S Sackaros skrev:
Jag tycker komfortfrågan är intressant, vi kör luft/luft och moderna elradiatorer, samt eluppvärmt golv i hall och badrum. Vi har inga som helst komfortproblem, och alltid en jämn och fin temperatur som svarar snabbt. Det känns som att folk jämför 30 år gamla elraddar med modern bergvärme. Därmed inte sagt att bergvärme inte lönar sig, men personligen har jag valt att inte satsa på det och ser inte hur vi ska kunna räkna hem det med vår relativt låga förbrukning.
Problemet hemma hos mig är att vvb är från 1971 och är värdelös så även den ska bytas ...men jag är och har vart inne på din linje
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
Pratar man ändå komfort ska man ju även kanske tänka på sommarkomforten. luft-luft ger ju möjlighet till kyla på sommaren också. Då vandrar man ju bort från ren ekonomi och ser mer på komfort men ser man till att man bränner 20-30 000 om året på värme så kanske inte ett par tusen till för att få behagliga nätter om sommaren någon större roll.

Är det inte lite konstigt att man utan problem ställer termostaten på 24 grader hela vintern men står ut med 30 grader de värsta sommarveckorna? Vettigt vore kanske att köra AC på sommaren och försöka hålla sig runt 26 samt att sänka till 20 på vintern och använda en tröja...
 
  • Gilla
Riddarn 115 och 1 till
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Så du menar att den funkar finfint eftersom den värmer ...att den sen värmer långt över önskad gradantal som jag ställt in dvs. Mellan 55-65 ° ändå maxar 75° ut

..jag anser att den går för fulla muggar långt mer än jag önskar iomd. Använder max effekt ..sedan är den knappt isolerad ...
Då är termostaten dålig.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Då är termostaten dålig.
Dessutom skrev du inte att vvb värmer till 75 grader, och hur kan du ställa in den på att värma till 55-65 graeer?

Om du ställer den på 65 och den slutar värma vid 75 kan det mycket väl vara så att vredet inte pekar rätt. Eftersom din vvb nu både slutar värma och börjar värma är termostaten inte helt paj.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Har inte orkat läsa allt, men om det blir bv-pump är min rekommendation att välja en med frekvensstyrd kompressor. Kostar lite mer, men ger en jämnare gång.
Någon räknade på 15-20 år livslängd, och det kan man ju hoppas på, men det är inte alls ovanligt med kompressorbyte efter 10-15 år, även om man tycker att de borde hålla längre.
Lägg inga extrapengar på fjärrstyrning. Är det korrekt inställt så ska ni inte behöva ändra något efter injustering.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Har inte orkat läsa allt, men om det blir bv-pump är min rekommendation att välja en med frekvensstyrd kompressor. Kostar lite mer, men ger en jämnare gång.
Någon räknade på 15-20 år livslängd, och det kan man ju hoppas på, men det är inte alls ovanligt med kompressorbyte efter 10-15 år, även om man tycker att de borde hålla längre.
Lägg inga extrapengar på fjärrstyrning. Är det korrekt inställt så ska ni inte behöva ändra något efter injustering.
Finns det dom som fortfarande köper pumpar som inte är frekvensstyrda? känns ju dumt då dom oftast kräver tillsatsel och blir därför dyrare uppvärmning
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Komfortargumentet används väl främst av såna som installerat bergvärme utan att alls räkna på det och helt gått på säljsnacket. När någon sedan gjort en uträkning åt dom så finns inte så mycket alternativ kvar annat än att köra på antingen komfortargumentet eller på argumentet om fastighetens ökade värde.

En bra tumregel för lönsamheten när det kommer till bergvärme är en årsförbrukning på minst 20 000kWh om man redan har ett vattenburet värmesystem, 30 000kWh om man måste konvertera till vattenburet. Det är förbrukningen med "ren" direktel där man räknat bort eventuella luftvärmepumpar osv. Sen kan förbrukningen för hushållselen variera en del men generellt kan sägas att det är svårt att räkna hem bergvärme om förbrukningen är lägre än så.
Skönt...vi bränner 65000kWh. Eller gjorde.
För vår del, med ett 1600/1980-tals hus är komforten i nedre plan där vi tyvärr inte kan få till vattenburen golvvärme. Det är en enorm skillnad i hur huset mår när man kan värma effektivt underifrån utan att det kostar en förmögenhet. Sedan har vi nu möjligheten att sprida kaminvärme i hela huset via vattenmantling vilket huset inte mår sämre av.

Jag håller dock med, ett modernt hus på tyå 150m2 med alla former av bra isolermaterial i grund, fönster, väggar och tak samt smart byggt för att ta tillvara solinstrålning kan gott klara sig med elvärme.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vepanna!
 
G Güero skrev:
Vepanna!
Vattenmantlad kamin, inte vedpanna
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem i ett äldre tvåvåningshus med direktel.
Total förbrukning per år ca 35000kWh.

Funderade på vattenburet och jordvärmepump. Bergvärme inte lämpligt i kalkberggrund trodde jag. Skulle kosta minst 400 000:-

Vindkraftverk. Också dyrt.

Slutade med att jag med bidrag installerade 20kW solceller mot söder och perfekt lutning på min lada.
Produktion ca 23000kWh per år. Säljer överskottet till hyfsat pris.
Köper betydligt mindre el än utan solceller.
Betalt på 5 - 6 år skulle jag tro.
 
  • Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
U urhunden skrev:
Jag hade samma problem i ett äldre tvåvåningshus med direktel.
Total förbrukning per år ca 35000kWh.

Funderade på vattenburet och jordvärmepump. Bergvärme inte lämpligt i kalkberggrund trodde jag. Skulle kosta minst 400 000:-

Vindkraftverk. Också dyrt.

Slutade med att jag med bidrag installerade 20kW solceller mot söder och perfekt lutning på min lada.
Produktion ca 23000kWh per år. Säljer överskottet till hyfsat pris.
Köper betydligt mindre el än utan solceller.
Betalt på 5 - 6 år skulle jag tro.
Ska man som TS ändå köpa ny VVB också så finns det ju VVB som är förberedda för att koppla direkt till solvärme också, om jag inte fattat fel?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ska man som TS ändå köpa ny VVB också så finns det ju VVB som är förberedda för att koppla direkt till solvärme också, om jag inte fattat fel?
Stämmer!
 
P Pin skrev:
Men sparar du verkligen så mycket på att reglera på dygnsbasis ? Oljefyllda radiatorer har ju en tröghet, och för att få upp temperaturen till du kommer hem på kvällen får du (systemet ) elda på rejält .
Något bör det göra på förbrukning då snitttempen sjunker, men tveksam på hur mycket. Hur många grader sänker du när du inte är hemma .
Jag tror merparten kan hänföras till bra termostater så du inte har onödigt varmt
Bra termostater och sen har vi digital inställning vilket gör det enklare att låta rummet som står tomt vara på 16 grader och tja, detaljstyra lite mer. Vi har dock inte oljefyllda radiatorer.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Eftersom TS redan har en LLVP, och öppen planlösning, så säger jag: skippa radiatorer och bvp, kör på 2-4 välplacerade llvp istället. De kostar 10-15 kkr per enhet, och du har oftast 5 års totalgaranti. Lägg till en ny vvb för 10-15 kkr också, så har du skapat dig ett hus med väldigt billig värme och kyla.
En llvp håller ofta minst 10 år. Många uppemot 15 år. När det blir dags att byta får du inte bara nya garantier utan också en uppdaterad enhet med än bättre specar.
Har du möjlighet att installera en braskamin så är det ännu bättre. Då har du garanterat värme, ljus och matlagningsmöjlighet även om det blir elavbrott.

Oslagbart i mina ögon...och plånbok.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Då är termostaten dålig.
Ja jag vet ..jag skrev tidigare att det inte finns reservdelar att byta ut på den eftersom den är gammal som fxn ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.