Håller på att göra i ordning övervåningen med luftspalter, uppregling, isolering m.m.

Har försökt få hjälp av hantverkare men der verkar som att de vill jobba två personer åt gången och inte hyra ut endast en snickare att jobba mot mig. Har kollat med åtminstone tre firmor. Tänkte mig två veckors löpande räkning. Vilket borde göra en arbetskostnad på ca 50000kr och inte 100000kr som om man anlitat två snickare.

Min fråga till er är hur ovanligt det är att händiga kunder vill anlita endast en snickare och inte två?
 
  • Gilla
MickeCeder
  • Laddar…
ullet
Jag tror det är enklare om du tar kontakt med en mindre firma. Jag har gjort så ett par gånger men då med enmansfirmor. Då har jag börjat samtalet med vad som ska göras och fråga efter en offert för det, för att senare säga att jag gärna kan vara hemma och hantlanga ifall det hjälper till att hålla kostnaden nere eller underlättar moment där man behöver vara två.

Tror inte så många hantverkare vill sätta sig i en situation där du är "arbetsledare" för dom inom deras expertområde.
 
En mindre / mellanstor snickare borde ju vara villiga att hyra ut en hantverkare på löpande räkning, heltid, i 2 veckor. Sedan om den snickaren sitter å fikar i 8 h med dig eller jobbar / hjälper dig borde ju spela mindre roll.

Jag har hyrt in hantverkare på löpande "en hel dag för blandat fix" och då t.ex kunna förhandla mig till ett lägre timpris än om jag haft en hantverkare hemma endast några timmar. T.ex hade jag en vvs montör hemma och betalade 450 kr / h istället för 575 kr /h när jag hade hen hemma en hel dag.

Det jag har fått förklarat för mig är dock att de inte kan ge några garantier eller dylikt på arbete eller moment där jag har varit delaktig, dvs om vi hjälps åt att fixa moment X och något går snett så kommer inte de stå för det. Det förstår man ju för de ska ju inte behöva bära skulden för vad jag evt gjort fel.
 
Jag hade samma problem som du. Det slutade med att jag anställde en snickare privat. Jag visste hur jobbet skulle göras men hade inte tid. Jag jobbade hemifrån och hjälpte honom ibland /diskuterade igenom hur saker skulle göras. Man kan ju inte få några garantier för jobbet eller reklamera om man själv är arbetsgivare men för mig var det absolut mest ekonomiska sättet. Det blir lite administration med skatter men man kan fortfarande få ROT-avdrag. Dessutom går det inte åt så mycket ROT-avdrag - ROT-avdraget = arbetsgivaravgifterna. Det är inte så många som vet att privatpersoner får vara arbetsgivare men jag kan verkligen rekommendera det om man själv har kunskap om hur jobbet ska göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.