Hej,

Har lite strul med min brännare såhär lagom till att den börjar behövas för värme. Har sotat allt ordentligt och gjort den redo för en ny säsong men nu stängs den av/larmar jätteofta. Ibland går den 5min, ibland 20min. Känns som att den går längre och längre för varje gång som jag startar om den.

Har stått och studerat den ett tag och det känns som att den stannar för att den inte riktigt lyckas detektera att det brinner men jag är osäker. Jag ser tydligt att det brinner i pannan men fotocellen visar ibland 0-3 trotts att det brinner. Den går upp till 20-30 ibland men sen går den ner igen. Tidigare har jag upplevt att den har legat på mycket högre värde, enda upp till 100. Tycker dock att det ser ut att brinna på som vanligt i pannan.

Fotocellens tröskelvärde är satt till endast 4 och tydligen är det normalt just för den versionen av mjukvara som jag har. Ska testa att sänka till 2 och se om det hjälper men tycker inte att det borde behövas. Har även öppnat upp på baksidan för att rengöra det utrymmet samt själva fotocellen så det ska inte vara något i vägen som stör.

Någon som har en aning om hur ofta systemet kollar tröskelvärdet för fotocellen? Någon gång har jag sett att det legat under i runt 20sec utan att larma men ibland larmar det snabbare.

Jag är som sagt inte alls säker på att problemet har att göra med fotocellen. Har bara en lite misstanke så lägg inte för stor vikt vid det.

Någon som har några tips/idéer på vad jag ska hitta på för att få fart på skiten?

Skickar ett par bilder så ni vet vad det är för utrustning. Har tagit bort själva höljet på brännaren på bilderna.
 
  • Öppnad värmepannas brännare med elektronik synlig, använd för felsökning av driftproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en digital display på en brännare som visar temperaturvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brännarens kontrollpanel med statistik på drifttimmar och startantal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en brännare som visar driftvärden med texten "Fläktvärden Tändn. 0017% Max effekt".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av pannstyrningssystem märkt Crouzet Milenium 3 som visar status för "Matrn.pellets" med min- och maxvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en brännare som visar värden och texten "Start, Des2, Vänta, Max effekt".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand justerar knapparna på en brännarpanel som visar temperatur och mjukvaruversion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Har du manualen här finns lite med felsökning , leta reda på din brännare eller en som är snarlika , alla brännare fungerar ungefär på samma sätt
/www.baxi.se/installation/ladda-ner/
 
Hej!
Det kan vara att sensorn är sönder / på väg att dö.
De är inte så dyra så jag skulla byta ut den.
Googla på FOTOCELL BAXI EUROFIRE så hittar du det.
Lycka till!
//Demesmaeker
 
Jag ställde ner minsta tröskelvärdet från 4 till 1 och nu kör den på så får väl låta det vara så tills vidare. Annars har jag köpt en extra brännare för reservdelar så får byta fotocellen när den inte fungerar alls.
 
Har förvisso en KMP brännare men jag får torka av sensorn ibland för normal drift. Särskilt om jag sotar och stökar på så brukar minsta lilla dammhinna på den ställa till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.