Hur gör man med ytterdörren vid tilläggsisolering? Om man flyttar ut dörren så hänger ju tröskeln i luften? Jag har funderat på att flytta ut dörren så att iaf halva tröskeln står på betongplattan och andra delen av tröskeln kommer stå på en bärlina som ska vara för trappen in i kåken Då kan jag iaf öppna dörren mer än 90 grader

Vilka problem kan uppstå om man flyttar ut dörren lite? Det är golvvärme i plattan som borde värma tröskeln lite iaf.
 
  • Ytterdörr delvis monterad på betongplatta med synlig tröskel och underliggande bärlina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Karmen ska ut jäms med panelen och sättas ett lock på springan som blir , det innebär att du ska fylla ut nere med en planka eller annat i liv med den bit som tröskeln ligger på i dag , flytta ut karmen ,( hoppas att det finns att fästa i det nya för karmen )
och lägg en ny plan ekbit där tröskeln var först kloss mot tröskeln
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
Såhär blev det! Bärlinan får även bära upp tröskeln. Fällde även in xps-cellplast får att isolera lite under tröskeln.
Blev mycket snyggare och dörrarna kan man öppna fullt ut.
 
  • Bärlina under dörrtröskel med inlagd XPS-cellplast för isolering mot grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad bärlina under dörrtröskel med inlagd xps-cellplast för isolering, dörrkarm och grus ute.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd bärlina under en dörrtröskel med isolering, mot en bakgrund av grus och röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björkebo Frösön och 5 till
  • Laddar…
Hur ser det ut på insidan?
 
Eftersom dörrkarmen ligger precis på kanten av kantelementet så gick det att lägga klinker hela vägen mot karmen.
 
  • Klinkergolv som möter en vit dörrkarm, med en del av en brun dörrmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Riktigt najs!
Jag har köpt ett tilläggsisolerat hus, och stör mig som attan på att ytterdörren är monterad innanför isoleringen, ser knäppt ut, och dessutom går inte dörren att öppna ordentligt.
 
rockin_john rockin_john skrev:
Riktigt najs!
Jag har köpt ett tilläggsisolerat hus, och stör mig som attan på att ytterdörren är monterad innanför isoleringen, ser knäppt ut, och dessutom går inte dörren att öppna ordentligt.
Ja exakt så som dig kände jag.

Det jag gjort är väl en lite tokig lösning samt att det eventuellt blir en ködbrygga in vid tröskeln, har golvvärme så det har inte påverkat komforten men kanske elräkningen.
Men jag är själv nöjd och det är väl huvudsaken ;)
 
M Martin.ke skrev:
Ja exakt så som dig kände jag.

Det jag gjort är väl en lite tokig lösning samt att det eventuellt blir en ködbrygga in vid tröskeln, har golvvärme så det har inte påverkat komforten men kanske elräkningen.
Men jag är själv nöjd och det är väl huvudsaken ;)
Ja, jag funderade just på värmeförlusten vid dörren... Men där fick jag svaret på det ja...

Tror jag får ta tag i detta till sommaren... om vi inte är en rysk koloni då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.