Hej!

Jag är ny här och ganska okunnig på om området.

Mitt problem är att jag har ett par radiatorer som knappt ger någon värme. Framledningsröret känns skapligt varmt men ingen större temp-skillnad mellan det och avledningsröret.

Pannan håller 1,2 bar och pumpen verkar var intakt.

Jag har luftat och sett till så att termostatstiftet löper fint. Detta löste problemet på en radiator som var iskall men övriga två är oförändrade.

Jag känner ej till om dessa två är i slutet av slingan men utifrån placeringen i 1 1/2 planshuset så förefaller detta inte särskilt troligt.

Jag har läst här på forumet och letat på youtube men nu finner jag inga fler ideer som kan lösa detta. Jag finner ingen strypventil heller utifrån beskrivningar av sådana här och på andra platser.

Radiatorerna som är dåliga är de två största i huset och placerade centralt på bottenvåningen. Den ena knappt varm alls och den andra skapligt varm upptill i dess fulla längd men iskall nedtill.
Radiatoranslutning med framlednings- och avledningsrör på ett trägolv och vit vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En radiator med synliga anslutningsrör och termostatventil monterade på en trävägg, indikerande frågeställning om uppvärmningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag missat något fundamentalt?

Bästa hälsningar

Mattias
 
Redigerat:
R
Luft Luft är det ett 1-rörssytem du har ? om du känner på rören vid golvet på alla element . är dom varma eller kalla
börja där och kom tillbaka
 
Hej

Ja, det ena röret (höger på bilden) är varmt och det andra är ljummet. Dock är det varma röret svalare än motsvarande rör på intilliggande radiator som fungerar utmärkt
 
R
Har det varit länge med dålig värme
 
Ja, har varit såhär under de tre åren som vi bott i huset.
 
R
OK den sexkantsmutter som sitter på höger sida , innanför den så finns en skruv ( insex ) som kan skruvas i botten ( stängd )
och jäms med ytterkant helt öppen , det kan komma några droppar så ha en pyts under , se hur den är i läge jämfört med ett element som fungerar , den kan vara tilldragen lite för mycket , ( inte injusterad ) känn på röret som går upp när du skruvar på den utåt , då ska det bli varmare
Är den jäms med så är det skit någonstans i den eller termostathuset
 
Ok, tack!

Jag antar att du menar muttern till höger om rören nedtil vid golvet?

Misstänkte att den kunde ha med detta att göra så jag provade skiva ut den men inte hela vägen. Ska prova detta omedelbart
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Precis som du anade så var den inskruvad några varv, har skruvat ut den max och anar redan stigande temp i såväl radiatorn som i avledningsröret! Har dock samtidigt stängt övriga radiatorer på bottenvåningen för att testa ordentligt.


Hoppas hoppas att detta funkar och stor tack!

Återkommer när jag vet hur det gått
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Den ena funkar utmärkt nu, men den har funkat bra tidigare säsonger också. Men den andra bli bara ljummen längst upp.

Kan man rensa systemet på nåt vis?

Såg ett klipp på youtube där en VVS-are drog ut stiftet vid termostaten men detta har jag avråtts från på andra sidor. Tror dessutom inte att det lossnar så lätt.

Eller blir det till att köpa en ny radiator kaske? Den är ca 30 år gammal
 
R
Att dra ut piggen med verktyg inte bra , det kan blir märken på den , sitter den inne en bit jämfört med andra , så är det en klassiker efter sommaren då dom stängt och brukar kärva fast , knacka på den lite bestämt med skaftet på en lite större mejsel så brukar dom hoppa ut , efter det så trycker du en 10 ggr för att motionera den , ska gå ut själv lätt
 
Den är ute i maxläge och glider fint så problemet sitter tyvärr inte där

Jag tänkte om det är skit där, är det åtkomligt på något vis?
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
R
Då är jag ute på lite djupare vatten har inte servat någon sådan , men kanske det kan gå , stäng alla element utom det , se om det finns en vridratt på cirkulationspumen 1-2-3 , ställ den på 3 och knacka på delen nere och uppe med en hammare och mejselskaftet mellan lite kraftfullt , det kan gå att ev skit kan lossna och gå iväg , men är inte säker på det
Annars kommer det säkert in andra med bättre vett om saken än mig , många proffs på den sidan på forumet
Så ha lite is i magen .
Har du luftat elementet ?
 
Ok ska kola på detta..

Japp luftat och haft mig, känns som att de normala grejerna är avklarade

Stort tack för din hjälp!!!
 
Har kört denna manöver en stund nu med fullt ös på pump och övriga element avstängda. Blir varm på översta fjärdedelen men i övrigt fortfarande kallt. Märkligt. Öppnade luftventilen och det varven imponerande stråle
 
R
Är då ett flödesproblem genom elementet prova med att skruva in och ut den vid golvet några gånger då kan det släppa om det sitter där , annars så är det själva delen i termostathuset som bråkar och den går att byta ut , foto på tvären så det syns någon text ( fabrikat ) så är det en del på forumet som vet exakt vad som behöver göras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.