Ja, precis som trådrubriken säger, vad har ni för åsikter om bilarna som går under "pluginhybrider/laddhybrider"?

Jag kör i dagsläget en BMW 525i -03. En trevlig bil på många sätt med bra komfort trots sportstolar, tyst, den rör sig framåt när man trampar ner och mycket trevligt med automatlåda (första bilen jag äger med det). Däremot är den mindre rolig att tanka då den en genomsnittlig dag ligger på 0,87 när jag håller mig på E4:an men passerar direkt 0,92 när jag kör genom stan. I en tur mellan Umeå och Örebro var jag nere på så "lite" som 0,74, men det hör inte direkt till normalturerna och det är ändå inte så imponerande siffror när soppan ligger på nästan 17 kronor per liter.
Så jag har på allvar börjat fundera på en laddhybrid i hopp om att kunna lägga pengar på annat mer roligt än att tanka. Det kändes särskilt lämpligt när jag har drygt 3 mil enkelväg till jobbet och som jag förstår det klarar de flesta hybrider den sträckan på enbart el.

Men då jag läser om förbrukningar så blir jag mindre lockad. Biltillverkarna anger så låga siffror som 0,15 liter per mil i "el-läge" och 0,4 i "ladd-läge" medan de siffror som angetts av ägare av fordonen ligger betydligt högre. Vilket jag misstänker beror på NEDC-körcykeln som skulle varit fånigt anpassad för laddhybrider, men samtidigt känns det lite avskräckande om förbränningsmotorn hoppar i och ur när den känner för det och drar upp förbrukningen hela tiden.

Finns det någon på detta forum som har någon erfarenhet av laddhybrider på något sätt och kan säga bu eller bä om dem?
 
  • Gilla
frhar
  • Laddar…
Om du kommer fram och tillbaka med lite marginal på el kan det vara ett alternativ, dvs räckvidd på över sex mil (troligen behövs tio "teoretiska mil " räckvidd i specen.

Jag tror personligen att ladd-hybridbilar är en snabbt övergående fas. Du betalar i princip för två bilar (två drivlinor). Sedan kan du inte dra nytta av elbilen enklare konstruktion som kräver mindre service. Din hybrid kräver troligen oljebyte varje år även om du bara kört ett par hundra mil på bensin. Det blir en rejäl milkostnad för att få längre räckvidd! Typ 20 kr milen för en passat gte som servas av vag efter ett år och några hundra mil på bensin och 1500 mil på el (tor ditt jobb 200 dagar och lite lokal körning)

Köp en nyare 520 d istället om du gillar din nuvarande bli. För pengarna som blir över kan du tanka i många år.
Komplettera med en liten bil med ren eldrift om du vill åka miljövänligare till jobbet . Eller en liten bättre begagnad bensinbil om du tänker mer på ekonomin
 
  • Gilla
ullberg och 2 till
  • Laddar…
Fast bara i minskad vägskatt så är ju servicen intjänad.
Jag har ingen skatt fram till 2020 sen 360:-/ år
Har inte startat bensinmotorn på en och halv månad nu, kör bara el så sopparäkningen uteblir också.
3 mil är ju inga problem om du kan ladda på jobbet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bränsleekonomisk är det en jättevinst vid korta körsträckor och laddmöjligheter. Vid långa körsträckor obefintlig vinst.

Som nämndes är det en övergående teknik som kommer att vara en historisk kuriositet.

Du nämnde ingen budget. Signa upp dig på Model 3 för leverans nästa år?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fast bara i minskad vägskatt så är ju servicen intjänad.
Jag har ingen skatt fram till 2020 sen 360:-/ år
Har inte startat bensinmotorn på en och halv månad nu, kör bara el så sopparäkningen uteblir också.
3 mil är ju inga problem om du kan ladda på jobbet.
Vad åker du för bil Stefan? VW Golf / Passat?
 
Passat, men den är ju i princip identisk med Golf mekaniskt.
Vill bara tillägga att vid långa sträckor fungerar ju den som en vanlig hybrid så även där spar man bensin. Snittade under 0.45L/mil vid min enda långkörning jag gjort.

Blå Volkswagen Passat hybrid parkerad i ett garage med verktygstavla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mkt kör du per år?
Din TOTALA bilkostnad?
Den bil du har nu faller inte i värde, har inget dyrt som går sönder, har billiga slitdelar och är lätt att laga, även hos en universalverkstad.
Jag har en likadan, jag kör bara 800-1000 mil om året så oavsett vad jag byter till (om vi antar att det är något nyare och bättre!) är det en ren ekonomisk förlust att byta även om jag skulle köra nästan bara på el.

Oj, såg nu tre enkelmil till jobbet. Så du lägger typ 1600kr/mån på bensin. Bara att börja räkna! Du kan inte köpa en Tesla för 1600kr/mån. ;)
Byter du till något som drar hälften, ja då har du 800kr/mån att lägga på bilen. Skatt o service är inte mkt per mån heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Än om Beemern skulle förbruka 1.5liter milen är det billig att köra! Går den och funkar utan större problem så, plug-in hybrid kan aldrig betala sig, knappt med fri el, kostar 100’ dyrare än en diesel, några kronor mindre i skatt, sen ska man släpa på ett batteripack, som knappast håller mer än 7-9år, snål diesel alla ggr...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
En Tesla skulle vara helt okej pendlarbil, jag är dock inte så road av prislappen på dessa. Det står en begagnad P85 hos en bekants bilaffär och han vill bara ha 950 000:- för den :p

Hybriderna lockade mest för att det skulle finnas en förbränningsmotor i dessa som tar över om sträckan blir för lång och det lät fantastiskt bra när jag hittade att en Volvo V60 skulle dra strax under 0,2 på el och strax under 0,5 när förbränningsmotorn hjälpte till. 0,2 är väl ungefär vad min gamla Zündapp KS50 Supersport drog. :p
Men så hittade jag andra källor som hävdade att förbrukningen snarare låg på 0,4 med el och 0,7 på laddning, vilket då är siffror som närmar sig min bil. När jag för skojs skull tittade på förbrukning hos en Outlander eller RX400 så insåg jag att jag lika gärna kunde köpa en BMW 540 eller M5 och köra lika dyrt rent förbrukningsmässigt mer eller mindre.

Så jag tänkte att om jag slänger ut frågan här kanske man kunde få mer jordnära åsikter kring ämnet. Inte biljournalister som får testa bilarna efter franska rivieran och hänger upp sig på responsen i snabba kurvor eller bilnördar som tycker att allt med mindre än 500 hk är fjantigt (även om jag i viss mån tillhör sistnämnda :whistle:).

Jag har heller ingen specifik budget. Jag skulle dock aldrig köpa en sprillans ny bil då den ändå bara kommer användas i huvudsak till att transportera mig själv till och från jobbet. Jag har andra fordon för nöjeskörning eller om man nu vill gasa av sig.
Kort och gott, jag kollar mest läget om det verkligen är en övergång tills de normala tillverkarna uppnår Teslas räckvidder och att laddningen kan skyndas på eller om hybrider är ett hållbart alternativ. Batterierna påstås ju ändå hålla väldigt många mil innan de tappar prestanda, men det kan ju vara något som hittas på runt utopiska körningar eller liknande.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vill du åka billigare totalt sett är det nån gammal småbil eller en surdiesel typ äldre Passat. Allt annat kostar ju mer än vad du betalar idag.
Så med den körsträckan är det ju bäst för både plånbok och miljö att köra slut på den bil du har.
Den gamla BMWn klarar för övrigt kraven för Eu6 och varken problem med partikelutsläpp eller Nox!
 
Avskrivningen på batteriet måste man också räkna med när man talar om totala bränsleförbrukningen. Batterierna är inga evighetsmaskiner. 60000-100000kr per 100 000km. Motsvarar då 3500 - 5800 liter bensin med dagens priser. En laddhybrid/elbil har ju inget andrahandsvärde om inte batterierna fungerar.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag kör sedan i juni en Golf GTE. Enligt färddatorn har jag under hittills c:a 1000 mil gjort av med i snitt 0,25 l bensin och 0,94 kWh per mil. För bensinen stämmer färddatorn ganska bra med hur mycket jag tankat. För elen är jag osäker. Jag har 38 km till jobbet och kommer för det mesta hela vägen på el. Men då får jag inte köra fortare än 90 på motorvägen. Den stora besparingen är att man kan köra på el. När batteriet är slut är inte förbrukningen så imponerande. Den drar över halvlitern per mil om man kör på bara bensin. Som mest har jag kommit 185 mil mellan två tankningar. Tanken rymmer 35 liter.

Det känns för mig som att alla laddhybrider är mer eller mindre hastigt tillkomna. Flera detaljer känns inte riktigt genomtänkta. På golfen sitter ladduttaget mitt i fronten. Det skulle nog vara mer praktiskt att ha det på sidan. Värme drar ner räckvidden på el betydligt. Bilen kan utrustas med bensinvärmare, och det känns spontant som att det skulle vara effektivare att bara värma bilen med bensin de gånger man ligger på gränsen till att klara sträckan på el. Men bensinvärmaren kan inte användas när man kör bilen. Endast när den står parkerad. Det är i princip en bensinbil som fått en extra elmotor. Detta till skillnad från Toyota som har utvecklat en helt ny drivlina och därmed kan pressa ner förbrukningen mer vid drift på bensin. Golfen är i alla händelser mer färdig produkt än vad Kia-hybriderna är. De senare kan inte alls ha värme på när man kör på el. Men så finns det en prisskillnad också.

Jag är mycket nöjd med hur bilen är att köra. I hybridläget märker man inte så mycket av växlingarna mellan el och bensin. Ibland känner man ett litet ryck när bensinmotorn kopplas in, men oftast inte. I låga farter har man en omedelbar respons på gaspådraget. Mycket kraft ända från stillastående och mycket snabbare respons på gaspådraget än det brukar vara på bensinmotorer. För att inte tala om dieslar. Jag tror att bilen är programmerad för att elmotorn skall jämna ut karakteristiken på bensinmotorn. Jag upplever att vridet är mycket jämnt vid acceleration om man håller en fix position på gaspedalen.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
C
Jag har kört på metan-/biogas i 8 år och ser det som det självklara alternativet om man kör lite längre sträckor, förutsatt att man har en gasmack längs de stråk man kör till vardags (vilket är akilleshälen).
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Beroende på vad man har för bil och vad man har för användningsmönster kan det gå åt rätt mycket extra el för "förkonditionering"av bilen, som t.ex. på Tesla som både kan kyla och värma. På vintern när man tinar upp hela bilen med el från elnätet kan man dubbla den verkliga förbrukningen om man inte har så långt till jobbet. Sen har funktionen givetvis ett komfortvärde som inte är noll.

Jag sneglar då och då efter nåt "billigt skit" att snål-åka till jobbet med på el men det går aldrig ihop sig. Det finns ett antal billiga Renault-modeller på blocket men då är det det där med "batterihyra 899kr/mån" vilket genast käkar upp hela bränslekostnadsbesparingen på ett bräde. :/
Då är det dessutom begränsad körsträcka! Tex 1250 mil i exemplet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
En Tesla skulle vara helt okej pendlarbil, jag är dock inte så road av prislappen på dessa. Det står en begagnad P85 hos en bekants bilaffär och han vill bara ha 950 000:- för den :p

Hybriderna lockade mest för att det skulle finnas en förbränningsmotor i dessa som tar över om sträckan blir för lång och det lät fantastiskt bra när jag hittade att en Volvo V60 skulle dra strax under 0,2 på el och strax under 0,5 när förbränningsmotorn hjälpte till. 0,2 är väl ungefär vad min gamla Zündapp KS50 Supersport drog. :p
Men så hittade jag andra källor som hävdade att förbrukningen snarare låg på 0,4 med el och 0,7 på laddning, vilket då är siffror som närmar sig min bil. När jag för skojs skull tittade på förbrukning hos en Outlander eller RX400 så insåg jag att jag lika gärna kunde köpa en BMW 540 eller M5 och köra lika dyrt rent förbrukningsmässigt mer eller mindre.

Så jag tänkte att om jag slänger ut frågan här kanske man kunde få mer jordnära åsikter kring ämnet. Inte biljournalister som får testa bilarna efter franska rivieran och hänger upp sig på responsen i snabba kurvor eller bilnördar som tycker att allt med mindre än 500 hk är fjantigt (även om jag i viss mån tillhör sistnämnda :whistle:).

Jag har heller ingen specifik budget. Jag skulle dock aldrig köpa en sprillans ny bil då den ändå bara kommer användas i huvudsak till att transportera mig själv till och från jobbet. Jag har andra fordon för nöjeskörning eller om man nu vill gasa av sig.
Kort och gott, jag kollar mest läget om det verkligen är en övergång tills de normala tillverkarna uppnår Teslas räckvidder och att laddningen kan skyndas på eller om hybrider är ett hållbart alternativ. Batterierna påstås ju ändå hålla väldigt många mil innan de tappar prestanda, men det kan ju vara något som hittas på runt utopiska körningar eller liknande.
Märk väl att det var Tesla Model 3 och inte S eller X jag syftade på med min kommentar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.