Hej!
Jag och min sambo håller på för fullt med att planera att bygga vår villa.
Då vi är nybörjare så har vi valt totalentreprenad.
Nu har funderingarna kommit till altanen.
Har alltid haft tanken att bygga altan med trädäck för att senare glasa in/isolera en del, sen ha elradiatorer som uppvärmning exempelvis.
Men har hört mig omkring och hört att vissa gjuter en platta med golvvärme för att bygga altan på, detta samband när man gjuter resten av huset platta.
Så nu undrar jag om någon här har erfarenhet av detta.
För och nackdelar med gjuten platta vs trädäck för altan? Något speciellt man borde fundera på :) ?
 
Det är väl totalt bortkastat att gjuta platta med golvvärme om du inte ska glasa in hela. Om du vet att du ska ha en del inglasad så gjut och förbered där men den del du ska ha som altan är mkt onödigt att gjuta.
Eller tänkte du ha betong lr klinker som däck?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det är väl totalt bortkastat att gjuta platta med golvvärme om du inte ska glasa in hela. Om du vet att du ska ha en del inglasad så gjut och förbered där men den del du ska ha som altan är mkt onödigt att gjuta.
Eller tänkte du ha betong lr klinker som däck?
Jag tänkte bara gjuta för den delen som vi ska ha inglasad.Resten tänkte jag i så fall ha vanligt trädäck.
Om nu gjuten platta är bra eller bättre än vanligt trädäck där vi ska ha inglasat :)
 
Det är ju två olika saker så håll isär dom. Ska du ha ett inglasat rum med värme är det lika bra att göra det med samma konstruktionen på platta som huset. Men det kommer se underligt ut om ni har en tom platta ett tag ;)
Bygg den inglasade delen direkt.

Träbjälklag fungerar ju också utmärkt, lite billigare men kräver plåtar om man vill ha golvvärme där.
 
Precis, håller med ovanstående. Bygg direkt erat uterum eller inglasning med platta och golvvärme. Annars skulle jag bygga trädäck över hela
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.