Har ett helt nybyggt hus och på baksidan av det finns en groventre som saknar trapp. Tänkte nu att jag ska bygga en mindre altan som trappa men hur tusan ska jag förankra den i L profilen som man gjorde grunden av? Tror man körde finjas putsade L....
Pluggar man eller drar man långa franska skruv?
Jag kommer att fylla ut tomten med 10cm jord men jag gissar att det är bäst att bygga terassen/trappen först och sedan fylla.. Nybyggt hus med en vit ytterdörr utan trapp på baksidan, marken runtomkring är grusig och ojämn med lite växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Mitt tips är att inte försöka förankra den i grunden alls. Gräv i stället ner plintar och bygg konstruktionen på det.
 
  • Gilla
Prodigys och 4 till
  • Laddar…
T T.Gustafsson skrev:
Mitt tips är att inte försöka förankra den i grunden alls. Gräv i stället ner plintar och bygg konstruktionen på det.
Det finns ingen risk att den faller ut från huset?
 
  • Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Det finns ingen risk att den faller ut från huset?
Nej den där låga trappan kan absolut stå själv utan att förankras i huset.
Grusa av och bygg på plattor eller plintar.
Bygger du dessutom ett trädäck på plint eller plattor så förankrar du trappan i däcket. Det blir mkt stabilt!
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Att ställa en konstruktion på plattor som ligger på mark går i regel snabbare, men vill man elliminera risken för sidoförflyttningar är en förankring i något nedgrävt att föredra, exempelvis betongplint. Särskilt viktigt när man skall bygga något mindre.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.