9 616 läst · 32 svar
10k läst
32 svar
Volvo VEA kamkedja, Mercedes CGI blueefficiency
Märkligt. Jag kontaktade Volvo säljare, som kontaktade någon annan och återkopplade till mig o berättade att V60 med VEA-motor fram till 2017-2018 har kamkedja, och de allra nyaste V60 har rem.Isakare skrev:
Min erfarenhet av bilsäljare är att de inte är speciellt pålästa om bilars tekniska egenskaper. Föreslår att du kontaktar verkstadssidan istället. Eller besök www.jagrullar.se där finns många som kan Volvo.Dracula skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Ingen Volvomotor har kamkedja, men finns många Volvo som har kamkedja! Dvs fordmotorer, de franska motorerna, tex D2, finns även en 2 liters Pegga motor, om detta är D3? Otrolig rörigt när siffran vart effekt.
Men varför kamkedja? Är bara strul! Mercedes och Mazda och Nissan så rasar motorer för dessa går av/slits, och måste bytas för svindyra pengar, byter många remmar för dessa pengar, samt att tex Volvos remmar byts vid 18-20’ mil och 10år, och bytet är billigt! ”Några tusenlappar” skulle välja VEA’an, går betydligt billigare än gamla 5’an, och givetvis lägre skatt, och många tom skattefria ett tag till..
Men varför kamkedja? Är bara strul! Mercedes och Mazda och Nissan så rasar motorer för dessa går av/slits, och måste bytas för svindyra pengar, byter många remmar för dessa pengar, samt att tex Volvos remmar byts vid 18-20’ mil och 10år, och bytet är billigt! ”Några tusenlappar” skulle välja VEA’an, går betydligt billigare än gamla 5’an, och givetvis lägre skatt, och många tom skattefria ett tag till..
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Yamaha är V8, Volvos 6’a, är ”samma” som 4-5-6’an, Modulmotor.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 367 inlägg
Det är olika bud hela tiden. Volvos egna motorer har alltid haft kamrem och det utan problem. Kamkedjans betydelse är ändå överdriven. BMW och VAG har ju haft en del problem med sina kedjor på vissa modeller.
Tidigare nämndes att den 6 cylindriga var ford modell. Det stämmer inte. Den bygger på samma arkitektur som den 5 cylindriga. De motorer i v60 som inte är volvos är:
D2/drive 115hk 1,6 (1560cc) diesel. Byggd av PSA men sourcad av ford. 2011-2015
T3 150 & T4 180 1,6 (1596cc) bensin turbon är en ford motor. 2011-2015.
VEA motorn är på 1969cc iallafall. Och en liten på 1498 cc.
Brukar stå volymen när man kollar fordonsdata.
Tidigare nämndes att den 6 cylindriga var ford modell. Det stämmer inte. Den bygger på samma arkitektur som den 5 cylindriga. De motorer i v60 som inte är volvos är:
D2/drive 115hk 1,6 (1560cc) diesel. Byggd av PSA men sourcad av ford. 2011-2015
T3 150 & T4 180 1,6 (1596cc) bensin turbon är en ford motor. 2011-2015.
VEA motorn är på 1969cc iallafall. Och en liten på 1498 cc.
Brukar stå volymen när man kollar fordonsdata.
Att PSA dieseln har kedja var en nyhet för mig ??H Husqvarna220Ac skrev:Ingen Volvomotor har kamkedja, men finns många Volvo som har kamkedja! Dvs fordmotorer, de franska motorerna, tex D2, finns även en 2 liters Pegga motor, om detta är D3? Otrolig rörigt när siffran vart effekt.
Men varför kamkedja? Är bara strul! Mercedes och Mazda och Nissan så rasar motorer för dessa går av/slits, och måste bytas för svindyra pengar, byter många remmar för dessa pengar, samt att tex Volvos remmar byts vid 18-20’ mil och 10år, och bytet är billigt! ”Några tusenlappar” skulle välja VEA’an, går betydligt billigare än gamla 5’an, och givetvis lägre skatt, och många tom skattefria ett tag till..
Lika så att Mazda och Nissan har kamkedjeproblem. MB hade kedjeproblem på 80 talet när man gick över till enkel cykelkedja, men det åtgärdades efter några år.
Vet inte om 7000;- kan kallas för "Några tusenlappar"
Snurrar du inte till det extra mycket nu?H Husqvarna220Ac skrev:Ingen Volvomotor har kamkedja, men finns många Volvo som har kamkedja! Dvs fordmotorer, de franska motorerna, tex D2, finns även en 2 liters Pegga motor, om detta är D3? Otrolig rörigt när siffran vart effekt.
Men varför kamkedja? Är bara strul! Mercedes och Mazda och Nissan så rasar motorer för dessa går av/slits, och måste bytas för svindyra pengar, byter många remmar för dessa pengar, samt att tex Volvos remmar byts vid 18-20’ mil och 10år, och bytet är billigt! ”Några tusenlappar” skulle välja VEA’an, går betydligt billigare än gamla 5’an, och givetvis lägre skatt, och många tom skattefria ett tag till..
D2 är ju en PSA motor med rem, den är på 2 liter sedan årsmodell 2016 och 1,6l innan dess
Bytesintervallen på remmarna i Volvo är ännu bredare 14 000 till 24 000 mil
Några tusenlappar är väl lite lågt räknat med 5-6000kr är väl mer normalfallet
Att kedjan rasar beror nog inte så mycket på kedjan i sig, som är en bra konstruktion vid rätt förutsättningar, 3000mil mellan oljebyten är tex inte en förutsättning för att kedjan ska överleva.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Beror givetvis vem som gör jobbet, endast kamrem är några tusenlappar, men oftast skall en stor service göras också, så på Volvo blir det nog dyrt.
Som jag sa, ingen Volvomotor har kamkedja, men många har Volvo har kamkedja! Alltså med nåt fransk eller Ford..
Som jag sa, ingen Volvomotor har kamkedja, men många har Volvo har kamkedja! Alltså med nåt fransk eller Ford..
Själva kamremsbytet är som tidigare sagts några tusenlappar, mellan 2 och 3 st har jag för mig. Min mor bytte nyligen på sin (ej VEA) och det landade på ca 6 500 kr inkl en större service.
Sen HAR det varit vissa problem med Volvos kamremmar på den 5-cylindriga versionen
även om man bytt med rätt intervall. Det som hänt är att den s.k multiremmen gått av vilket i sig inte ska orsaka skada men den kan trassla in sig i kamremmen och då går den av med rasad motor som följd. Men med tanke på det antal motorer som tillverkats är nog sannolikheten att drabbas rätt liten. Men det är en svaghet. Vet dock inte om detta rättats till på VEA:n.
Sen HAR det varit vissa problem med Volvos kamremmar på den 5-cylindriga versionen
även om man bytt med rätt intervall. Det som hänt är att den s.k multiremmen gått av vilket i sig inte ska orsaka skada men den kan trassla in sig i kamremmen och då går den av med rasad motor som följd. Men med tanke på det antal motorer som tillverkats är nog sannolikheten att drabbas rätt liten. Men det är en svaghet. Vet dock inte om detta rättats till på VEA:n.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Är väl igentligen inget fel, fler bilar har detta problemet, är nog att byta multiremmen i tid..remmen trådar sig och söker sig in bakom kamremskåpan och börjar linda in sig till kamremmen kuggar av..
Med tanke på att kamremskittet med vattenpump verkar ligga kring 1700kr om man köper på tex skruvat.seM Myckling skrev:Själva kamremsbytet är som tidigare sagts några tusenlappar, mellan 2 och 3 st har jag för mig. Min mor bytte nyligen på sin (ej VEA) och det landade på ca 6 500 kr inkl en större service.
Sen HAR det varit vissa problem med Volvos kamremmar på den 5-cylindriga versionen
även om man bytt med rätt intervall. Det som hänt är att den s.k multiremmen gått av vilket i sig inte ska orsaka skada men den kan trassla in sig i kamremmen och då går den av med rasad motor som följd. Men med tanke på det antal motorer som tillverkats är nog sannolikheten att drabbas rätt liten. Men det är en svaghet. Vet dock inte om detta rättats till på VEA:n.
https://www.skruvat.se/Kamremskit-m...MIqNK5irTU3QIVB4GyCh1_KguNEAQYAyABEgJyxfD_BwE
så måste ju 6500kr för stor service + kamremsbyte inklusive delar vara rena fyndet, där hade jag nog börjat fundera på vad de hoppat över i den servicen.
Och jag sa att just det exemplet du tog upp inte har kedja, det är ju bättre du anger ett exempel som faktiskt har det du försöker förklara.H Husqvarna220Ac skrev:
Skrev tidigare ett VEA har kamrem i oljebad, så verkar inte vara fallet efter ha hittat några bilder på motorn.
Men priset är fortfarande inte några tusenlappar som flera verkar tro här, utan ca 6.400:- tillägg utöver servicen, men då intervallen är 10år/24" mil är det väl inget att hänga upp sig på.
Hur remmen, eller rättare sagt ena stödrullen som är fånigt liten ska hålla 24" mil är en fråga, men det får framtiden visa.
VW har en lika liten rulle på gamla 1,8T motorn, och den brukar vara sopslut vid bytet 12.000 mil.
Å andra sidan, har man sett till att ha Japansk kvalite på lagerna i rullarna, så funkar det nog.
Vet en NissanBlubird som gick 36" mil utan byte av varken rem el rullar, trots rekommenderat byte var 9000 mil.
Men priset är fortfarande inte några tusenlappar som flera verkar tro här, utan ca 6.400:- tillägg utöver servicen, men då intervallen är 10år/24" mil är det väl inget att hänga upp sig på.
Hur remmen, eller rättare sagt ena stödrullen som är fånigt liten ska hålla 24" mil är en fråga, men det får framtiden visa.
VW har en lika liten rulle på gamla 1,8T motorn, och den brukar vara sopslut vid bytet 12.000 mil.
Å andra sidan, har man sett till att ha Japansk kvalite på lagerna i rullarna, så funkar det nog.
Vet en NissanBlubird som gick 36" mil utan byte av varken rem el rullar, trots rekommenderat byte var 9000 mil.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Precis som jag sa, beror på VEM som gör jobbet! Lämnar man den på Volvo eller andra större ”märkesverkstäder” så är det givetvis dyrare, en mindre verkstad så är bytet några tusenlappar, men ändå billigt Motför en kamkedja! För dessa håller inte lika länge som Volvos remmar, Mercedes/Nissan/Mazda har problem med kedjorna, rasslar/töjer sig/går av, och det bytet är dyrt! Och går den av så är det dyyyrt!
Medlem
· västra götaland
· 129 inlägg
@husqvarna 220AC: 6:an i V60 har kamkedja, utvecklad av Volvo men tillverkades av Ford.
Till TS: skall du köpa en Volvo och vill ha koll på vilka motorer som har kamkedja eller kamrem finns deras egna sida att kolla på för att få rätt info, så slipper du en massa gissningar.
Till TS: skall du köpa en Volvo och vill ha koll på vilka motorer som har kamkedja eller kamrem finns deras egna sida att kolla på för att få rätt info, så slipper du en massa gissningar.