T
Vi har en villa som vi skulle behöva installera ventilation i. Det var från början 2 våningar men vinden är numer inredd så nu är det tre våningar, med en bottenplatta på 99m2.

Huset är byggt på 50-talet och har tidigare haft någon ventilation med ventilerade lister och någon frånlufts-historia kopplad till murstocken.

Men då det har renoverats av både oss och tidigare ägare och saker har byggts igen och tagits bort så finns det i dagsläget ingen ventilation alls mer än självdrag och en frånluftsfläkt på toaletten, och naturligtvis en köksfläkt men den går ju inte hela tiden.

Fönster är bytta på plan 2 så där finns tilluft i fönstren i sovrum och vardagsrum. Huset som tidigare värmdes upp av en vedeldad panna värms nu upp av jordvärme och en kamin finns kvar som vi eldar i för ”mys”.

Då vi har lite problem med fukt och dålig lukt så känner vi att vi vill installera någon typ av ventilation som funkar med huset så som det ser ut idag.

Jag har kollat runt med olika firmor där vi bor och fått förslag på frånluft från blivande badrum och tvättstuga på plan 1, dessa ska kopplas samman och drivas av en motor som sitter i garaget (som sitter ihop med huset) och därifrån vidare ut på baksidan. Detta i kombination med tilluftsventiler på vindsplan i sovrum och vardagsrum, som vi själva skulle installera.

Det verkar finnas två problem som jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till. Ett är att det kan bli dåligt sug i skorstenen vilket kan leda till att det ryker in när man ska elda. Ett annat är (tydligen enligt en vän) att man kan genom att skapa ett undertryck i huset suga ut radon ur väggarna om man har problem med det. Vi har inte gjort en mätning så det vet vi inte.

Är det någon som har tips och råd? Enligt firman kunde man inte använda sig av de gamla kanalerna. Sen undrar jag också om suget kommer räcka för att förnya luften på vinden, när frånluften är placerad på plan 1. Bör man skapa ett övertryck med tilluftsfläktar och låta luften leta sig ut, i kombination med pax-fläktar i våtrum? Eller bör man komplettera med någon typ av frånluft även på vinden? Jag antar att den frånluftslösningen skulle fungera på liknande sätt eftersom ventilerna är placerade i våtrummen. Vad blir egentligen skillnaden?

Vi har varken pengar eller utrymme att bygga nya kanaler till alla rum. Jag känner att jag har läst och läst men hittar inget som matchar riktigt. Jag kan egentligen inget om detta och börjar tröttna på att behöva byta åsikt hela tiden om hur vi bör göra, vill gärna verkställa snart Så jag är väldigt tacksam för råd!
 
Redigerat:
  • Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Dela in din text i avsnitt så den blir läsbar.
 
T
Hoppas den blev mer lättläst
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Du skall absolut inte sikta på att ha övertryck i ditt hus. Då finns risken att du trycker in fuktig luft i väggarna.

Mekanisk frånluft är väl det som är mest prisvärt.
Själva fläkten är inte jättedyr samt lite spirorör är ingen större kostnad.

Det absolut bästa är ftx men dom kostar en slant.

Skillnaden är att på ftx kan du även styra och kontrollera tilluften. Samt att frånluften värmer upp tilluften.

Du skall definitivt satsa på undertryck.
Tilluftsventiler o alla rum utom kök badrum
Sen frånluft i tvättstuga. Kök och toaletter.

Luftväxling är superviktigt inte bara för er som bor i huset utan för själva huset i sig.

Den fuktiga luften måste ut.

Så mitt råd är att se över finanserna och sätta på god ventilation det kommer du spara pengar samt hälsa på i längden.
 
T
Ok. Jag kan ju inget om detta, men vad är ftx? Och hur ligger det i pris, generellt, om man kan säga något. Prisförslag jag fick från den firman jag pratat med var 15.000kr. Det är då för frånluftslösningen jag nämnde som går ut från badrum och tvättstuga på plan 1 och är kopplade till själva motorn som sitter i garaget. Denna skulle ju då också vara ganska enkel att styra suget på enligt dem.
 
Ftx innebär precis som du var inne på: att dra tilluftkanaler till alla torra rum och koppla frånluftskanaler till de fuktiga rummen (kök o badrum). En fläkt på vinden återvinner värmen i frånluften och värmer tilluften med hjälp av den återvunna värmen. Du får varm, filtrerad (oftast pollenfri) fräsch uteluft direkt in i sovrummet. Jättebra, men det kostar förstås att installera Mellan 50 och 150 tusen installerat och klart. Gör man det själv blir det mycket billigare. Ftx=Frånluft, Tilluft, värmeväXlare.
Med bara frånluft får du ingen förvärmning och det drar gärna kallt från ventiler och springor och du suger ut dyrt uppvärmd luft till kråkorna. Men å andra sidan: installationen mycket enklare och billigare.
15 kkr för frånluft låter inte orimligt, men jag har ju egentligen ingen aning. Ditt inomhusklimat blir säkert bättre än det är nu.
 
  • Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
BirgitS
T Tesssssssssssssan skrev:
Sen undrar jag också om suget kommer räcka för att förnya luften på vinden, när frånluften är placerad på plan 1.
Man bör nog eftersträva att det finns till- och frånluft på varje plan för det brukar inte bli något bra om man förlitar sig på att det ska gå ett luftflöde i trappan.
 
Om du skall låta en firma installera ftx får du nog lägga till en 0 på priset för mekanisk frånluft.

Jag installerade mitt ftx själv. Och med ovk landade jag på 45.000:-
 
  • Gilla
Chrisdekeuk och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.