Vid senaste servicen förra hösten konstaterades expansionskärlet är helt vattenfyllt (pga sprucken blåsa).
Har hittat ett expansionskärl som verkar helt rätt men finns det någon anledning till att inte byta själv? Jag bytte själv cirkulationspump helt smärtfritt förra året så jag har viss koll på vad jag gör men är ju inget proffs.

Detta tänker jag installera
https://jsenergi.com/ctc-reservdela...nsionskrl/expansionskarl-cimm-rp-10-10-l.html
Det är ett OEM för CTC men specifikationen är helt rätt, har jämfört med skylt på kärl och lk armaturs sida. Och framför allt så hittar jag ingen annanstans. Bild är på befintligt kärl om det ger något för någon.

Såhär tänker jag mig:
1. Stänga av central
2. Försöka stänga alla reglage så att så mycket vatten som möjligt blir kvar i kretsen
3. skruva bort gammalt kärl
4. Montera nytt kärl
5. Sätt igång system och fyll på till lagom tryck

Kärlet är förtryckt med 0,5 bar och då behöver jag väl inte finjustera något vad gäller kärlets tryck i sig?

Bör jag täta typ gängor med något och i så fall med vad?

Tack på förhand!
 
  • Rött expansionskärl med etikett från LK Armatur AB, indikerar att det är en vattenfylld del i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha med dig en polare som kan sätta tummen i hålet när du skruvar bort det gamla kärlet.
 
useless useless skrev:
Ha med dig en polare som kan sätta tummen i hålet när du skruvar bort det gamla kärlet.
Tack :)
Jag har nog en plugg i lämplig dimension som alternativ. Eller stänger kranarna...
 
R
Glöm inte släppa på trycket , kan bli en liten dusch , kärlet väger ca 11 kg blir lite svårt att hålla och plugga samtidigt
Ta hjälp
 
Krilleman
Stäng av cirkulationspumpen.
Stäng av ventilerna ut på värmesystemet på växlaren.
Släpp ur övertrycket via säkerhetsventilen.
Demontera kärlet.
Återmontera det nya.
Fyll på vatten till 1,0bar.
Öppna ventilerna ut på värmesystemet på växlaren.
Starta cirkulationspumpen
Lufta radiatorerna.

Klart! (y)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Glöm inte släppa på trycket , kan bli en liten dusch , kärlet väger ca 11 kg blir lite svårt att hålla och plugga samtidigt
Ta hjälp
Tack, har tänkt på tryck men glömde skriva i listan.
Det är ju sant, hålla kärl och skruva samtidigt blir ju svårt. Tror att det finns vred så att vattnet som kommer ut är det som ryms i några dm rör.
 
R
Kärlet hänger och fullt av vatten hur ska få ut det , borra hål i botten eller:D
 
Krilleman Krilleman skrev:
Stäng av cirkulationspumpen.
Stäng av ventilerna ut på värmesystemet på växlaren.
Släpp ur övertrycket via säkerhetsventilen.
Demontera kärlet.
Återmontera det nya.
Fyll på vatten till 1,0bar.
Öppna ventilerna ut på värmesystemet på växlaren.
Starta cirkulationspumpen
Lufta radiatorerna.

Klart! (y)
Tack!
Tror du det behövs någon ”smet” i gångerna för att täta?
 
R
Lin och locherpasta lämpligt finns i snikförpackning på varuhusen
 
  • Gilla
martin_74
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Kärlet hänger och fullt av vatten hur ska få ut det , borra hål i botten eller:D
Nänä, kärlet kommer vara tungt och vattenfyllt men det är ju bara att låta ”falla” kontrollerat ner. Jag menade att det nog inte kommer finnas mer vatten att rinna ur systemet än det som är ”hitom” kranarna så blir inte mycket vatten.
 
Redigerat:
R rävlyan skrev:
Lin och locherpasta lämpligt finns i snikförpackning på varuhusen
Tror jag har en liten påse med grå smet jag fick på köpet hos lokala VVS-butiken när jag köpte lite delar där.
Det var nog locherpasta?
Edit: fast då körde jag inget lin?
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
M martin_74 skrev:
Edit: fast då körde jag inget lin?
Hur blev det tätt i gängorna utan lin ??? och bara med pasta , du har hittat något nytt :D när det gäller rörgänga
 
Krilleman
Beroende på hur det ser ut från sidan (lägg upp en ny bild!) så kan du kanske få loss hela kärlet genom att lossa den turkosa pilens klämringskoppling!

Och du måste täta gängan med lin+locher som redan nämnts (vit pil)

Röd expansionskärl för värmeanläggning med markerad klämringskoppling och tätning på gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martin_74
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Hur blev det tätt i gängorna utan lin ??? och bara med pasta , du har hittat något nytt :D när det gäller rörgänga
Kan bara konstatera att det varit 100% tätt i mer än 5 år. Varför det har varit det utan lin vet jag ju inte... ;)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Beroende på hur det ser ut från sidan (lägg upp en ny bild!) så kan du kanske få loss hela kärlet genom att lossa den turkosa pilens klämringskoppling!

Och du måste täta gängan med lin+locher som redan nämnts (vit pil)

[bild]
Den turkosa pilens koppling är till avrinning från kärlet. Den sitter däremot kopplad i den vita (och sen fast i beslag undertill).

Jag köper ett kitt med lin och pasta. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.