Hej på er! Renoveringen knallar på, väggstommarna är uppe och takreglarna på plats men ligger ner för tillfället pga vädret och vindarna. Får väl vänta tills våren visar sig igen. :)

Fick ett tips/råd om att använda Masoniteskivor istället för råspont/asfa-papp osv. Inte hört att man gör sånt men tydligen är det någorlunda vanligt.
Kostnaden blev mycket mindre och arbetet inte ens hälften så mycket jobb.

Räknade så här: Masonite 14 bitar a 149kr, ingen papp osv.
Råspont 430m 7.90kr/m + papp, spik, o allt annat + plus en jädra massa mer arbete.

Skillnaden, och då bara på råspont/masonite blir runt 1500kr.

Är det lika säkert, hållbart, osv. Vill ju inte behöva byta snart igen.

Tacksam för input.

//Johan
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Renoverade taket på mitt bostadshus i våras. Jag valde bort masonit eftersom jag ville ha det bästa. Råspont med papp på. Jag personligen sover tryggast då:D
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Råspont och papp röstar jag för alla dagar i veckan.

Du får ett undertak som håller länge. Du kan byta pappen när den gjort sitt och laga enkelt om du får några skador.

Dessutom får du ett tak som inte går att trampa igenom oavsett var du sätter fötterna.

Och som föregående skrev. Råspont är guld för nattsömnen;)

Tillägg: Du kan köra med vanliga tunna strö-/bärläkt med råspont men måste ha reglar om du använder masonit. Där har du väl nästan prisskillnaden på undertaket.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Du får ett undertak som håller länge.
Ja, råsponten gör väl bra nytta att stabilisera taket.
Med bara tunn masonit känns det som det lätt blir rangligt, om man inte stagar upp takstolarna på annat sätt.
 
Tack för förslagen o tankarna.
Jag bygger ju med 60cc på takstolarna (pulpettak, glömde kanske nämna de :) ) pga snölaster och de där med att sova gott. Så genomtramp är det nog ingen fara med, iaf enl tillverkarens produktspecs.
Hittade flera trådar ang mina frågor som också behandlade detta. Ska läsa lite mer om det. Finns ju hur mycket som helst, och lika många uppfattningar som det finns personer.
Har hört flera som skippat råsponten o kört Maso, och dom husen har stått i 50år med detta utan skador. Så gör man rätt och är noga kanske de funkar. Sen vet man ju inte hur vädret ser ut i framtiden iofs, mer stormar och varmare somrar.

//JOhan
 
Mitt hus har oljehärdad masonit, taket har stått i snart 60 år, funkar helt ok även om det på vissa ställen finns indikationer på "fuktgenomträngning". Dock är det kasst för det blir dyrare för mig att byta ut den och sätta på råspont. Hade det varit från början hade jag bara lagt på ny papp.

Jag säger att du ska köra råspont! :)
 
  • Gilla
Maden
  • Laddar…
Vi har masonit på knappt halva taket, den andra halvan lät vi byta mot råspont när vi byggde till en vinkel. Taket är tätt, men masoniten är söndertrampad på flera ställen. På vårt ligger det dock papp på masoniten, som inte gått sönder. Jag vill också tipsa om råspontsluckor, vilka rationaliserar läggandet av råspont en hel del jämfört med att lägga en och en.

Mvh, Magnus
 
  • Gilla
Maden
  • Laddar…
J Johan1701 skrev:
Räknade så här: Masonite 14 bitar a 149kr, ingen papp osv.
Råspont 430m 7.90kr/m + papp, spik, o allt annat + plus en jädra massa mer arbete.
Du behöver väl rejälare bärläkt också? Tror att 45x70 brukar användas om man inte har råspont.
Vad blir det för pris om du räknar med detta?
 
Jag fick nyligen laga masoniten på en liten bit av farsans tak. Masonit rakt på takstolar, sedan ingen ströläkt utan bara bärläkt (45*70), masoniten säckar ihop lite så vatten kan rinna under bärläkten.

Problemet är att om det fastnar skit under pannorna (i detta fallet ett fågelbo) så stannar fukten kvar och masoniten ruttnar.
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Vi har masonit med plåttak på en tillbyggnad. Det största problemet är oljudet när det regnar. Masoniten dämpar inte ljud nämnvärt. Annars fungerar det utmärkt på en oisolerad kallvind.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vi har masonit med plåttak på en tillbyggnad. Det största problemet är oljudet när det regnar. Masoniten dämpar inte ljud nämnvärt. Annars fungerar det utmärkt på en oisolerad kallvind.
Samma här, det är öronproppar som gäller när man ska sova. Låter som in i helsike med plåt och masonit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.