Jaha, men svarar det på frågan?

Styckningslotterna får rätt över stamfastigheten, men hur följer de med när styckningslotterna slås ihop med en tredje och bildar en annan, helt ny, fastighet?
 
M -MH- skrev:
Jaha, men svarar det på frågan?

Styckningslotterna får rätt över stamfastigheten, men hur följer de med när styckningslotterna slås ihop med en tredje och bildar en annan, helt ny, fastighet?
Det svarar han på med
”Genom sammanläggningen övergår slutligen alla styckningslotternas mark och rättigheter till sammanläggningslotten.”

Huruvida det är rätt kan jag inte uttala mig om. Jag förstår som sagt inte varför man överhuvudtaget skall bry sig om rätten att anlägga utfartsväg över annans mark om man redan har en fungerande på sin egen .. Det känns ju mest då som att man viftar med servitutet för att få rätt att göra något (vända bilar, parkera) som man egentligen borde klara på sin egen mark.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
T
J Johnny Jacobsson skrev:
Tyvärr han vill ha sväng rum det har han inte rätt till och kommer aldrig få om han inte betala för det
Ja vi har hört det nu.
 
C
M -MH- skrev:
I avstyckningen där det pratas om rätt till väg över stamfastigheterna, så blir jag inte klok på om 7:23 räknas som "stamfastighet" till 7:65.
När jag skrev mitt första inlägg i tråden läste jag lite fel i förrättningskartan angående antalet avstyckningsåtgärder. Det är bara 2 st (från 7:12 respektive 7:22). Det bildades alltså bara 2 vägservitut. I sammanläggningen ingick alltså bara 2 styckningslotter, samt dessutom hela 7:23. Så 7:23 räknas alltså inte som stamfastighet.
 
Hur gick det med denna? Har ni gått över till skottlossning eller har det löst sig?
 
  • Gilla
-PC- och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
mensnällanån... vad är det för fel på folk?
För det första utgör slipers ett miljöhot och skall lämnas till närmaste återvinningsgård.
För det andra kan det röra sig om egenmäktighet, om hans förfarande hindrar dig från att komma ut och in.
För det tredje har du ett servitut. Case closed.

För det fjärde måste det ligga något mer bakom...

ps!
För det femte kan du kolla om han har tillstånd för övervakningskameran. Det måste han ha, ifall den är riktad mot din tomt eller allmän plats.
Kameran ska riktas mot ditt eget hus eller iaf rakt ner så den inte kan filma gata grannar el. Dyl å inget annat om jag inte minns fel
 
A Avle skrev:
Jag har en fastighet där grannrelationen inte är på topp efter att den revirmarkerande grannen blockerat gårdsplanen längs med den linjen där han uppfattar att tomtgränsen går.

Som ni ser på bilderna är situationen inte optimal. När jag frågar grannen till varför han gjort som han gjorde är det för att när det kommer gäster så har de ibland parkerat bilen så att en del av bilen går in på hans sida av gårdsplanen och det är tydligen så irriterande att han väljer att göra detta.

Hursomhelst så hävdar han dessutom att det absolut inte finns något servitut för att få tillträde till fastigheten och att han har all rätt att göra som han vill på sin mark. Jag gick in på min fastighet och hittade i dokumentet för avstyckningen så som jag kan utläsa "rätt till utfartsväg över stamfastigheterna fram till landsväg", den fastighet han besitter är enligt hitta.se fastighet 7:12 och därmed en av de stamfastigheter som anges i dokumentet.

Jag har ännu inte konfronterat grannen med avstyckningsdokumentet och skulle gärna ha så mycket som möjligt på fötterna innan jag gjorde det.

Hur hade ni gått tillväga för att lägga fram detta på bästa sätt?

Tack på förhand!
Finns det servitut på att du får använda den vägen, så kan ingen hindra dig från att just använda vägen även om det finns andra fungerande utfartsvägar. Och med användning avses normal användning! Min knepiga granne fick en gång för sig att jag inte hade någon rätt till väg till mitt hus och hon ville hindra mig. Visade upp ett servitut och hon blev mycket sur!

Har man servitut på en väg behövs inga extra avgifter till grannar för att man får bruka vägen, för att visa tacksamhet etc. Däremot är väghållning inget som belastar din granne utan dig.

Kameraövervakning får inte ske hur som helst. Det räcker inte med att sätta upp lappar, utan det krävs även tillstånd och den får absolut inte filma något av din tomt! Den ska enbart täcka hans tomt.

Det är din blåa Saab? Helt underbart och många plus för den!!! :)
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
M Mogg skrev:
Det räcker inte med att sätta upp lappar, utan det krävs även tillstånd och den får absolut inte filma något av din tomt! Den ska enbart täcka hans tomt.
Menar du inte tvärtom?
 
Immobil Immobil skrev:
Menar du inte tvärtom?
Menade grannens tomt. En kamera som grannen satt upp får enbart täcka dennes egna tomt. Uttryckte mig oklart..
 
Ni har nog inte läst hela tråden, gäller de senaste inläggen. Tror det mesta redan avhandlats
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
M Mogg skrev:
Finns det servitut på att du får använda den vägen, så kan ingen hindra dig från att just använda vägen även om det finns andra fungerande utfartsvägar. Och med användning avses normal användning! Min knepiga granne fick en gång för sig att jag inte hade någon rätt till väg till mitt hus och hon ville hindra mig. Visade upp ett servitut och hon blev mycket sur!

Har man servitut på en väg behövs inga extra avgifter till grannar för att man får bruka vägen, för att visa tacksamhet etc. Däremot är väghållning inget som belastar din granne utan dig.

Kameraövervakning får inte ske hur som helst. Det räcker inte med att sätta upp lappar, utan det krävs även tillstånd och den får absolut inte filma något av din tomt! Den ska enbart täcka hans tomt.

Det är din blåa Saab? Helt underbart och många plus för den!!! :)
Man behöver inte tillstånd (som privatperson) att filma på sin egen tomt, så länge man informerar om detta med skyltning.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Du behöver inte skylta.
 
Börja inte om nu utan att ha läst igenom altihop!

Det fanns två diskussionstrådar en startad av varje part i tvisten. Läs båda!

Slutsumman när man läste igenom bådas påståenden blev ungefär såhär:
1. Att den ena parten har hyresgäster som beter sig på ett vis som får schimpanser att framstå som högt civiliserade allt medan ägaren själv låtsas som ingenting och är ganska arrogant i behandligen av sin granne som han beskyller för att ha startat tvisten på egen hand. Hans servitutsrätt till två utfarter är inte uppenbar när man läser lantmäterihandlingarna. Man kan läsa texten som rätt till endast en utfart och att den utfarten har flyttats varpå rätten till den gamla utfarten förföll.
2. Andra parten verkar vara lågutbildad utan kunskap om hur man sköter myndighetskontakter och hur fastighetsrätten fungerar och vara ovan att läsa officiellahandlingar. Han verkar ha ett hett humör och svårt att rikta sin ilska och frustration i riktning mot konstruktiva lösningar. Han blockerar den ena av två utfarter som grannen och hans inhysingar använder eftersom han anser att rätten till den gamla utfarten entydigt förföll när den nya byggdes och eftersom grannens inhysingar fullkomligt hänsynslöst och utan rimliga skäl för oljud och kör bil på ett sätt som nästan helt hindrar honom från att sova.

Kort sagt....... en jäkla soppa.

Enda rimliga lösningen skulle vara att en gång för alla gå myndighetsvägen och reda ut vad servitutet egentligen innefattar och sedan bygga ett stängsel som hindrar apflocken från att trafikera på ställen där deras hyresvärd inte har servitut.
Ingendera parten verkade intresserad av en sådan lösning. Den ene är för arg för att tänka klart och den andre för högmodig och arrogant för att tänka klart.

Så var snälla och håll inne med era råd i nuläget!
 
  • Gilla
frause och 14 till
  • Laddar…
P
Kom ihåg att gamla servitut ska anmälas före nyår för att vara fortsatt inskrivna. Gäller inte officialservitut men rättighetsservitut kan försvinna om det vill sig illa.
 
P Porsvant skrev:
Kom ihåg att gamla servitut ska anmälas före nyår för att vara fortsatt inskrivna. Gäller inte officialservitut men rättighetsservitut kan försvinna om det vill sig illa.
Rätt till utfartsväg lär inte försvinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.