Jag köpte en Kärcher AD2 för att aska ur min pelletskamin

https://www.kaercher.com/se/home-ga...rrt/ask-och-torrdammsugare/ad-2-16297110.html

Jag läser dock i manualen till den att man INTE får suga upp sot med den. Det samma står i manualen för Kärchers grovavsklijare - "får inte användas för att suga upp sot"

nähä tänker jag. Vad ska jag då använda när jag ska sota ur kaminen vilket ska göras ett par gånger om året?

Biltema har en grovavskiljare (ask- och sotsug) för 350:- som marknadsförs som sotsug - varför skulle inte kärchers dito för 500:- kunna hantera sotning?

jag blir förvirrad.
 
  • Gilla
joakim_j
  • Laddar…
det bästa är ju att ha dammsugaren som sug och sen mellanavskiljare i form av de billiga som finns. Det är klart att du säkert kan suga sot med kärchers maskin men sotet är så fint så det tar sig effektivt in genom de finaste filtren och de kladdar igen ganska fort. Bättre då att ha nåt billigt skit i mitten som silar det värsta och skonar dammsugaren.
Med tanke på de små partiklarna så är det nog mest så att garantin blir lidande eftersom maskinerna slits fort av fint stoft och därför så skriver de som de gör. Annars skulle ju "sotare" kunna köpa en maskin och sen hämta ut nya på garantin hela tiden.
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Okej,

Ja för att filtren i min kärcher sätts igen av sot kan jag leva med, nya filter kostar typ 150:-

Jag vill ju inte att motorn gå sönder och framförallt vill jag inte att sotet tar sig förbi allting och sprutar ut i rummet...
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Fast du vill knappast montera nya filter flera gånger under en sotning? De geggar igen snabbare än man tror. När jag sotar själv och gör rent pannan ordentligt så får jag blåsa ur förfilterpåsen och filtret flera ggr....
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
aha okej.

vad ska jag köpa och använda då när det är dags för sotning? inte ska jag väl behöva köpa en proffs-sotsug för 5-6000:- ?
 
Anledningen till att man inte ska suga upp sot beror inte på att det sätter igen filter osv, utan har med brandrisken att göra.
Finns många exempel där man rensat pannan med dammsugare och sett hur dammsugaren plötsligt börjat brinna p.g.a
glöd som legat och pyrt och seda fått fart tack vare luftdraget och syretillförseln.

Även att använda plastspann när man sotar pelletspannan kan vara ett äventur.

Det går att förbättre en billig grovsug med både förfilter i tyg samt metallfilter av finmaskigt stålnät.

Sedan hjälper det med större filteryta vilket tar längre tid att bli igensatt.
 
  • Gilla
MVDyvel
  • Laddar…
C
H hullan skrev:
Biltema har en grovavskiljare (ask- och sotsug) för 350:- som marknadsförs som sotsug - varför skulle inte kärchers dito för 500:- kunna hantera sotning?
Vad du än gör, köp inte denna! En totalt meninglös pryl som är helt oanvändbar för syftet. Jag köpte en och filtret blev igensatt efter 30 sekunder och ca. 3 dl aska. Dessutom spred sig en fin dimma i hela huset. Den fick åka tillbaka till Biltema.
Så svaret på frågan är att Kärcher är ärligare med vad maskinen kan och inte kan klara av.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad du än gör, köp inte denna! En totalt meninglös pryl som är helt oanvändbar för syftet. Jag köpte en och filtret blev igensatt efter 30 sekunder och ca. 3 dl aska. Dessutom spred sig en fin dimma i hela huset. Den fick åka tillbaka till Biltema.
Så svaret på frågan är att Kärcher är ärligare med vad maskinen kan och inte kan klara av.
jag har en sån, inte köpt på Biltema men de är väl likadana allihop? Nog för att filtret sätts igen snabbt, det är ju ofrånkomligt med sot men nån dimma har jag inte sett. Har använt min många år nu och det enda är väl att man får blåsa rent filtret två ggr per storrengöring. Det överlever jag och det skonar iallafall den dyrare dammsugaren som jag även använder till annat.

Självklart suger man inte sot som är varmt, det hoppas jag de flesta begriper även om inte varningarna finns men ja det har ju hänt som sagt så.....
 
  • Gilla
Cafw
  • Laddar…
Kapar tråden lite.
Äger redan en grovdammsugare (Kärcher WD6 Premium) men har en undran angående dessa två, funkar biltemas ungefär lika bra eller det är värt att lägga 150kr till och köra på Kärchers?
Någon som testat båda?

Svart ask- och sotsugare på 15 liter från Biltema bredvid en Kärcher grovdammsugare, båda med slang och metallrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att rengöra kaminen ett par ggr per år.
 
samma funktion i båda och som sagt. Man kan inte fylla dem ändå så storleken spelar ingen roll. Filtret är tätt lååångt innan. Det enda jag ser det som märkligt är att det är så kort slang på alla. Hellre längre slang än större burk iallafall.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Kapar tråden lite.
Äger redan en grovdammsugare (Kärcher WD6 Premium) men har en undran angående dessa två, funkar biltemas ungefär lika bra eller det är värt att lägga 150kr till och köra på Kärchers?
Någon som testat båda?

[bild]

Tanken är att rengöra kaminen ett par ggr per år.
Helt okej att du kapar - det är de två jag kollat på. Har själv kärchers ad2 asksug och en WD 3 till garaget. Men fattar inte vad man ”ska” använda till sotning (till skillnad från uraskning) eftersom kärcher skriver att man inte får suga sot...
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Aha.
Trodde det va den du länkat ovan som du va intresserad av.
Men iaf, med med Bauhaus lågprisgaranti kan man få ner Kärchern till 420kr vilket kanske gör det värt att köra "original" iaf.
Min tanke är att man tar det mesta för hand o sen det sista som ligger i alla vinklar o vrår får man ta med dammsugaren, borde gå att få upp innan filtret hinner sätta igen.

För mig spelar inte slangens längd så stor roll, 1 m räcker gott.
 
  • Gilla
Koffe 1 och 1 till
  • Laddar…
Ja alltså ad2-an som jag länkade till har jag redan att suga aska med...

Sedan har jag en wd3 grovdammsugare. Tänkte att jag även kunde skaffa deras avskiljare och koppla till WD 3an för att skona min fina ad2 som jag betalade 1200:- för
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Alla filter sätts igen förr eller senare och när det gäller sot/aska så blir det snarare förr. En ordentlig cyklon är det enda som hjälper. Finns enklare varianter för tusenlappen.
 
Har just köpt en pellvac virvelvind efter att ha hållet på med typ biltemas variant i ett drygt år... Helt värdelöst att använda de med filter, sätter igen direkt och man får inte rent i pannan. Virvelvind är helt utan filter och tog hela min panna utan att tappa nått i sugförmåga. Köp ordentligt på en gång! https://pellvac.com/virvelvind-foravskiljare-asksug
 
  • Gilla
barka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.