16 kr styck på Biltema
Expanderbult från Biltema med artikelnummer, pris och information om tillgänglighet i butik.
eller 44 kr styck på 'fina' - XL-bygg

Pinnskruvexpander för montering i betong, prisangivelse på 879 kr för en förpackning, diskussion om kostnad och kvalitet.

Man får vad man betalar för? Nja, i det här fallet känns det mest som exploderande ocker :) Eller?
 
  • Gilla
ullet och 1 till
  • Laddar…
Man får vad man betalar för. Den dag du drar av expandern under montage och inte kan göra om infästningen, inser du vilken enfaldig snåljävel du är. Fråga mig hur jag vet. :D
 
  • Gilla
Alltgår och 2 till
  • Laddar…
Har varit med om att hiltis säkerhetsexpandrar gått av. Man får inte alltid bättre för att det är dyrt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Biltemas expander fungerar skitdåligt då det är svårt att få dom att dra. Kommer aldrig mer använda dessa. Otrolig skillnad på kvalité.
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Biltemas expander fungerar skitdåligt då det är svårt att få dom att dra. Kommer aldrig mer använda dessa. Otrolig skillnad på kvalité.
Ok, det låter ju inget bra! Får väl gå till fina handlarn med mössan i hand då:)
 
  • Gilla
laseryxa och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Har varit med om att hiltis säkerhetsexpandrar gått av. Man får inte alltid bättre för att det är dyrt.
Kan hålla med om Hilti, men de har åtminstone den gpda smaken att uppge hur hårt man får drar dem. Gäller framförallt de rostfria som har rätt så låg flytgräns.
Tar man istället en Thorsman TEX (tidigare Torgrip Expander) behöver man i princip aldrig tänka på åtdragsmoment eller funktion. Dra tills du blir röd i ansiktet.
 
  • Gilla
OskarLund och 2 till
  • Laddar…
Kan säkert hända att du har helt rätt om Hilti. Nu är det många år sedan jag höll på med expandrar dagligen eller ens ofta. Men den gången drogs dom med bachos m31 skiftnyckel (hajen) så vi brukade inte övervåld mot dom.
 
  • Gilla
Peter_K och 1 till
  • Laddar…
Vad ska du använda dessa till?
 
chaser chaser skrev:
Vad ska du använda dessa till?
Jag ska fästa bärlina i betongvägg för trallbygge.
 
K Kriff skrev:
Jag ska fästa bärlina i betongvägg för trallbygge.
Hmm... Bärlina för trallbygge - Är du säker på att det är enbart betong? Kantelement rent utav?
Äldre hur så är det definitivt något annat - Putsad betonghålsten, putsad Leca, putsad fasad eller någon annan galen lösning som man använde innan jag ens var ett "skvalpämne" som farsan brukade säga. Och där skull jag påstå att betongexpanders är helt fel produkt.

Kika upp ordentligt vad det är du har där du ämnar att fästa bärlinan så kanske vi kan reda ut bästa infästningsmetod.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Betongskruv kan vara ett alternativ!
 
slacker slacker skrev:
Hmm... Bärlina för trallbygge - Är du säker på att det är enbart betong? Kantelement rent utav?
Äldre hur så är det definitivt något annat - Putsad betonghålsten, putsad Leca, putsad fasad eller någon annan galen lösning som man använde innan jag ens var ett "skvalpämne" som farsan brukade säga. Och där skull jag påstå att betongexpanders är helt fel produkt.

Kika upp ordentligt vad det är du har där du ämnar att fästa bärlinan så kanske vi kan reda ut bästa infästningsmetod.
Ja, jag är säker - jag var själv med vid gjutningen:) Det är en poolvägg, 'ihåliga' frigolitblock (Thermoblock) som man armerar och gjuter. Väldigt smidigt.

Hursomhelst, i helgen sattes bärlina på plats med dom svindyra expandrarna och jag klagar inte - gick som smort och sitter som berget. Sparade ändå några tior - lösviktspriset var lite billigare än hel kartong. Ha!
 
R RoBo skrev:
Biltemas expander fungerar skitdåligt då det är svårt att få dom att dra. Kommer aldrig mer använda dessa. Otrolig skillnad på kvalité.
Jag har precis skruvat fast syllen på mina väggar i betongplattan under med Biltemas expander. Tyckte de fungerade mycket bra. Hade köpt till stora limträbrickor men det gick ändå att dra så hårt att brickorna gjorde rejäla avtryck i träet.
 
Har heller inte haft problem med expandrar från B-tema, de har gjort sitt jobb. Däremot tycker jag att det låter konstigt att expandrar från Hilti inte fungerar, de klassas ju som "infästningarnas kungar" då det finns bra beräkningsvärden och informativa montageanvisningar att de dessutom har support på sina produkter är inte helt fel. Har ni som haft problem med Hilti reklamerat det som inte varit bra?
 
  • Gilla
bomm
  • Laddar…
Ja vi reklamerade. Hilti skötte allt väldigt bra. Eftersom det var säkerhetsexpandrar som gått av så gjordes det en ordentlig undersökning. Dom borde ut dom ur väggen för att ta reda på vad som gått fel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.