Hej!

Jag undrar om någon vet på ett ungefär vad det kostar att fixa till fasaden på ett hus?
Se bifogad bild.

Tacksam för svar!

Vänligen, Adrianna
 
  • Husfasad med slitage och behov av renovering, delvis avskalad puts och grönskande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Antar att du menar knacka ned hela fasaden och sedan putsa om den? Svårt att se skicket på bilden.
Antar också att du menar att ta in hantverkare för att göra detta.
En tumregel min plattsättare/murare använder är 800-1000:-/kvm för total omputsning av yta. I detta pris ingår då jobb, material och man räknar på hela väggytan med krångel runt fönster osv. Du får dra av rot men måste räkna med att hyra en ställning. Mindre jobb blir högre pris och större lägre, det här är ett stort jobb om det är hela huset. Sedan tillkommer målning, beroende på val av färg och inköpsställe så ligger kvadratmeterpriset mellan 50-100:-/kvm mellan tummen och pekfingret. Sen så ska målaren ha betalt också, här vet jag inte vad det kostar då jag alltid målar själv, en kvalificerad gissning är att det här tar minst ett par dagar och upp till långt över en vecka a 400-500:-/h.
Det verkar vara ett ganska stort hus? Säg 350-450 kvm fasad? Då landar du i närheten av 400 000 till 550 000 kr för kalaset. Säkerligen kan man komma billigare undan men lika säkerligen kan det bli ännu dyrare.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Antar att du menar knacka ned hela fasaden och sedan putsa om den? Svårt att se skicket på bilden.
Antar också att du menar att ta in hantverkare för att göra detta.
En tumregel min plattsättare/murare använder är 800-1000:-/kvm för total omputsning av yta. I detta pris ingår då jobb, material och man räknar på hela väggytan med krångel runt fönster osv. Du får dra av rot men måste räkna med att hyra en ställning. Mindre jobb blir högre pris och större lägre, det här är ett stort jobb om det är hela huset. Sedan tillkommer målning, beroende på val av färg och inköpsställe så ligger kvadratmeterpriset mellan 50-100:-/kvm mellan tummen och pekfingret. Sen så ska målaren ha betalt också, här vet jag inte vad det kostar då jag alltid målar själv, en kvalificerad gissning är att det här tar minst ett par dagar och upp till långt över en vecka a 400-500:-/h.
M Miss A skrev:
Hej!

Jag undrar om någon vet på ett ungefär vad det kostar att fixa till fasaden på ett hus?
Se bifogad bild.

Tacksam för svar!

Vänligen, Adrianna
Det verkar vara ett ganska stort hus? Säg 350-450 kvm fasad? Då landar du i närheten av 400 000 till 550 000 kr för kalaset. Säkerligen kan man komma billigare undan men lika säkerligen kan det bli ännu dyrare.
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Antar att du menar knacka ned hela fasaden och sedan putsa om den? Svårt att se skicket på bilden.
Antar också att du menar att ta in hantverkare för att göra detta.
En tumregel min plattsättare/murare använder är 800-1000:-/kvm för total omputsning av yta. I detta pris ingår då jobb, material och man räknar på hela väggytan med krångel runt fönster osv. Du får dra av rot men måste räkna med att hyra en ställning. Mindre jobb blir högre pris och större lägre, det här är ett stort jobb om det är hela huset. Sedan tillkommer målning, beroende på val av färg och inköpsställe så ligger kvadratmeterpriset mellan 50-100:-/kvm mellan tummen och pekfingret. Sen så ska målaren ha betalt också, här vet jag inte vad det kostar då jag alltid målar själv, en kvalificerad gissning är att det här tar minst ett par dagar och upp till långt över en vecka a 400-500:-/h.
Det verkar vara ett ganska stort hus? Säg 350-450 kvm fasad? Då landar du i närheten av 400 000 till 550 000 kr för kalaset. Säkerligen kan man komma billigare undan men lika säkerligen kan det bli ännu dyrare.

Tack för informationen. Menar att knacka loss bitarna som är lösa och putsa och därefter måla hela huset.

Det är väl enbart där det släppt som vi skulle behöva knacka loss och putsa om?
Sprickorna sitter främst på nedre delen av huset.

Vänligen,
Adrianna
 
Fulkemisten
Då blir det billigare såklart. Men dyrare per kvm då det är ett mindre jobb. Räkna på hur många kvm som behöver åtgärdas och lägg på för ställningshyra, färg och målare. Skulle gissa på att dessa tre poster (dvs utöver putsning) ligger mellan 50 000 - 100 000 kr beroende på husets storlek.
 
  • Gilla
Miss A
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Då blir det billigare såklart. Men dyrare per kvm då det är ett mindre jobb. Räkna på hur många kvm som behöver åtgärdas och lägg på för ställningshyra, färg och målare. Skulle gissa på att dessa tre poster (dvs utöver putsning) ligger mellan 50 000 - 100 000 kr beroende på husets storlek.
Tack för hjälpen! Antar att bör göra sånt arbete på våren och sommaren för att det snabbt ska torka?
 
Fulkemisten
Egentligen så kan man väl måla så länge det inte regnar och blåser skit i färgen och är över 5 plusgrader. Det tar bara längre tid att torka vilket kan vara positivt, man ska inte måla i gassande sol. Putsa kan man i princip göra över nollgradigt, man kan också bygga in fasaden med plast utanför ställningen och på så vis få ett bra klimat med hjälp av värmefläktar. Många företag som putsar och murar gör så för att kunna jobba året runt.
 
K
I stockholm så har priserna varit cirka 2500kr/m² när jag frågat runt bland företag anslutna till SPEF. Ett anbud låg tom. på 785.000+moms (!!!) för omputsning av cirka 200m² fasadyta.
Förvisso inkl ställningar, men ställning skulle kosta 65.000 i hyra (325kr/m²)

Priser på 800-1000kr/m² måste vara från slutet av 90-talet eller början av 2000-talet, enligt forumsposter från 2012 så var 1500kr/m² inte ovanligt då och det var 6 år sedan.
 
  • Gilla
Gabsson och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
K KjellTimell skrev:
I stockholm så har priserna varit cirka 2500kr/m² när jag frågat runt bland företag anslutna till SPEF. Ett anbud låg tom. på 785.000+moms (!!!) för omputsning av cirka 200m² fasadyta.
Förvisso inkl ställningar, men ställning skulle kosta 65.000 i hyra (325kr/m²)

Priser på 800-1000kr/m² måste vara från slutet av 90-talet eller början av 2000-talet, enligt forumsposter från 2012 så var 1500kr/m² inte ovanligt då och det var 6 år sedan.
Det här var inomhus, fem år sedan och exklusive moms faktiskt. Verkar som att jag kom billigt undan då. Borde kanske kollat bättre.
 
Vi putsade vår fasad förra året. Grundputs + infärgad sto lotusan ytputs. Vi betalade 140.000 för drygt 180kvm fasad (alltså strax under 800:-/kvm). Då ingick arbete och material, inkl inplastning av fönster/dörrar/takfot, lite arbete med en takkupa samt putsning av sockel och några kvm källarvägg. Vi stod för byggställningen, så den ingick inte.
Det var svenskt företag och vitt, så inga konstigheter. De hade dock timpeng på 450:- (inkl), vilket är lite lägre än man kan förvänta sig.
 
Har ni fått en rätt utförd (komplett) omputsning för mindre än 1500:- m2 är det bara att gratulera.
Skulle vilja säga att den siffran är ett bra riktmärke.
 
  • Gilla
Jorak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.