Det finns något bra och mycket enkelt sätt att ta reda på om det är linoljefärg som är målad på en yta (i det här fallet gamla spröjsade trä fönster jag har hittat). Hur var det nu man gjorde, är det någon som har bättre minne än jag!
 
Jag tyckte frågan var mycket intressant! :)
Så jag kollade efter på ovan tipsade sida, så här stod det (för den som inte orkar gå in själv och läsa);

"Fukta tummen med sprit och tryck mot färgytan några sekunder. Om ytan känns klibbig som kontaktlim är det någon form av plastfärg. Stryk rå eller kokt linolja på färgytan. Om ytan då återfår sin glans och pigmenten sin kraft, är det troligen någon form av linoljefärg. Tveksamhet kan uppkomma där färgen är en blandning av alkyd och linolja. Ren linoljefärg blir med tiden matt, kritar efter ytterligare en tid och krackelerar därefter i små, små rutor som sitter gott fast. Denna yta uppkommer efter mycket lång tid – ca. 20 år. Alkydfärgen blir med tiden matt och faller, utan förvarning, av i stora sammanhängande stycken."
 
Det som händer med oljefärger, är att träet suger upp olja och kvar på ytan blir pigmenten. Sen är det upp till var och en att måla igen ;) om man vill underhålla träet.
 
saturnus2 skrev:
Det som händer med oljefärger, är att träet suger upp olja och kvar på ytan blir pigmenten. Sen är det upp till var och en att måla igen ;) om man vill underhålla träet.
Mhmm...

Kan det inte vara så att färgskikt utomhus bryts ner av sol, vatten och temperaturförändringar?
Ja, eroderar som allt annat...?

Det är normalt att bindemedlet i ytskicktet bryts ner. Färgen blir då mattare.
Och så småningon kritar ytan av sig. Då har det försvunnit så mycket bindemedel att pigmenten ligger löst.

Alkyd och linoljefärgerna är inte direkt kända för att stå emot solens strålar så vidare värst..
Dom 'kära' akrylatfärgerna bryts ner på liknande sätt.. men har mycket bättre motståndskraft.
Det beror INTE på att den har sämre penetrering i underlagt och inte 'försvinner' i trät.
Det är för att den står emot alla yttre faktorer (undantaget vatten) bättre än oljefärger.
Att den står emot vatten sämre är eg. ingen större nackdel i dom flesta fall.
MEN det blir problem om man målare med 'plastfärg' på ytor som konstant utsätts för väta.
Vilket dom flesta fasader inte gör.

Ett tips som ofta förespråkas när det är målat med linoljefärg och har fått nermattningen är att man behandlar ytan med rå linolja.
Det man gör då är helt enkelt att man tillför mera bindemedel och binder upp ytan.
Ett 'trick' som går att göra på alla typer av färger. Fast inte med linolja då..
Men med mer el. mindre färglösa sk. baser. Bara det är rätt bindemedel.
Men så går det ju inte att hålla på hur länge som helst...

Jag vet att plastfärgen kanske inte hör hemma här inne. I den här delen av forumet.
Men jag kände mig tvungen att dra in den ändå.
Bara för att peka på dom svagheter som alkyd och linoljefärgerna har.
För färgen bryts ner av väder och vind. Den försvinner INTE i trät..

/Fredrik
 
Apropå stryka på ny linolja:
Är det någon som verkligen har testat detta utomhus? Så fort man lämnar rå linolja på en yta utomhus, så börjar den mögla. Tex om man oljat in med halvolja och låter det stå över vintern. Då har man en svartprickig yta på våren. Rå linolja ger en fin grogrund för mögel. Stryka ut det på väggen är väl som att be om mögelangrepp.  ;) (jag har helt slutat med rå linolja o kör med kokt) Det är ju eventuella "gifter" i pigmenten som gör att linoljefärg inte möglar.

Och dessutom blir linoljefärgen bara sämre och sämre. Jag har till och med fått mögelangrepp på Falu rödfärg, den ljusa svindyra linoljeförstärkta.  :(
 
Blommis, det är ju inte säkert att det bara är färgen som blir sämre. Det allt varmare och våtare klimatet bidrar säkert i hög grad också... :(
 
TorpSara skrev:
Blommis, det är ju inte säkert att det bara är färgen som blir sämre. Det allt varmare och våtare klimatet bidrar säkert i hög grad också...  :(
Det där tror jag är en myt. Har har vi haft (mellansverige zon 3) fyra svinkalla vintrar i rad med upp till -30.  ;)
 
Men det kanske är lätt tro att det är linolja vid kritning och ett visst sätt att flagna, men kan det inte vara tran eller något annan olja också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.