Har precis lagt ett Kährs Linnéa Valnöts golv i vardagsrum och hall. Under trägolvet låg en plastmatta. Har ovanför plastmattan endast lagt en typ av papp som golvsäljaren rekommenderade.

Har upptäckt att vid något ställe i hallen så fjädrar golvet lite.

Kommer detta att lägga sig bättre eller behöver jag göra något åt det?
Funderar på att riva upp hallen och lägga foam under vad tror ni om det?
 
Att de fjädrar beror förmodligen på att golvet har en svacka just där... så att lägga foam över hela golvet hjälper nog knappast ev bara nån bit just där då kanske.
 
Kommer golvet lägga sig med tiden själv eller måste jag göra något åt detta nu?

Kan väl tillägga att Kährs Linnéa är ett 7 mm tjockt så kallat fanergolv som är helt i trä.
 
Det som brukar fungera är att spackla upp svackan så kan du inte leva med svajet så är det bara att plocka upp.
 
HEj!

Jag lider av samma sak, har också kährs men på 15mm.

La golvet nyligen i sovrummet o köket. Jag har lagt golvet på golvpapp som ligger på betonggolv. Fjädringen beror på ojämnheter i golvet. I efterhand så förstår jag att pappen inte räcker, det skulle behövts reälare underlag som ljud-dämpar-plast som jag såg på coop nyligen på rulle. Den plasten är ganska tjock.

Jag kom på en idé att kanske struta under lite foam-aktigt, det man isolerar fönsterkarmar med. Men då gåller det att få under pipen i golvspringan mog väggen o sen under golvet, och det känns som snudd på omöjligt. Pipen måste platts till samt att den skall vikas i 90 grader vilket kommer resultera att det kanske kommer bli ett stopp i pipen. Riva upp golvet tänker då jag inte göra, sviktar ganska lite.

Surt sa räven. Men mabn lär sig p åresans gång, synd bara att handeln är så okunniga och inte tipsar en om ev. problem som kan uppstå.

 
Så tunna golv kräver ett gott förarbete med underlaget. Man får nog ta upp golvet eller leva med knirret och komma hem i tid på natten.
 
  • Haha
Rebin Amin
  • Laddar…
Man kan palla upp svackorna med dubbla eller trippla lager papp (gäller inte aerolen). Men sen börjar det bli för tjockt. Använd flytspackel om underlaget tillåter det. När parketten sviktar så kan det bli lite fult i skarvarna mellan brädorna pga att det nöts emot varann, speciellt i kombination med lite fukt från skor eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.