• Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
Jag har 400V in precis som det ska vara.
Nog borde nätbolaget stå för hela kostnaden, inte bara självrisken.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Ja, lite slarvigt skriven artikel... 400V har ju i princip alla hus 'rätt in', så det i sig är inget fel. Förmodligen fick man avbrott i neutralledaren så att det blev upp till 400V till diverse prylar istället för 230.
 
  • Gilla
Jimmie_ och 3 till
  • Laddar…
Håller med Daniel109. Förstår inte varför deras försäkring ska belastas överhuvudtaget. Det är uppenbart att nätbolaget inte har röjt ordentligt kring sina ledningar och därmed försummat sina plikter! Plikter som de dessutom tar orimligt bra betalt för, via nätavgifter.
Om man jämför med hur det är i trafiken. Kör jag på någon i trafiken dvs jag är vållande till skadan är det jag eller mitt försäkringsbolag som får ta kostnaderna. Varför ska det vara annorlunda i detta fall?
Om det istället hade varit åska som var inblandat i skadan kan jag förstå att var och ens försäkring får belastas då nätbolaget inte visat någon försumlighet.
 
  • Gilla
haber25
  • Laddar…
Nu är det knappast rimmligt att röja gator som är så breda flr lågspänningsledningar. Men nollsläpp ska man ju ändå inte råka ut för.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
F
Nu är ur ett kunskapsperspektiv elallergiker, ha det med er när jag ställer min fråga.....

Finns det ingen risk att 1,5 kvadrats ledare eller jord har tagit stryk och eventuellt smält isolering inne i väggar tex?
 
  • Gilla
f_s_81 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nä, säkringarna agerar överströmsskydd lika bra vid nollsläpp.
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
C
Men hur kunde allt bli strömförande?
Eller är det "fake news" från Sveriges Radio som okritiskt återges här? :rofl:
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, säkringarna agerar överströmsskydd lika bra vid nollsläpp.
Ok, det är klart. Jag har hört talas om en hel del smälta jordkablar i väggarna via andra maskiner som har gått åt skogen men det har varit transformerat.
 
  • Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men hur kunde allt bli strömförande?
Eller är det "fake news" från Sveriges Radio som okritiskt återges här? :rofl:
PEN-släpp utanför huset gör att jordpotentialen i husets elanläggning blir lite flytande. Så det är inte helt omöjligt att han fick en stöt om han rörde i elcentralen om den var i metall.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N
När grannfastigheten fällde skog och nätägaren lagt ner luftledningen pga detta, lyckades en skogsmaskin rycka ur vår nolla. Det innebar spektakulära effekter i vårt hus. Allt elektroniskt togs av daga förutom spisen och några element. Nätägaren skyllde på skogsentrepenören och vice versa, det slutade med att vi själva som inte hade något med händelsen att göra stod för självrisk, åldersavdrag, förlorad arbetsinkomst (felsökning reparation och dokumentation), annat boende (då vi varken hade värme, vatten eller belysning) och allt jävla pappersarbete till FB (dessutom vårat egna försäkringsbolag!).
För att vidare bidra med bitterhet lyckades jag få ryggskott då jag bar in den nya luftvärmepumpen och var sjukskriven i två veckor. Jag har länge läst detta forum och kommer kanske att bidra med denna intressanta historia i sin helhet någon gång
 
  • Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
D
Stormen Knud blåste ner ett träd över vår elledning och kapade nollan givetvis. Vår relativt nya bergvärme och flera splitternya elkontakter med inbyggda USB 500:-/st förstördes av det. Sitter i skrivande stund fortfarande utan varmvatten och värme i huset. Inte så roligt när man har en 4månaders bebis i huset också.
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
T
Förra sommaren orsakade ett blixtnedslag ett större strömavbrott och brand i transformatorstation i trakterna kring Hede i Härjedalen. Vi hade 11 timmars strömavbrott den gången, inte hela världen då man har vedspis och vedkaminer och fotogenlyktor. Några dagar senare försvann elen igen och vid kontakt med elbolaget så visade det sig att de medvetet brutit strömmen därför att en av de oupptäckta sidoeffekterna av blixtnedslaget var PEN-avbrott i en avledningsstation, vilket inte uppmärksammades förrän stugägarna kom upp till helgen och konstaterade att all elektronik och vitvaror gått hädan pga 400v i uttagen.
Praxis är att elbolagen inte har något som helst ansvar i frågan, mer än att leverera el fram till huset.
Skador pga PEN-avbrott i elbolagens del av nätet får du och ditt försäkringsbolag stå för, sjukt kan tyckas men så ser det ut.
 
  • Gilla
Danne_72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.