Hej!
Jag och min sambo planerar för fullt för att bygga vår villa. Då vi båda är nybörjare inom området så har vi valt att välja totalentreprenad.
Som ni kan se på bifogade filen så är detta första skissen vi har tänkt oss för hus och garage.
Vi har funderingar att förlänga klädkammaren ca 1m. Även utanför entrén har vi tänkt oss att förlänga taket lite, ca 2m (borde räcka ??) så man får lite skydd precis utanför.
Köket är det vi funderar mest på just nu hur man kan göra för att det ska bli så bra och effektivt som möjligt.

* En fundering är att dörren till sovrummet som är närmast entrén att flytta den mot entrén för att få en yta där man kan kanske bygga någon köksbänk mellan dörrarna.

*Alternativt att förminska sovrummet närmast entrén för att bygga en liten gång in om man nu flyttar andra sovrumsdörren 90 grader åt höger. För då skapar man sig en större vägg i köket och kan ställa kyl/frys, mikro mot sovrumsväggen och då kunna ha ett hörnskafferi där kyl/frys är idag.

*Är inte helt hundra än om vi ska ha köksön. Då vi funderar att bygg ut bänken där diskmaskinen är och in mot rummet (mot sovrummen) för att sätta en häll där ( så man står vid spisen och kollar ut mot vardagsrummet)

*Sen funderar vi hur man bäst ska göra i groventrén/tvättstugan för att utnyttja den på bästa sätt, bör man placera om diskho och tvättmaskin/torktumlaren?

*Kan tillägga att garaget dörr ska placeras på andra sidan :)

*Altanen tänkte vi placera utanför köket, så ska vända altandörren så den öppnas åt andra hållet utåt.

Skulle gärna höra om ni har några synpunkter vad man bör tänka på, vad tror ni om dessa funderingar och idéer vi har om huset, vilket blir bäst och praktiskt?

Sen är det något speciellt man ska tänka på när man bygger nytt, planering mm ?

Hoppas ni förstår hur jag tänker och tack så mycket i förväg för hjälpen :D
 
  • Gilla
Funshine
  • Laddar…
A A-Nybyggaren skrev:
Hej!
Jag och min sambo planerar för fullt för att bygga vår villa. Då vi båda är nybörjare inom området så har vi valt att välja totalentreprenad.
Som ni kan se på bifogade filen så är detta första skissen vi har tänkt oss för hus och garage.
Vi har funderingar att förlänga klädkammaren ca 1m. Även utanför entrén har vi tänkt oss att förlänga taket lite, ca 2m (borde räcka ??) så man får lite skydd precis utanför.
Köket är det vi funderar mest på just nu hur man kan göra för att det ska bli så bra och effektivt som möjligt.

* En fundering är att dörren till sovrummet som är närmast entrén att flytta den mot entrén för att få en yta där man kan kanske bygga någon köksbänk mellan dörrarna.

*Alternativt att förminska sovrummet närmast entrén för att bygga en liten gång in om man nu flyttar andra sovrumsdörren 90 grader åt höger. För då skapar man sig en större vägg i köket och kan ställa kyl/frys, mikro mot sovrumsväggen och då kunna ha ett hörnskafferi där kyl/frys är idag.

*Är inte helt hundra än om vi ska ha köksön. Då vi funderar att bygg ut bänken där diskmaskinen är och in mot rummet (mot sovrummen) för att sätta en häll där ( så man står vid spisen och kollar ut mot vardagsrummet)

*Sen funderar vi hur man bäst ska göra i groventrén/tvättstugan för att utnyttja den på bästa sätt, bör man placera om diskho och tvättmaskin/torktumlaren?

*Kan tillägga att garaget dörr ska placeras på andra sidan :)

*Altanen tänkte vi placera utanför köket, så ska vända altandörren så den öppnas åt andra hållet utåt.

Skulle gärna höra om ni har några synpunkter vad man bör tänka på, vad tror ni om dessa funderingar och idéer vi har om huset, vilket blir bäst och praktiskt?

Sen är det något speciellt man ska tänka på när man bygger nytt, planering mm ?

Hoppas ni förstår hur jag tänker och tack så mycket i förväg för hjälpen :D
En sak som jag skulle ändra är att göra ett eget rum för värmepump och teknik. Har varit i hus som haft sjukt varm tvättstuga pga värmepump i tvättstugan.

Sedan är ingång till de två sovrummen från kök mindre lyckad. Tänk på morgonen när man börjar riva i disken då vaknar garanterat de i sovrummen. Jag skulle nog lägga köket bredvid groventren och tvättstugan. Sovrum bredvid tvättstugan e ju sådär...

Sedan är ju vardagsrummet groteskt stort. Har ni bytt plats på köket och även matsalsbordet.
 
Redigerat:
Ritning av en lägenhetsplan med markerade ändringar för tvättstuga och walk in garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade flyttat tvättstugan till allrummet och gjort en walk in garderob i anslutning till sovrummet.
Ett allrum med den utformningen blir ändå svårt att utnyttja vettigt

Skulle iofs kunna byta plats på sovrum och tvättstuga också och på så sätt få en längre TV-vägg i allrummet
 
Det är ju populärt att sätta föräldrasovrummet åtskilt från barnens sovrum numera, men just här blir et kanske inte helt genomtänkt, det är inte så kul att ha sitt sovrum i köket och vakna av slamret från köket när man är ledig från skolan.

Det skulle dessutom bli billigare att samla alla "våta" funktioner bättre. Tex genom att byta plats på tvättstugan och ett av sovrummen.

Fundera också på vem som mest använder allrummet och hur. Ofta är det kanske där barnen hänger med sina vänner, men här är det direkt utanför tvättstuga och föräldrasovrum, det kanske blir en del oönskat spring. Barnen måste dessutom gå genom hela hallen/vardagsrummet för att gå på toa. Inte så kul om ni har gäster hemma sent och små barn vaknar på natten.

Och ännu en fälla är den tjusiga öppna planlösningen:
- Hur använder ni ytan i mitten? Det är ca 20 kvm som mer eller mindre går till spillo.
- Det blir också en hög ljudnivå i hela huset. Allt man gör i kök, allrum och vardagsrum hörs.

Jag skulle sätta dubbeldörrar i glas mellan kök och vardagsrum och mellan allrum och vardagsrum.
Kaminen skulle jag överväga att sätta mitt i det öppna utrymmet, eventuellt i en vägg med öppning åt båda håll, så att elden även syns från hallen. Det gör vardagsrummet till ett vardagsrum istället för en gigantisk ekohall med soffgrupp längst bort.

Vad gäller köket, tänk på att det blir väldigt trångt vid altandörren, som man nog använder rätt mycket, om man sätter bordet så som det är gjort på ritningen. Jag skulle överväga att försöka få till ett U-kök, så att dörren istället kan sättas i det andra fönstret.

I vardagsrummet, är det något av fönstren som är tänkt att vara en dörr?

Grovingången:
Kvadratisk grovingång/tvättstuga ger rätt mycket slöseri av yta. Bättre att ha ett avlångt rum, med maskinerna, ho, arbetsbänk mm på vardera sidan och en lagom bred gång i mitten.
Låt istället "G 3,4" växa till en rejäl klädkammare eller WIC, kanske rent av med ett litet fönster, så går den att vid behov använda som ett litet kontor eller gästrum.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Gammelnörden
Vad lustigt, det huset påminner om en annan tråd från i söndags, "Hjälp med ritning"...
Mitt inlägg i den tråden kopierar jag in här;

"Man kanske kan hitta lite inspiration i snarlika villa Smygehamn från A-hus? Det är bara ca 145 kvm boyta, men det ser ut som att dessa kvadratmetrar utnyttjas lite mer effektivt."
Planritning av en enplansvilla, villa Smygehamn, med effektivt utnyttjade 145 kvm boarea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Utifrån villa Smygehamn på 145 kvm och en del kommentarer i tråden klipp och klistrade jag en "utanför boxen"- planlösning som inspiration."
Ritning av en 145 kvm villa med effektiv planlösning, inklusive kök, vardagsrum, sovrum och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad beträffar föräldrarsovrum vid tvättstugan, så styr man ju själv när man tvättar och kanske inte lämnar en tvätt på precis innan man går och lägger sig? Man kan ju alltid ljudisolera väggar extra, men det mesta tar sig igenom dagens smäckdörrar med ventilationsutrymme vid tröskeln...
 
  • Gilla
Shiraz och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag tänkte också på det. Föräldrasovrum vid tvättstuga och kök funkar mycket bättre än barnsovrum.

Här har man också skiljt vardagsrummet och entrén åt med ett par garderober.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vad lustigt, det huset påminner om en annan tråd från i söndags, "Hjälp med ritning"...
Mitt inlägg i den tråden kopierar jag in här;

"Man kanske kan hitta lite inspiration i snarlika villa Smygehamn från A-hus? Det är bara ca 145 kvm boyta, men det ser ut som att dessa kvadratmetrar utnyttjas lite mer effektivt."
[bild]
"Utifrån villa Smygehamn på 145 kvm och en del kommentarer i tråden klipp och klistrade jag en "utanför boxen"- planlösning som inspiration."
[bild]
Vad beträffar föräldrarsovrum vid tvättstugan, så styr man ju själv när man tvättar och kanske inte lämnar en tvätt på precis innan man går och lägger sig? Man kan ju alltid ljudisolera väggar extra, men det mesta tar sig igenom dagens smäckdörrar med ventilationsutrymme vid tröskeln...
Tumme upp, superbra planlösning!
 
Cheesen
Hur tänker ni placera huset på tomten? Får man kvällssol i sovrum?
Jag reagerade också som någon nämnde på sovrummen vid köket....
Hur ska huset värmas? En värmepump som låter är inget som jag vill ha brevid mitt sovrum. Och på tal om ljud, vill ej heller ha diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare torkskåp, dusch och andra oljud i rummet brevid sovrummet.

Sen tycker jag personligen att det är kriminellt att rita ett nytt hus utan bastu och relax.
 
Nu låter inte en modern värmepump och diskmaskin speciellt mycket. Så det är knappast ett bekymmer.
 
Cheesen
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nu låter inte en modern värmepump och diskmaskin speciellt mycket. Så det är knappast ett bekymmer.
När dom är nya ja, men om åtta år är ljudet annorlunda.


Jag hade dessutom vart lite reserverad för dom stora fönstren i sovrummen, men jag är kanske lite gammaldags när jag tycker att det är jobbigt när grannarna kan se allt som händer inne i huset.
 
Gammelnörden
Jag har översatt den ändrade planlösningen i mitt tidigare inlägg till TS husdimensioner med en ändring av placering på allrummet så att en siktlinje uppstår mellan kök och "lekrum/TV-rum". Jag har även förkortat burspråket i vardagsrummet för att ta bort onödiga och kostsamma tomma kvadratmetrar i mitten av huset samt tagit bort den byggda hallgarderoben och ersatt med fler lösa garderober för mer förvaring och lite mer yta vid entrén som jag tyckte så väldigt snäv ut.
Det är alltid lite knepigt att komma med förslag utan att veta vädersträck, ev utsikt och husets placering på en tomt och i förhållande till garage.
Ritning över en enplansvilla med ändrad planlösning, siktlinje mellan kök och allrum, samt förkortat burspråk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.