Jag skulle vilja flocka insidan på några askar, var kan man köpa grejjor till det? Helst i sverige men även utländska siter är intressanta.
 
R
Vad för flockning ? av vad ? askar ? bättre info eller foton , får du nog ge för att få svar
 
Man kan ju flocka vad som helst men i det här fallet är det frågan om så kallade "bandsaw boxes". Man målar insidan av asken med ett lim och sedan blåser man på små tunna fibrer (av nylon tror jag) så att askens insida blir liksom sammetsklädd. På Youtube finns massvis med exempel om man söker på bandsaw boxes.

Det finns att köpa kit på Amazon men eftersom det är kemikalier inblandade så skeppar dom inte till sverige.
 
  • Gilla
Frustrator
  • Laddar…
Ska du inte jiddra med statisk elektricitet för att få fibrerna och stå också? :thinking:
 
R
Aha då vet jag , den tekniken finns här med , men i större sammanhang , ett lim sprutas på och sen används statisk el för att biten ska dra till sig stråna som ställer sig på högkant i limmet , det blir en len och fin matta på biten .
Hur det är på amatörnivå vet jag inte om det går att få tag på . har inte sett något
 
Det går utmärkt på miindre objekt att bara blåsa på fibrena med en tub, typ ballongpump man hade som barn, men problemet är inte att jag inte vet hur man gör utan att få tag på ett ställe att köpa fibrer och lim.
 

Bästa svaret

C
På eBay verkar det finnas hur mycket som helst sådana grejor. Cool grej, visste inte att man kunde göra sånt själv.
 
Ska kolla upp det, tack.
 
EBay is your friend :cool: sök på ”flocking kit”
 
Tack cpalm och sir_daniel, jag hittade ett kit på ebay!
 
Och för er som eventuellt inte vet vad en bandsaw box är så kommer här en bild på min första.
Handgjord bandsaw box i trä med löstagbar låda och metallknopp på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mkristensson och 2 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Tack cpalm och sir_daniel, jag hittade ett kit på ebay!
Hej!
Jag är också ute efter ett sådant kit(till ett par bandsågs lådor). Skulle du kunna länka till den produkt du köpte, samt ge ett omdöme om vad du tyckte om produkten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.