Var lite osäker på momenten vid genomföring i vägg för denna fixtur, finns inga direkta instruktioner att hitta. Pratade med Uponor och enligt killen på service (som lät väldigt osäker) så skulle jag göra med denna precis som med den gamla blå fixturen, stämmer detta?
Om man nu ska följa detta, Uponors tätningsmembran, ska det också användas (flik 4)? Eller är det samma sak som mina manchetter till tätskicktsystemet som jag redan köpt?
 
  • Monteringsanvisning för Uponor Väggbockfixtur 25 med steg-för-steg bilder och artikelnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Tätskiktet ska ju vara godkända med det som står i respektives tillverkares monteringsanvisningar.

Och alla har ju egna manchetter för sina system, så följ det som står i monteringsanvisningen för tätskiktet!

För övrigt är installationen av väggbockfixturen samma.

Men finns det verkligen ingen uppdaterad installationsanvisning från Uponor för nya väggbockstödet?! :confused:
 
Krilleman
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Jodå, det fanns det visste. RSK-databasen är underbar!

[länk]
Jo den har jag funnit men inte alls lika detaljerad om vi säger så.

Så membranet på bilden är en tätskiktsmanchett alltså?
 
Krilleman
Uponor är allmänt dåliga på tydlighet, både på hemsidan och med var man hittar monteringsanvisningar.

Ja, det normala är ju att hålla sig till vad tätskiktet är godkänt för och med.
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Ja.
Tack
 
Hej!

Ursäkta om jag öppnar en gammal tråd. Håller själv på att renovera mitt badrum och fick tips av vvs-firman som ska göra en del av mitt badrum att använda dessa fixturer.

Jag har 2 frågor som nån ni kanske kan hjälpa mig med:

1. När jag ser video för t.ex Vatettes motsvarighet finns det instruktioner hur man fäster "konan", eller "blandarfästet" på utsidan. I deras är det en gängad / rillad grej på genomföringen. Fäster man blandarfästet alls mot uponors fixtur eller endast i väggen?

2. Det borde väl inte vara något problem att gjuta in denna i en vägg? Vi har en lätbetong-vägg och jag ska ha infällda rör. vvs-firman använde dessa till alla konstruktioner men jag vill bara försäkra mig att jag inte väljer fel här, J.
Jag gissar att jag fäller in den såpass att den "livar" med kakel.

Gick det bra för dig Ekaa88?

Ha det bäst!
 
Krilleman
Använder du Uponors lösa väggbockfixtrurer ska ingen del sticka utanför lättbetongväggen. Endast skyddsröret + PEX ska sticka ut 10cm för att tätskiktet ska bli ordentligt utfört. Uponors vanliga väggbockstöd är inte gjorda för samma funktion som Vatette har på sin variant.

Du får köpa ett löst vanligt blandarfäste (som skruvas i vägg) från valfri tillverkare till rätt dimension på din PEX. Tex Trio, Vatette, FMM eller Mora.

Se bara till så cc-måttet överensstämmer med den blandaren du planerar att montera! 150cc eller 160cc.

974487_8187504-3-450x450.pngblandarfaste-gustavsberg-for-dold-rordragning.jpg.jpg
 
Krilleman Krilleman skrev:
Använder du Uponors lösa väggbockfixtrurer ska ingen del sticka utanför lättbetongväggen. Endast skyddsröret + PEX ska sticka ut 10cm för att tätskiktet ska bli ordentligt utfört. Uponors vanliga väggbockstöd är inte gjorda för samma funktion som Vatette har på sin variant.

Du får köpa ett löst vanligt blandarfäste (som skruvas i vägg) från valfri tillverkare till rätt dimension på din PEX. Tex Trio, Vatette, FMM eller Mora.

Se bara till så cc-måttet överensstämmer med den blandaren du planerar att montera! 150cc eller 160cc.

[bild][bild]
Ah men du! Klockrent svar! Tack så himla mycket. Jag var sjukt osäker om jag missat något, men då har jag nog alla delar jag ska ha.

Jag fäller då in hela grejen i betongen och murar igen den, och ser självklart till att dem sitter vinkelrätt, J. Tänkte använda deras böjbara plåt för att få det CC150 (som blandaren är). Jag hade tänkt vara vågad och använda Ikeas blandare/Takdusch O:) Men då låter jag vvs-firman installera det blandarfästet de helst vill välja mig och låter det vara bra så, eller är det "enkelt nog" för en lekman som är rätt så händig och duktig på research att göra klokt själv? PS: Skruvas alla eller finns det sånna man limmar?

Det är nog dags att göra en egen tråd tror jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.