36" mil utan byte av varken rem el rullar, trots rekommenderat byte var 9000 mil.
 
Precis som jag sa, beror på VEM som gör jobbet! Lämnar man den på Volvo eller andra större ”märkesverkstäder” så är det givetvis dyrare, en mindre verkstad så är bytet några tusenlappar, men ändå billigt Motför en kamkedja! För dessa håller inte lika länge som Volvos remmar, Mercedes/Nissan/Mazda har problem med kedjorna, rasslar/töjer sig/går av, och det bytet är dyrt! Och går den av så är det dyyyrt!
 
@husqvarna 220AC: 6:an i V60 har kamkedja, utvecklad av Volvo men tillverkades av Ford.
Till TS: skall du köpa en Volvo och vill ha koll på vilka motorer som har kamkedja eller kamrem finns deras egna sida att kolla på för att få rätt info, så slipper du en massa gissningar.
 
  • Specifikationer för Volvo V60 T3 och T6 motorer med beteckningar, motorstorlek och andra tekniska detaljer på en webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från Volvo Cars webbplats som visar specifikationerna för Volvo V60 T6 och D5 motorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från Volvos officiella sida som visar tekniska specifikationer för Volvo V60 T5 och T6.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.