A Attans88 skrev:
Tyvärr, du har fel. Det är specificerat att ge 400w kontinuerlig effekt.
Det är ju det som är poängen - det ska ge effekt.


Det stänger för övrigt av även om omgivande temp är 10 grader. Så överhettat borde det knappast bli.

Och som jag nämnt flera gånger - Biltema själva säger ju att de är felaktiga så den diskussionen tror jag vi kan släppa.

Finns det någon där ute som har ett som funkar?

Det är den fetmarkerade texten som jag tänker på:) 400w är ej kontinuerlig, utan är 400w när elementet är igång.

Den understrukna texten är det jag undrar om storleken på rummet, om det är ett stort rumt som är dåligt isolerat eller liknande.
 
När det är -35 behöver man all effekt man kan få. Därav testet. Det var alltså bara ett test. Ett test.

Testet har ingenting med normal drift att göra när det orkar med att värma upp till önskad temperatur och termostaten styr värmeregleringen.

Är jag tydlig nog?
 
T tomjakob skrev:
Du tänker lite galet här när du jämför effekten med genomsnittsförbrukning.

400w är den effekt element har när den är igång(dvs vämrer) sen kopplar ju självklart elementet ifrån när temperaturen är uppnådd.

sen att du fått 8% lägre effekt när du mätt är helt ok med tanke på möjlig felspann på instrument m.m.

Om du har ett element som ständigt är igång ett litet utrymme så kommer du tillslut att få en bastu. men till och med i bastuaggregat kopplas det från med en termostat. Med detta vill jag få sagt att du vill inte ha 400w igång ständigt.

däremot kan det vara så att du underdimensionerat värmen i rummet. hur stort är rummet du vill värma?
Åter igen - Sätter man in ett element på 400W i ett rum och drar upp termostaten på max så förväntar man sig att det iallafall ger i närheten av 400W tills rummet har blivit någorlunda varmt. Är det orimligt?
 
useless useless skrev:
Åter igen - Sätter man in ett element på 400W i ett rum och drar upp termostaten på max så förväntar man sig att det iallafall ger i närheten av 400W tills rummet har blivit någorlunda varmt. Är det orimligt?

Njea ett 400w element är väldigt litet i en gammal herrgård. Självklart kommer då elementet att slå ifrån så det inte blir överhettat och något fattar eld.

Jag har frågat ett par gånger om storlek på rummet som är tänkt att värmas, det är inte säkert att elementet klarar att värma rummet över huvud taget då det kanske är ett stort rum och mycket att värma upp, då kommer elementet att bli varmt och knappt märkas i rummet, när elementet är varmt slår termostaten ifrån.



A Attans88 skrev:
När det är -35 behöver man all effekt man kan få. Därav testet. Det var alltså bara ett test. Ett test.

Testet har ingenting med normal drift att göra när det orkar med att värma upp till önskad temperatur och termostaten styr värmeregleringen.

Är jag tydlig nog?
Ber om ursäkt att jag svarade tråden och att du är som en vägg.

Jag hoppas du hittar ett element utan termostat (det finns)
 
Redigerat:
A Attans88 skrev:
När det är -35 behöver man all effekt man kan få. Därav testet. Det var alltså bara ett test. Ett test.

Testet har ingenting med normal drift att göra när det orkar med att värma upp till önskad temperatur och termostaten styr värmeregleringen.

Är jag tydlig nog?

Men snälla du kan du vara vänlig att GRUNDLIGT läsa svaren som ges till dig?? Elementet är inte konstruerat för att driva konstant oavsett inställda gradantal för då överhettas det. Sen måste du som förklarats för dig ge informationen om STORLEKEN på rummet du tänkt värma då även det spelar in på hur varmt du kan få med enbart ett sådant element. Du påstår att alla missförstår dig när det är i själva verket du själv som sitter med lappar för ögonen enbart för att du verkar till 100% inställd på att Biltema säljer skitsaker.
 
  • Gilla
-MaH-
  • Laddar…
Enklare förklarat:
Termostaten sitter i elementet, som brassar på en stund, det blir för varmt runt termostaten, och den stänger av elementet, när det svalnat runt termostaten hoppar det igång igen.
Detta om elementet har bimetall termostat.

Om det är elektronisk termostat, så värmer elementet i pulser, av-på-av-på i jämnt intervall, brukar vara 10-20 sek, men även där stänger elementet av när det blir för varmt runt termostaten och vilar en stund till det svalnat där.

Då du säger 6 min på, och 2 min av, verkar det som du har den primitivare bimetall termostaten.

Bästa lösningen på varierande värme är rumstermostat.
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Åter igen - Sätter man in ett element på 400W i ett rum och drar upp termostaten på max så förväntar man sig att det iallafall ger i närheten av 400W tills rummet har blivit någorlunda varmt. Är det orimligt?
Ja, jag håller åtminstone delvis med dig (och TS då också).

För det känns liksom lite förväntat att all tillgänglig effekt borde kunna nyttjas, annars hade ju tillverkaren kunnat satt in Kanthal-tråd med halva arean och fått en radiator på 200W som klarar av att gå 100% av tiden.

Men TS går lite in i väggen med sin retorik och påstår att elementet bara är på 200W, då han t.o.m själv har uppmätt det till 367W.
Om man har mätt upp det till 367W kan man ju inte trovärdigt påstå i nästa mening att det är på 200W, go figure.


Men sen kommer själva knäckfrågan (enligt mig i alla fall), kan man kräva att en radiator ska kunna vara igång 100% av tiden, och påstå att detta är en defekt produkt eller en felkonstruktion.
Som den ingenjör jag själv är skulle jag nog finna det lite märkligt att konstruera en radiator som bara kan, verkligen kan, ge max den halva specade effekten över tid.

Men denna min åsikt är ju inget bevis för att det är en defekt eller felkonstruerad produkt, det råkade nämligen bara vara min (och TS) åsikt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men TS går lite in i väggen med sin retorik och påstår att elementet bara är på 200W, då han t.o.m själv har uppmätt det till 367W.
Om man har mätt upp det till 367W kan man ju inte trovärdigt påstå i nästa mening att det är på 200W, go figure.
Det var underförstått "medeleffekt" över tid. Det ger naturligtvis 367w när det går och 0w när det inte går. Utslaget över tid blir medel 200w.

Eller enligt energimätaren 2,6 kWh på 13h 42m, faktiskt lite under 200w.
 
  • Gilla
adde321
  • Laddar…
Mikael_L
Jo, jag förstår ju att du menar så, men då blir det bättre att ifrågasätta varför radiatorn vägrar att gå hela tiden, inte ifrågasätta effekten.

Bara så man klagar på rätt sak, klagar man på fel sak blir man ofta missförstådd eller ignorerad.
 
A Attans88 skrev:
. När jag börjar undersöka saken så märker jag att de bara går i ca 6 minuter, sedan stänger de av i några minuter. Detta trots att inställd temperatur är långt ifrån uppnådd. I runda slängar 25-30% av tiden ger de ingen effekt!
Citerar mig själv. Framgick av ursprungsinlägget. Räknandet i watt ett sätt att kvantifiera problemet då drifttid och "kaffepauserna" varierar lite.
 
Nu släpper jag tråden då Biltema återkallat 400w-versionen och jag har returnerat mitt exemplar.
Har beställt nya tillverkade i ett av våra grannländer av god kvalitet. Vill ju inte frysa i vinter.
 
Låter som ett klokt beslut, jag antar att de kommer från Norge?;)
 
  • Gilla
-MaH- och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Redigerat:
Korrekt.
Och jag lovar mig själv att aldrig mer köpa el-prylar på Biltema.
De har mycket annat som är helt OK så jag shoppar där regelbundet med just när det gäller el så har de lite väl "otur".

Listan på återkallelser innehåller en del el : https://www.biltema.se/kundservice/produktinformation/aterkallelser/

Nästan lite humor att de återkallar en jordfelsbrytare. De borde nog sluta med el...
 
Återkallelsen av en bristfällig skyddsmask och blästersand med asbest i var inte så lyckat heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.