På åtta år har Sophie och hennes man lyckats återställa det totalt sönderrenoverade huset på sin gård till ursprungligt sekelskifte. Vi hade nöjet att få besöka henne och filma när hon berättar om äventyret. (12 minuter)

Du kan läsa artikeln här: Sophie återställde Södergården till ursprungligt sekelskifte
 
  • Gilla
  • Arg
Molnis och 7 till
  • Laddar…
Tusen tack @Sophie för du delar med dig och att Ludvig fick komma hem till dig och filma! Vilket jobb ni har har gjort, jag förstår inte hur ni hinner med allt. :)
 
  • Gilla
Sophie och 2 till
  • Laddar…
Följt äventyret på bloggen i många års tid. Helt fantastiskt jobb, kanske Sveriges finaste amatörrenovering i byggnadsvårdsanda. Väldigt inspirerande med både filosofi och utförande.
 
  • Gilla
aidgen och 4 till
  • Laddar…
Väldigt fin renovering. Trevlig butik. Synd att den ligger så långt ifrån där jag bor annars hade jag besökt den.
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar alltid ha någon invändning – men det här var verkligen bra. Genomtänkt på alla de sätt.
 
Hatten av för den återställningen. Otroligt fint! Kul med butiken också!
 
@Sophie Väldigt fint hus ni har! Vi har tagit ner vår plåtfasad och hittat fina brädor under med linolja som vi nu skrapar för att sedan måla ny linoljefärg. Har varit i färgbutik och köpt lite prover vi ska blanda och testa. Vi är inne på lite gräddvit åt det varma hållet likt er färg. Så blir nyfiken på vad ni har för nyans både på fasad och foder? :)
 
M Molnis skrev:
@Sophie Väldigt fint hus ni har! Vi har tagit ner vår plåtfasad och hittat fina brädor under med linolja som vi nu skrapar för att sedan måla ny linoljefärg. Har varit i färgbutik och köpt lite prover vi ska blanda och testa. Vi är inne på lite gräddvit åt det varma hållet likt er färg. Så blir nyfiken på vad ni har för nyans både på fasad och foder? :)
Hej! Fasaden är målad med en blandning jag gjort av tre olika kulörer så den är lite krånglig. Dock har vi en kulör som vi tagit fram som heter Dammstorps gula som är ganska lik. Foderkulören heter Linns gröna. Båda kommer från Enetorpets färg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.