K kimse944 skrev:
Har tyvärr endast text i offerten men där står det "9 st plintar ,gjutrör,armeringsjärn och betong - 6000kr"
Det tycks som offerten avser riktiga plintar. Det har du inte fått.
Misstänker att markförhållandena gjorde att han tänkte om. 9 plintar till en liten frigga är extremt väl tilltaget. Nu ser det ut som att syllvirket istället är betydligt grövre än normalt för att kompensera. Hantverket ser också bra och rejält ut.
Huruvida lösningen kommer att hålla är osäkert. Tänker att elstolpar i trä fortfarande används (sätts nya), så det bör gå att få det att hålla länge, men det beror på hur virket är behandlat. Till skillnad från staket-, pergola- och kraftledningsstolpar så är friggans ej utsatta för några knäckande krafter, så det kan bli rejält anfrätta innan några problem infinner sig.

Försvarar inte den principiellt tveksamma lösningen, men tycker att det finns bra saker också, så vill inte döma ut vederbörande. NTR A för bärande konstruktioner med markkontakt har väl 25 års garanti mot röta, och med grova dimensioner och små laster så förlängs rimligtvis tiden innan byte är nödvändigt. Men vanliga plintar med rejäla plattjärn hade varit bättre.

Om bara friggan byggs med liknande grova dimensioner på allt, så att den blir tung och stabil, så kan den stå på fyra hörnstenar när denna plintlösning tjänat ut. Fördelen med grovt riktigt trä är dessutom att den klarar ev sättningar utan problem. Är väl mest dörrar och fönster som måste justeras isf.
 
  • Gilla
Debro
  • Laddar…
Om det går röta i virket så gräv ner eller gjut nya plintar alt sätt under lecablock under syllen om 20 år
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det tycks som offerten avser riktiga plintar. Det har du inte fått.
Misstänker att markförhållandena gjorde att han tänkte om. 9 plintar till en liten frigga är extremt väl tilltaget. Nu ser det ut som att syllvirket istället är betydligt grövre än normalt för att kompensera. Hantverket ser också bra och rejält ut.
Huruvida lösningen kommer att hålla är osäkert. Tänker att elstolpar i trä fortfarande används (sätts nya), så det bör gå att få det att hålla länge, men det beror på hur virket är behandlat. Till skillnad från staket-, pergola- och kraftledningsstolpar så är friggans ej utsatta för några knäckande krafter, så det kan bli rejält anfrätta innan några problem infinner sig.

Försvarar inte den principiellt tveksamma lösningen, men tycker att det finns bra saker också, så vill inte döma ut vederbörande. NTR A för bärande konstruktioner med markkontakt har väl 25 års garanti mot röta, och med grova dimensioner och små laster så förlängs rimligtvis tiden innan byte är nödvändigt. Men vanliga plintar med rejäla plattjärn hade varit bättre.

Om bara friggan byggs med liknande grova dimensioner på allt, så att den blir tung och stabil, så kan den stå på fyra hörnstenar när denna plintlösning tjänat ut. Fördelen med grovt riktigt trä är dessutom att den klarar ev sättningar utan problem. Är väl mest dörrar och fönster som måste justeras isf.

Tack för svar.
Det som nu också hänt är att friggan börjat "hänga" i mitten mellan hörnstolparna. Snickaren har då ställt dit två plintar som är tänkta att lyfta mittendelen (dvs halvvägs på friggans längd som är 5x3 m stor). Tyvärr är denna lösning väldigt slarvigt utförd och plintarna är knappt nedgrävda (får in handen under den ena)
 
K kimse944 skrev:
Tack för svar.
Det som nu också hänt är att friggan börjat "hänga" i mitten mellan hörnstolparna. Snickaren har då ställt dit två plintar som är tänkta att lyfta mittendelen (dvs halvvägs på friggans längd som är 5x3 m stor). Tyvärr är denna lösning väldigt slarvigt utförd och plintarna är knappt nedgrävda (får in handen under den ena)
Låt de inte få fortsätta arbeta med din friggebod. Ta dit en riktig byggfirma istället.
Avsluta samarbetet
 
W witten skrev:
Jag tycker du är på rätt spår med att hänvisa till regelverk, det ska han inte kunna sätta sig emot. I det här fallet så är det AMA HUS du kan hänvisa till, HSD.111 Syllar till stolpverk, regelstommar m m

"Syll av trä ska fuktskyddas mot betong, murverk eller annat fuktsugande material enligt avsnitt JSF. Fuktskyddet ska förhindra kapillär sugning och ska ha tillräckligt högt ånggenomgångsmotstånd för att förhindra långvarigt hög fuktpåverkan."

Visserligen säger AMA också att trä i kontakt med mark ska vara i Träskyddsklass NTR A så det kanske är lite svårbedömt regelmässigt i det här fallet.
Fuktskyddet brukar vara en tjock asfaltpappel likv som mellanlägg.
 
K kimse944 skrev:
Låter ju inte helt enkelt att tolka. Speciellt inte för en novis som jag.
Snickaren har också frångått de 9 plintar han hade med i offerten och endast gjort 4 (vet inte om man kan kalla det plintar när det är gjutet direkt mot träet). Sen i efterhand har han kompletterat med två plintar som står på marken för att hålla uppe friggan. Till och med jag förstår att de ska grävas ner och kanske gjutas. Jag hade dock hoppats på "enkla" argument eftersom det var gjutet direkt på träet.
Tryckimpregnerat trä mot betong blir mögel utan mellanlägg.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
K kimse944 skrev:
Jag har tagit hjälp av snickare att bland annat bygga en friggebod i lösvirke. Lösningen med grund/ram har jag anmärkt på men enligt snickaren så är detta fackmannamässigt utfört.
Det som har gjorts är att de har gjutit 4st plintar där man satt trä direkt ner i cementen. Detta är något jag aldrig sett tidigare men snickaren säger att han många tidigare nöjda kunder med denna lösning.
Vi har bett en besiktningsman titta på det och enligt honom så är det inte fackmannamässigt och att denna typ av bygge begränsar livslängden rejält.

Är denna typ av bygge fackmannamässigt och finns det någon branschstandard man kan ta hjälp från? Det kan ju givetvis vara så att snickaren har rätt och besiktningsmannen fel.

Detta är verkligen inte "mitt område", vilket är anledningen till att jag anlitat hantverkare. Jag är mycket intresserad av att höra om detta är ett vanligt sätt att bygga grund eller om jag behöver åtgärda och i sånt fall hur.
[bild] [bild] [bild]
Varför anlita en besman som du inte litar på? ”Snickaren har rätt”.....?
 
Redigerat:
T ToRy skrev:
Hur stor är friggeboden? När jag köpte en byggsats för Jabo's "Smara" på 15 kvm så angav ritningen att 15 plintar skulle gjutas...
...
 
Bowman
K kimse944 skrev:
Jag påpekade detta för snickaren som sa att det inte är någon fara då träet är tryckimpregnerat. Borde alltså stått på mig. Finns det någon branschstandard man kan ta stöd vid i diskussionerna med snickaren?
Sicken pajas.. (Snickaren alltså)
 
Redigerat:
Tycker också det låter snålt med så få plintar. Vi byggde Friggebod på 15 kvm nyligen och har 14 plintar.
 
J jocke31 skrev:
Tycker också det låter snålt med så få plintar. Vi byggde Friggebod på 15 kvm nyligen och har 14 plintar.
Det beror på om man köper ngt plockepinn från byggvaruhuset då behövs dryga dussinet plintar.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det beror på om man köper ngt plockepinn från byggvaruhuset då behövs dryga dussinet plintar.
Jo, vi köpte en byggsats från Trähuset. Kanske räknas som plockepinn?
 
Det är helt fel det kan vi vara överens om :) Men jag ser ytterligare ett problem... som jag själv har erfarit när jag "fuskade" medvetet för 15 år sedan när jag byggde ett staket och på vissa ställen göt jag tryck stolpar rakt i betongen. (och tänkte vi får se hur länge det håller... Några står stadigt forfarande :) (Betongen ovanför övrig mark och ett stort "hål" met mycket betong.) sämst gick det för de stolpar där betongen gömdes i en rabatt med jord:) eller om "hålet" som vi göt fast stolparna var "litet" det visade sig redan efter andra vintern att betongen sprack. (Min teori trät var fuktigt på hösten det blev minusgrader trät expanderade betongen sprack.) och stolpen var lös. Det ser inte ut som om det är stora marginaler på bilderna...
 
J jocke31 skrev:
Jo, vi köpte en byggsats från Trähuset. Kanske räknas som plockepinn?

Jag had fått ångest om jag skulle gräva 14 hål för 15 kvm. Fördelen med många plintar är att man kan bygga med mindre dimensioner på virket och på så sätt få ner bygghöjden.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag had fått ångest om jag skulle gräva 14 hål för 15 kvm. Fördelen med många plintar är att man kan bygga med mindre dimensioner på virket och på så sätt få ner bygghöjden.
Jag vet. Tur att vi inte grävde själva. :)
Så här är konstruktionen:

Illustration av grundläggningsprincip för "Montering Saga 15" med bärlinor, plintar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av montering av golvbjälklag för byggprojekt, sidan 2 av instruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.