17 374 läst · 54 svar
17k läst
54 svar
Biltema glaspanelelement
Nej, den är defekt för att den ger 8% mindre effekt än vad som står på kartongen.A Attans88 skrev:
Sen ger den 0,2 kWh / timme i energi. Det är inte effekt, det är energi.
Du kan inte säga att din bil bara har 8 hästkrafter för att det faktiskt blir så om du räknar ut energin som används vid körning och sen sprider ut det på hela körtiden.
Det ena är effekt, det andra energi.
Sen kan man förvisso undra varför radiatorn beter sig såhär, om den ska det, om den t.o.m måste det.
Om den är defekt av denna anledning.
Men i vilket fall, beter den sig precis likadant som den mobila radiator jag har, som jag skrev om i tråden.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Felet är att du har underdimensionerat (*)batteriet och att du förväntar dig toppkvalitet när du köper den billigaste skiten. Ett annat fel är att vi andra tvingas betala högre priser på grund av konsumenter som dig.
Edit: element heter det ju i Sverige.
Edit: element heter det ju i Sverige.
Redigerat:
Fast även om man köper en billig pryl så borde man väl kunna förvänta sig att den ger mer än halva angivna effekten?
Varför gör man radiatorer i glas över huvud taget? Glas är ju ett av de material som leder värme sämst och panelen har ju i princip bara en uppgift - Leda värme.
Dålig konstruktion och dåliga materialval tillsammans med regler som begränsar radiatorns maximala temperatur skulle jag säga är problemet. Detsamma gäller liknande produkter köpta för andra priser på andra ställen...
Varför gör man radiatorer i glas över huvud taget? Glas är ju ett av de material som leder värme sämst och panelen har ju i princip bara en uppgift - Leda värme.
Dålig konstruktion och dåliga materialval tillsammans med regler som begränsar radiatorns maximala temperatur skulle jag säga är problemet. Detsamma gäller liknande produkter köpta för andra priser på andra ställen...
Ja det kan vara precis som du skriver, en kombination av material, storlek och konstruktion som sen begränsas av max tillåten (eller önskvärd) yttemperatur som gör att radiatorn faktiskt inte kan gå i längre perioder än så vid den rumstemperaturen.
Kyl ner ett rum till -200° C så kan den kanske gå kontinuerligt med 400W.
Kyl ner ett rum till -200° C så kan den kanske gå kontinuerligt med 400W.
Fast 400w märkningen visar ju bara vilken effekt elementet har när den arbetar?
Mina oljeradiatorer går en stund o sen stänger av även dom. Som nämnts tidigare så fungerar moderna element på det viset..
Du kan nog byta element i oändlighet. Du kommer aldrig få tag i ett som går konstant
Mina oljeradiatorer går en stund o sen stänger av även dom. Som nämnts tidigare så fungerar moderna element på det viset..
Du kan nog byta element i oändlighet. Du kommer aldrig få tag i ett som går konstant
Ja trådskaparen har nog missuppfattat hur ett element fungerar, finns ingen steglös reglering utan det är fullt blås som gäller.
Ger man dessutom elementet en omöjlig uppgift genom att underdimensionera så kommer det aldrig kunna jobba som det är tänkt. Hur skall termostaten i elementet veta temperaturen i rummet om element är igång hela tiden?
Skall koppla in mitt element ikväll och lägga upp en graf på hur det jobbar.
Ger man dessutom elementet en omöjlig uppgift genom att underdimensionera så kommer det aldrig kunna jobba som det är tänkt. Hur skall termostaten i elementet veta temperaturen i rummet om element är igång hela tiden?
Skall koppla in mitt element ikväll och lägga upp en graf på hur det jobbar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 484 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 484 inlägg
Mina Adax med stor kylfläns längs hela botten där värmenelementet sitter och fritt luftflöde ovanför klarar av att gå väldigt nära 100% eftersom värmen leds bort tillräckligt snabbt. Glas leder ju värme väldigt dåligt så det är säkert en förklaring till den dåliga gångtiden, energin leds helt enkelt inte bort tillräckligt snabbt och värmeelementet/staven överhettas. Även oljelement lider av tröghet i värmeavgivningen så oavsett hur jag ställer ett sådant element klarar det ändå inte att gå lika länge som luft-Adax, annars skulle oljan börja koka i värmeelementets direkta närhet.
Anledningen är garanterat en konstruktion baserad på estetik och inte praktisk funktion. Rätt vanligt numera när vem som helst kan importera vadsomhelst från Kina. Att Biltema svarat som de gjort är antagligen därför att de inte kan sina produkter eller att de inte vill tjafsa med kunderna.
Edit: Tittar man på bilderna så är väl bara glaset en skiva satt på framsidan och att det är ett vanligt konvektionselement bakom. Isf är det bara allmänt dåligt konstruerat, inte förvånande med lågpris och Biltema (även om de har mycket prisvärda saker).
Anledningen är garanterat en konstruktion baserad på estetik och inte praktisk funktion. Rätt vanligt numera när vem som helst kan importera vadsomhelst från Kina. Att Biltema svarat som de gjort är antagligen därför att de inte kan sina produkter eller att de inte vill tjafsa med kunderna.
Edit: Tittar man på bilderna så är väl bara glaset en skiva satt på framsidan och att det är ett vanligt konvektionselement bakom. Isf är det bara allmänt dåligt konstruerat, inte förvånande med lågpris och Biltema (även om de har mycket prisvärda saker).
Redigerat:
Men som test ifall det är möjligt att tvinga elementet till att vara på 100% eller närmare 100% av tiden är det väl relevant.T topmount skrev:
Ja för att bara se HUR det jobbar är det relevant, däremot visar det inte om det är felaktigt eller inte.Mikael_L skrev:
Ett vanligt element är inte byggt för att höja temperaturen så kraftigt i ett stort rum, ställer trådskaparen in elementet i en liten garderob så kommer testet visa något helt annat.
Ja fast det är väll lite det som är min poäng att välja 34 grader under 10 h är som att mäta Bränsleförbrukning på en bil och bara ligga på röda varvtal. Då väldigt få vill värma ett rum till 34 grader är säkerligen inte elementet optimerat för detta. Vill du mätta hur mycket kraft elementet kan ge, sätt ut det i midvinter kylan (-20) och se om värdena ändras.Mikael_L skrev:
Jag tror ni missuppfattar syftet med testet. Att sätta temperaturen på 34 grader är ju ett enkelt sätt att hindra termostaten från att stänga av så att man kan mäta genomsnittlig effekt över tid som man maximalt kan få ut. Grundproblemet var ju att någonting (antagligen ett överhettningsskydd) gjorde att det stor del av tiden var avslaget. Trodde det var uppenbart
För övrigt var ju effekten så låg att temperaturen i rummet aldrig kom över 20 grader så det hade faktiskt räckt med att ställa in det på 20 grader.
Kan i alla fall bekräfta att Biltema säljstoppat produkten och att den är borta från hyllorna.
För övrigt var ju effekten så låg att temperaturen i rummet aldrig kom över 20 grader så det hade faktiskt räckt med att ställa in det på 20 grader.
Kan i alla fall bekräfta att Biltema säljstoppat produkten och att den är borta från hyllorna.
Fast i det här fallet är det ju precis tvärtom. Elementet går bara på halvfart istället för fullt blås.E Earplugged skrev:Ja trådskaparen har nog missuppfattat hur ett element fungerar, finns ingen steglös reglering utan det är fullt blås som gäller.
Ger man dessutom elementet en omöjlig uppgift genom att underdimensionera så kommer det aldrig kunna jobba som det är tänkt. Hur skall termostaten i elementet veta temperaturen i rummet om element är igång hela tiden?
Skall koppla in mitt element ikväll och lägga upp en graf på hur det jobbar.
Du tänker lite galet här när du jämför effekten med genomsnittsförbrukning.
400w är den effekt element har när den är igång(dvs vämrer) sen kopplar ju självklart elementet ifrån när temperaturen är uppnådd.
sen att du fått 8% lägre effekt när du mätt är helt ok med tanke på möjlig felspann på instrument m.m.
Om du har ett element som ständigt är igång ett litet utrymme så kommer du tillslut att få en bastu. men till och med i bastuaggregat kopplas det från med en termostat. Med detta vill jag få sagt att du vill inte ha 400w igång ständigt.
däremot kan det vara så att du underdimensionerat värmen i rummet. hur stort är rummet du vill värma?
400w är den effekt element har när den är igång(dvs vämrer) sen kopplar ju självklart elementet ifrån när temperaturen är uppnådd.
sen att du fått 8% lägre effekt när du mätt är helt ok med tanke på möjlig felspann på instrument m.m.
Om du har ett element som ständigt är igång ett litet utrymme så kommer du tillslut att få en bastu. men till och med i bastuaggregat kopplas det från med en termostat. Med detta vill jag få sagt att du vill inte ha 400w igång ständigt.
däremot kan det vara så att du underdimensionerat värmen i rummet. hur stort är rummet du vill värma?