Ser ut att vara rostfritt, kann kolla med en magnet sen. Anslutningen på undersidan var täckt med nåt som påminner om torkat gammal linolja. Annars ser den bra ut.
När det gäller trycket så mäter manometeret vattenhöjden från manometeret och till exp-kärlet. Har mätt, och denna höjd är ungefär 1.7 meter totalt. 20 centimeter från manometeret i pannrummet och upp till taket. 1.50 meter från golvet i övervåningen och upp till tanken. Då stämmer nog det som manometeret visar (1.7/1.8 mWS).
Läste på nätet att i öppna system så blir trycket aldrig mer än lika med vattenpelar-höjden,-så flera bar tryck vill nog aldrig hända med mindre exp-tanken monteras långt över husets höjd eller man har ett slutet system.
Försökte fylla på idag. Då sjunker trycket till noll, men stiger sedan till normalt värde när kranen stängs.
Jag undrar på varför? -Sjunker vattenhöjden när kranen öppnas?
 
R
Nej det sjunker inte , om vattnet går någon väg som kan göra att det blir injektorverkan på något sätt , då kan mätaren gå mot noll
Det du säger om anslutningen är något gammalt , på den tiden troligtvis linolja som tål värme bättre än annan tätpasta
Har du kollat så det inte är stopp i skvallerröret , om inte så fyll sakta upp tills det börjar låta i skvallret , det kommer att klucka och komma lite vatten en tag efter , röret ska tömmas och nivån i kärlet ska jämna ut sig
Vattnet i pannan kommer att bli varmare när Kung Bore kommer , och då utvidgar sig vattnet med dropp i röret som följd . inget att oroa sig för , fullt normalt
 
Skruvade loss skvalleröret uppe vid exp-kärlet och kopplade en dammsugare med blås nede i pannrummet og blåste luft in medan jag satt uppe vid kärlet och kollade. Det var nog till at järnröret i botten av kärlet började svetta vatten uppe vid kopplingen.
Massa hyvelspån som isolering på golvet som var torrt, så lekkan har uppstått när jag skruvade loss skvallerröret.
Ringer en rörmokare i morgon och då blir det slutet exp-kärl nere i pannrummet.
Gammalt rostigt järn blir inte bättre med tiden.
 
R
Håll koll på hur mycket vatten du har i systemet ett exspansionskärl ska ta hand om utviddningen på vattnet , det skiljer rätt bra mellan EL-drift och vedeldning , ta upp med röris hen vet och när det är klart så fyller hen upp till ca 0,9 -1,0 bar , pumparna mår då bättre när det statiska trycket har ökat , dom får tag i vattnet mycket bättre
Kom gärna tillbaka med rapport om resultatet
 
Fikk nästan lite panik i går, och tänkte att ringa första och bästa röris, men jag vill köpa lite tid så att jag kann styra undan dom dyraste och sämsta. Köpte slangklämmor och vulktejp och utförde en nödreparation som nog håller hela järnrörets levnastid.
Den där vulktejpen är grymt bra och vulkaniseras till en homogen gummimassa. Slangklämmorna hindrar eventuelt vatten att krypa under tejpen. Avståndet från lekkan och upp til skvallerröret är 40 centimeter. Det betyder att tätningen utsätts för ett tryck på 0.04 bar när kärlet är fullt. Tvivlar på att et sånt litet tryck förmår att skapa problem för tätningen.
Nu har jag tid att kolla rörisar och få en beskiktning och ett prisöverslag.

Fyller inte på mera vatten nu. Väntar tills tejpen har vulkat klart. Fyller i morgon.

Ack-ack . . . gamla hus är lika med gamla träbåtar och fruntimmer,- alltid nåt att hålla på med.

Rör med vulktejp och slangklämmor som nödreparation mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R
Så det var en läcka i alla fall då :( det behövs inte mycket för att trycket ska gå ner , allra helst på ett öppet system .
Akutvård blir det i bland och är för att få respit i tid , tror det håller inget stort tryck där
 
Förut har exp-kärlet varit kallt. Röret upp til botten likamed.
Fyllte på lite vatten, öppnade luftnipplarna på alla elementen i övervåningen og ställde termostaterna på max. Det pyste (mycket mer än förut) och bubblade i elementen. Exp-kärl och tilhörande rör är nu varma. Gikk så ner i pannrummet och där rann det vatten ur skvallerröret några sekunder.
Manometeret visar nu 2 meter vattenpelare.
Nipplarna suger luft . . . kan det bero på en venturieffekt när vattnet åker förbi dom?

Det kann vara att detta är det bästa jag kann uppnå med det här systemet. Möligtvis borde exp-kärlet ha varit monterad mycket högre upp. Det befinner sig verkligen inte mycket högre upp än var toppen av elementen i övervåningen befinner sig. Huset blev byggt i 1948 så när pannmontören kom många år efteråt så blev det nog som det blev.
 
Redigerat:
R
Bra då är kärlet fullt och allt är som det ska , bara sätta sig ner och ta det lugnt
Du ska ha pumpen avstängd när du luftar , det kan vara att pumpen sitter på sugsidan och då kan det bli undertryck i systemet
det statiska trycket ligger på fel sida , men det funkar ändå , det problemet får du inte om du sätter in ett tryckkärl
 
Avstängd? -Måste prova . . .
 
Se där . . . pyste massa luft ur elementen, och så kom vatten, rent och fint.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Om det kom mycket luft glöm inte att fylla på lite , men sakta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.