Vi har för närvarande 2 nycklar som går till vårt trapphus. Det vore självklart bra om en familjemedlem har tillgång till en tredje nyckel ifall de skulle behöva komma in till lägenheten.

Nyckelkopiering är ok enligt hyresvärden och sambon gick till låssmeden idag. Han har testat två olika (nya) nycklar nu, men ingen av dem verkar fungera. Behöver man gå till en specifik låssmed för att få tag på nycklar som fungerar? Något vi har missat här?

Exempelbild på nycklarna (Kaba 14):
Två silverfärgade Kaba 14 nycklar på ett träbord, sammankopplade med en nyckelring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vår brf har avtal med vilka som får beställa nya nycklar (iochmed att det är kaba) så kolla om inte er hyresvärd kan göra beställningen isåfall?
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Vår brf har avtal med vilka som får beställa nya nycklar (iochmed att det är kaba) så kolla om inte er hyresvärd kan göra beställningen isåfall?
Jag misstänkte samma sak, men det var hyresvärden som hänvisade oss till låssmeden. Mycket märkligt.
 
R Kristy skrev:
Jag misstänkte samma sak, men det var hyresvärden som hänvisade oss till låssmeden. Mycket märkligt.
Vad säger låssmeden då?
Hade denne misslyckats med två kopieringar?
 
K kanonkula skrev:
Vad säger låssmeden då?
Hade denne misslyckats med två kopieringar?
Precis, sambon ska testa en tredje nyckel imorgon. Känner lite spontant att den behöver specialbeställas...

Låssmeden sa tydligen att den var svår att kopiera då det är ett gammalt lås.
 
  • Gilla
cem77
  • Laddar…
Då får han göra om och göra rätt.
 
R Kristy skrev:
Precis, sambon ska testa en tredje nyckel imorgon. Känner lite spontant att den behöver specialbeställas...

Låssmeden sa tydligen att den var svår att kopiera då det är ett gammalt lås.
Jag behövde inte ens visa nyckeln för vår låssmed, angav bara orgnr och lähenhetsnr till denne sen fixade de en kopia till oss.
 
  • Gilla
Marive
  • Laddar…
Det ska inte vara några bekymmer att tillverka en kopia till Kaba 14.
Låssmeden kopierar väl inte nyckeln utan tillverkar en ny efter delning, det som kan hända då är att låssmeden väljer fel kort i maskinen och använder kortet för gamla kaba 14 flexsystem istället och då blir det fel eller så är det tvärt om att det sitter ett flex-system och han tillverkar efter vanligt (kaba 14 flex-system är väldigt sällsynta men det framgår av stämplingen).
Kaba brukar inte vara känsliga för en ny nyckel utan det borde fungera direkt, jag köper inte låssmedens bortförklaring men det kan alltid bli fel och det är enklare att svara så han gjorde än tekniskt vad som kan ha blivit fel.
Kaba låscylindrar brukar fungera väldigt bra och väldigt länge, Kaba 14 är en slitvarg som sällan ger upp.
Bilden har du lånat på nätet vilket är bra då jag kan läsa av nyckeldelningen direkt från bilden.

Kaba 14 har haft lite olika kopieringsskydd men nu mer är de så gamla att det juridiska kopieringsskyddet har gått ut men vissa låssmeder kan fortfarande vara bundna via licensavtal som gör att de inte kan tillverka nyckeln.
Tillverkade låssmeden en ny nyckel eller körde dom den felaktiga en gång till i nyckeltillverkningsmaskinen och hoppades att det blev rätt? (sambon kanske inte kunde se det).
Visst kan du testa att tillverka nyckeln någon annanstans ibland är det möjligt ibland inte.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.