Hej
Jag har köpt ett hus med en IVT Streamline till bergvärmen och försöker nu skaffa mig ett grepp om hur den fungerar. När jag kollar förra ägarens elförbrukning så har den gått upp väldigt mycket över vintern, vilket tyder på att elen gått in på bergvärmen, eller hur? Den värmer en källare och ett garage, så det går säkert mycket värme till "kråkorna". Jag skulle vilja testa hur kallt det blir om jag kör utan eltillskott, både för att se om jag skulle palla det och om det kanske är läge för en braskamin... Kan jag göra det och hur gör jag isåfall?
 
R
Kan vara en snikvariant av greenline , ta ett foto på den
Edit finns det någon skylt med typbeteckning det finns flera av dom
 
Hittar ingen beteckning tyvärr :(
 
  • Panel av värmepump med display, knappar och varningsikoner, ingen synlig modellbeteckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump utan tydlig beteckning, reglage syns på framsidan, kopparledningar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
PS kan stå typ, modell innanför den främre luckan som kan tas bort , kanske två skruv i överkant eller två skruv i underkant
Bakom där sitter det lite grejer , Elektronikkort , säkringar , e.t. c i botten sitter cirkpump , kanske VV-armatur och annat
öppna ta ett foto på halva , en överdel och nederdel så allt kommer med
 
  • Gilla
alm82 och 1 till
  • Laddar…
okidok... ska se vad jag kan fixa. Är lite kaos i pannrummet då mitt avlopp har rasat :(
 
Elanvändningsdiagram som visar månatlig förbrukning med temperaturkurva för perioden sept 2017 till aug 2018. Det jag utgår ifrån är i alla fall denna statistik från Ellevio, det kan ju inte vara elen till själva pumpdriften som knuffar upp förbrukningen, utan det måste väl ändå vara att elen måste kicka in en del? Jag använder ju hellre ullstrumpor än el när det blir kallt, i alla fall om det påverkar miljön och plånboken positivt :)
 
Går det att se i styrsystemet hur många kompressortimmar respektive tillskottstimmar som har gått åt?
 
useless useless skrev:
Går det att se i styrsystemet hur många kompressortimmar respektive tillskottstimmar som har gått åt?
Det är precis såna saker jag hade hoppats att ni kunde hjälpa mig med. Då det är lite kaos med sjukdom och rasat avlopp så hinner jag inte fördjupa mig i hur pumpen funkar just nu, fasan är att jag börjar knappa på den och gör att den också slutar funka :( Min förhoppning är alltså att någon med en likadan/liknande pump kan komma med en del tips och trix.
 
Kolla med IVT om de har manualen till pumpen eller till reglercentralen (rego 406)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kolla med IVT om de har manualen till pumpen eller till reglercentralen (rego 406)
Jag har en manual, men om man, som jag, inte har varit i närheten av något sånt här tidigare... så är det inte så lätt att sätta sig in i hur det funkar. Tänkte därför att jag kanske kunde få lite tips och trix av någon som kan.
 
Om inte ratten på min greenline hade strulat så hade jag provat och sett om jag kunde hjälpa dig.
Skulle tro att de är väldigt lika.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Prova att ställa frågan på varmepumpsforum.com under bergvärme och tavlan IVT. Där finns andra som har IVT och kan Rego. Tycker inte att staplarna med elförbrukningen ser onormal ut för ett hus med värmepump.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
C
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
det kan ju inte vara elen till själva pumpdriften som knuffar upp förbrukningen, utan det måste väl ändå vara att elen måste kicka in en del?
Självklart drar pumpen mer el ju mer värme den måste producera, även utan tillskott.

Tror inte att pumpen har samma eller snarlikt gränssnitt som Greenline, de har såvitt jag vet Rego 500 styrenhet och på bilderna ser man att det står Rego 406 i displayen, som för övrigt ser mycket mer primitiv ut än Rego 500.
Men om du knappar runt i menyerna borde du rätt enkelt kunna hitta inställningarna för tillskottet. Även hur mycket tillskott den kört, men tyvärr tror jag bara att du ser totalen sedan installation och inte per månad eller liknande. Så är det iallafall på Greenline. Så man får skriva upp siffran och sedan kan man jämföra efter en tid och se hur mycket den ökat.

Edit: Rego 600 skall det förstås vara...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.