Jag skulle definitivt se över möjligheten att göra om till varmgrund när du har sådan generös höjd att jobba med.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L
W witten skrev:
Jag skulle definitivt se över möjligheten att göra om till varmgrund när du har sådan generös höjd att jobba med.
Innebär detta i praktiken att jag isolerar grunden istället för att sätta isoleringen på undersidan av betongplattan?
 
L
useless useless skrev:
Har du inga problem med grunden idag så lär det inte bli akut dåligt bara för att du isolerar lite bättre. Skaffa en fuktmätare så kan du hålla koll på klimatet där nere och vidta lämpliga åtgärder om och när det behövs.
Vad gäller isolering så går det att limma cellplast på undersidan bjälklaget. Det är lite jobb, men man fixar det själv till skillnad från sprutad skum.
Låter som en smart lösning. Då pratar vi inte så stora pengar men lite mer tid istället vilket är bra. Vet du om detta är lätt eller svårt dvs om det fäster lätt eller om varje platta kommer ta massor av tid?
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
L
L L-E skrev:
Har man betongbjälklag skulle jag gjuta in golvvärmen (det gjorde jag) men skulle inte göra det själv om man pratar 100+ m2
En liten fråga här. Innebär det att man spårar för golvvärmen direkt i betongen istället för att lägga den på? Sedan lägger man golvet direkt ovan som tidigare?
 
L Lewdis skrev:
Tack allihopa
Menade att lägga vattenburet på betongen. Var som sagt rädd för fukt från krypgrunden.

Idag har huset vattenburna element. Det går rör i nederkant runt hela huset som ser mindre snygga ut. Tänkte att om ändå alla golv åker ut kan jag lika gärna lägga golvvärme. Så läste jag att man behöver ordentligt med isolering.
Angående fukten sätter du bara en automatisk krypgrundsavfuktare så är det problemet löst.
 
Det kan ju vara bra att mäta innan så man vet om avfuktaren över huvud taget behövs...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Det kan ju vara bra att mäta innan så man vet om avfuktaren över huvud taget behövs...
Som jag förstått är vi just nu inne i en kritisk period och när jag var nere i grunden i helgen var det torrt och fint utan några dofter alls. Så känns som grunden funkar fint idag.
 
Blir lite orolig angående allt organiskt materiell du har liggande i krypgrunden, risken för mögelangrepp är överhängande.
 
L Lewdis skrev:
En liten fråga här. Innebär det att man spårar för golvvärmen direkt i betongen istället för att lägga den på? Sedan lägger man golvet direkt ovan som tidigare?
Nej ingen spårning nödvändig, naja fast golvvärmerören häll på flytspackel.
 
L
P Peter.. skrev:
Blir lite orolig angående allt organiskt materiell du har liggande i krypgrunden, risken för mögelangrepp är överhängande.
Jo visst är det spännnande vad som kan sparas i en grund

Jag blir osäker på isolering av grunden. Ju mer man läser desto räddare blir man. Isolering är bra för minskad uppvärmning, men risken är påväxt i grunden. Sugen på golvvärme, men inte med fuktproblem som insats.
 
L
L L-E skrev:
Nej ingen spårning nödvändig, naja fast golvvärmerören häll på flytspackel.
Är det på detta sätt man gör? Det är ca 170kvm som skall flytas i så fall
 
R
Om man tittar i grunden ser det ut som lättbetongplank är det då en betongkaka gjuten på dom , undrar hur tjockt det kan vara
 
L Lewdis skrev:
Jo visst är det spännnande vad som kan sparas i en grund

Jag blir osäker på isolering av grunden. Ju mer man läser desto räddare blir man. Isolering är bra för minskad uppvärmning, men risken är påväxt i grunden. Sugen på golvvärme, men inte med fuktproblem som insats.
Det säkraste är att isolera marken och grundmuren så att det blir en varmgrund, men frågan är om det är nödvändigt när det är så pass bra klimat nu. Kör på golvvärme och nån dm isolering under. Golvvärmen ökar ju värmeläckaget neråt, så även efter ytterligare isolering blir det kanske ingen större skillnad på temperaturen där nere jämfört med idag?
 
L
R rävlyan skrev:
Om man tittar i grunden ser det ut som lättbetongplank är det då en betongkaka gjuten på dom , undrar hur tjockt det kan vara
Menar du hur tjock plattan är? Får försöka mäta i så fall.
 
L
useless useless skrev:
Det säkraste är att isolera marken och grundmuren så att det blir en varmgrund, men frågan är om det är nödvändigt när det är så pass bra klimat nu. Kör på golvvärme och nån dm isolering under. Golvvärmen ökar ju värmeläckaget neråt, så även efter ytterligare isolering blir det kanske ingen större skillnad på temperaturen där nere jämfört med idag?
Hade du satt cellplast på undersidan av betongen och utgått ifrån att värme ändå slinker ner. Eller hade du isolerar grunden nedåt och gjort den varm helt och hållet?
 
  • Gilla
Bosch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.