Papphammar666 lilllasrne skrev:
Hur ska jag göra ..fick offert från 2 olika det slutar på 270-280t m ev. Rot

Ska jag fortsätta betala 30t /år för direktel radiatorer + luft/luft

15st Oljefyld radiatorer +10 år gammal värmepump och en vvb från 1971

Summan av allt ...jag måste innom kort byta allt ..kan då välja på en mindre engångskostnad nu och fortsätta betala dyrt sen ...

Eller bergvärme nu och med kalkylen jag fick ligga på stadiga 10t kw/år

Hjälp
Bergvärme, bergvärme. Kostar mest initialt men du "sover" bättre resten av ditt husliv o spar pengar efter 5-8 år då allt är betalt genom energibesparingen. Jag installerade / konverterade en villa med "brödrostar" till vattenburet o jordvärme för 15 år sedan o det är bara plus. Mina grannar (grupphusområde) sitter i sina kalla kåkar o beklagar sig över elräkningen medan vi lever gott med 24 grader. Jag köpte alla mina grejor av Rinkaby rör, radiatorer o VP, ja rubbet. Bra grejor till bra pris.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Konvertera till golvvärme istället, blir billigare och är skönare =) Jag har nyss gjort färdigt våran konvertering på totalt 150kvm på 2 våningar och med jordvärmeinstallation och byte av isolering i trossbotten på nedervåningen så slutade allt på 180 000kr.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag tror knappast konvertering är en dålig investering nästan oavsett vad den kostar. Förutom besparing också värde på fastigheten. Det är snarast en kassaflödesfråga.

Vi har precis konverterat vårt hus. Projektet som kostar knappt 400k ex rot inkluderar 21 radiatorer och en konvektor. 500l acktank, 300l VVB och en 19kW BV-pump. Priset inkluderar också 2x175m borrning. Från detta pris dras också ROT.

Huset är 380m2 och systemet skall också förse via kulvert ett mindre hus på 85m2 medelst golvvärme.

Huruvida ditt pris är högt/lågt är svårt att säga. Vårt hus är komplicerat pga både byggnadsform och storlek så jag tänker mig att knappt 400m2 "vanligt hus" borde kunna bli billigare.
 
  • Gilla
squaredroot
  • Laddar…
Elpriset går upp hela tiden så ifall man kalkylerar med dagens pris så tjänar man sannolikt in kostnaden fortare än beräknat
 
  • Gilla
Björn_L och 2 till
  • Laddar…
Är det ett alternativ att behålla radiatorerna och köpa ny vvb och istället köpa solceller för 150 000? Eller avvakta några år och anta att solelsprodukter blir billigare och bättre?

Jag vet inte själv mycket om detta, men alternativ bör undersökas innan en större investering.
 
  • Gilla
Porsvant och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det ett alternativ att behålla radiatorerna och köpa ny vvb och istället köpa solceller för 150 000? Eller avvakta några år och anta att solelsprodukter blir billigare och bättre?

Jag vet inte själv mycket om detta, men alternativ bör undersökas innan en större investering.
Med referens till vad vi gjort ovan så kommer vi även installera solceller. De är dock poänglösa på vintern annat än för hushållsbehov (inte uppvärmning) därför kommer vi även att dra en vattenslinga via en våra eldstäder där vi sätter en vattenmantlad kamin. Kaminen ger 7-8kW till luften och ca 10kW till systemet och framförallt massor med tappvarmvatten. Kanske inte framförallt men långa sköna duschar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Behåll elradiatorerna och sätt upp solceller på taket.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker komfortfrågan är intressant, vi kör luft/luft och moderna elradiatorer, samt eluppvärmt golv i hall och badrum. Vi har inga som helst komfortproblem, och alltid en jämn och fin temperatur som svarar snabbt. Det känns som att folk jämför 30 år gamla elraddar med modern bergvärme. Därmed inte sagt att bergvärme inte lönar sig, men personligen har jag valt att inte satsa på det och ser inte hur vi ska kunna räkna hem det med vår relativt låga förbrukning.
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Jag tycker komfortfrågan är intressant, vi kör luft/luft och moderna elradiatorer, samt eluppvärmt golv i hall och badrum. Vi har inga som helst komfortproblem, och alltid en jämn och fin temperatur som svarar snabbt. Det känns som att folk jämför 30 år gamla elraddar med modern bergvärme. Därmed inte sagt att bergvärme inte lönar sig, men personligen har jag valt att inte satsa på det och ser inte hur vi ska kunna räkna hem det med vår relativt låga förbrukning.
Om huset är välisolerat och inte väldigt stort tror jag det är svårt att räkna hem bergvärme.
Alltså antingen bergvärmepump eller isolering .
 
  • Gilla
Okvin och 2 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Jag tycker komfortfrågan är intressant, vi kör luft/luft och moderna elradiatorer, samt eluppvärmt golv i hall och badrum. Vi har inga som helst komfortproblem, och alltid en jämn och fin temperatur som svarar snabbt. Det känns som att folk jämför 30 år gamla elraddar med modern bergvärme. Därmed inte sagt att bergvärme inte lönar sig, men personligen har jag valt att inte satsa på det och ser inte hur vi ska kunna räkna hem det med vår relativt låga förbrukning.
Komfortargumentet används väl främst av såna som installerat bergvärme utan att alls räkna på det och helt gått på säljsnacket. När någon sedan gjort en uträkning åt dom så finns inte så mycket alternativ kvar annat än att köra på antingen komfortargumentet eller på argumentet om fastighetens ökade värde.

En bra tumregel för lönsamheten när det kommer till bergvärme är en årsförbrukning på minst 20 000kWh om man redan har ett vattenburet värmesystem, 30 000kWh om man måste konvertera till vattenburet. Det är förbrukningen med "ren" direktel där man räknat bort eventuella luftvärmepumpar osv. Sen kan förbrukningen för hushållselen variera en del men generellt kan sägas att det är svårt att räkna hem bergvärme om förbrukningen är lägre än så.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M
F Finndjävel skrev:
Komfortargumentet används väl främst av såna som installerat bergvärme utan att alls räkna på det och helt gått på säljsnacket. När någon sedan gjort en uträkning åt dom så finns inte så mycket alternativ kvar annat än att köra på antingen komfortargumentet eller på argumentet om fastighetens ökade värde.

En bra tumregel för lönsamheten när det kommer till bergvärme är en årsförbrukning på minst 20 000kWh om man redan har ett vattenburet värmesystem, 30 000kWh om man måste konvertera till vattenburet. Det är förbrukningen med "ren" direktel där man räknat bort eventuella luftvärmepumpar osv. Sen kan förbrukningen för hushållselen variera en del men generellt kan sägas att det är svårt att räkna hem bergvärme om förbrukningen är lägre än så.
Eftersom radiatorerna säkert håller 40-50 år utan problem - så är nog regeln lite väl snäv - men visst är det dyrare att köpa hela paketet. Anser som sagt dock att kostnaden radiatorerna, den kan man nog räkna som minst break even även om man bara har 15000kWh innan konvertering, då räknat över 40 år. Innan dess har de inte gett upp.
 
Känns som sagt att många här jämför med 30-40 år gamla el-radiatorer när det snackas komfort/elförbrukning. Köpte själv en kåk för 2 år sedan med original element från 1971. Tittade först på konventering med offerter på mellan 250-300k fick mig att kolla på att byta ut mot nya moderna el-radiatorer istället. Slutade med att alla element byttes ut mot nya från Nobö, totalt en kostnad på 35k inkl elektriker. Det fina med dessa att man på köpet får en riktigt smidig lösning så man kan styra elementen centralt via en app. Lägga upp olika zoner med nattsänkning, lägre värme på dagarna när man är på jobbet etc. Går att optimera riktigt bra och någon sämre komfort tycker jag inte det ger, flyttade ändå från vattenburen golvvärme.
Förvisso kan jag inte jämföra min egna förbrukning då det fixades innan vi flyttade in, men jag har förbrukningshistoriken från han som bodde innan och jämför jag 2015 mot 2017 så ligger vi totalt 17% under hans totala förbrukning (vitvaror, vvb är samma). Då var det enmanshushåll jämfört med oss idag som småbarnsfamilj. Så nog går det spara en hel del bara på att skaffa nya moderna grejer.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Fast där har ni nog bara lägre temperatur. Det är ju inte bättre verkningsgrad på värmen. Möjligtvis mindre vid standby
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fast där har ni nog bara lägre temperatur. Det är ju inte bättre verkningsgrad på värmen. Möjligtvis mindre vid standby
Jo visst är det så, är ju tack vare att jag kan styra och schemalägga allt som det blir en minskning. Något annat har jag inte påstått.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
A Amiz81 skrev:
Jo visst är det så, är ju tack vare att jag kan styra och schemalägga allt som det blir en minskning. Något annat har jag inte påstått.
Men sparar du verkligen så mycket på att reglera på dygnsbasis ? Oljefyllda radiatorer har ju en tröghet, och för att få upp temperaturen till du kommer hem på kvällen får du (systemet ) elda på rejält .
Något bör det göra på förbrukning då snitttempen sjunker, men tveksam på hur mycket. Hur många grader sänker du när du inte är hemma .
Jag tror merparten kan hänföras till bra termostater så du inte har onödigt varmt
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.