Papphammar666 lilllasrne skrev:
Hur mycke tjäna du då ? Vad kosta element å rör för dig ?
Har precis börjat och köper material löpande men enligt kalkyleringen har jag räknat med att de hela kommer kosta 55-65k vilket blir i mitt fall ca 90-100k billigare. Jag löder mina kopplingar för att hålla priset på en låg nivå. Presskopplingar är så myckt enklare men är 10ggr dyrare och de går åt så många att de är värt lödandet. Har ej heller bråttom så det får ta den tid de tar.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
När vi konverterade, visserligen för 8 år sedan, så gick kalaset på ca 160 kkr. Där 120 kkr var för borrning, pump och installation. Och 40 kkr var radiatorer och rördelar. Jag gjorde allt själv förutom borrning och installation av pump.
//WSP
 
  • Gilla
Blackfield och 3 till
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Har någon bra dåliga erfarenheter av olika pumpar?
Jag har också konverterat själv. Det är inte svårt..

Vi köpte Thermia. Framförallt baserad på folksams då publicerade statistik över skador på pumpar. Då låg Nibe och IVT 100-1000 gånger högre i skadestatistiken.

Vi har fått väldigt bra support av Thermia. Nu i Aug. gick vvberedaren i pumpen sönder. Fick den reparerad på dagen (10 arbetstimmar) kostade 24000 som helt täcktes av försäkring.
 
  • Gilla
Maden och 1 till
  • Laddar…
Det första du måste ta reda på är vad du har för årlig elförbrukning (i kWh, inte vad det kostar), och hur stor del av förbrukningen som går till uppvärmning. Sen tar du en offert så du får ett uppskattat pris på installationskostnaden. Elförbrukningen hittar du på din nätägarens hemsidor. Under sommarmånaderna ser du vad du har för elförbrukning som inte går till uppvärmning, räkna bort denna för alla tolv månaderna så vet du hur mycket som går direkt till uppvärmning.

De råd du har fått här är värdelösa, utan att veta förbrukningen och kostnaden är det omöjligt att ge några riktiga råd. Då blir det bara tyckande.
 
  • Gilla
Björn_L och 3 till
  • Laddar…
Break even efter 7 känns väldigt optimistisk, dom i min bekantskap som hat bergvärme har obetydligt mindre elräkning än vad jag har.
Hur många kWh (-ca 10 000 för hushållsel) gör du av med på ett år idag?
 
  • Gilla
squaredroot och 2 till
  • Laddar…
Man behöver faktiskt inte alltid kolla ifall det alltid lönar sig ekonomiskt. Det finns ett eget värde i komforten som inte en luft/luft eller elraddar kan ge som ett vattenburet ger.
 
  • Gilla
mgranbom och 7 till
  • Laddar…
Men om du investerar i nya element och panna så ör det ju något som höjer värdet på huset. Annars bränner du ju bara upp en massa pengar på el som är en ren förlust. Sedan har ju elelement en viss livslängd så förr eller senare kommer du att behöva byta ut dem med.
 
  • Gilla
Okvin och 6 till
  • Laddar…
M
Stefan N Stefan N skrev:
Break even efter 7 känns väldigt optimistisk, dom i min bekantskap som hat bergvärme har obetydligt mindre elräkning än vad jag har.
Hur många kWh (-ca 10 000 för hushållsel) gör du av med på ett år idag?
”dom i min bekantskap som hat bergvärme har obetydligt mindre elräkning än vad jag har.” är ju ett jättekonstigt argument för att påstå att TS inte går break even på 7 år. Såg du inte att jag gjorde en grov kalkyl i samma post?

Skrev ju även att det baserades på att kalkylen som TS fått av någon firma.

Jo - med TS fakta så går han break even på 7,2 år, grovt räknat.
 
  • Gilla
Webern och 3 till
  • Laddar…
Jag ifrågasatte att man sparade så mycket som redovisades.
 
  • Gilla
JkimLssn och 3 till
  • Laddar…
Har du ett lämpligt utrymme för en bergvärmepump?
Har du möjlighet att dra rören till radiatorer snyggt, eller blir det rör längs golvsocklar eller lodrätt mellan våningsplan som är ivägen för möblering, samlar damm, och stör estetiken ?
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det första du måste ta reda på är vad du har för årlig elförbrukning (i kWh, inte vad det kostar), och hur stor del av förbrukningen som går till uppvärmning. Sen tar du en offert så du får ett uppskattat pris på installationskostnaden. Elförbrukningen hittar du på din nätägarens hemsidor. Under sommarmånaderna ser du vad du har för elförbrukning som inte går till uppvärmning, räkna bort denna för alla tolv månaderna så vet du hur mycket som går direkt till uppvärmning.

De råd du har fått här är värdelösa, utan att veta förbrukningen och kostnaden är det omöjligt att ge några riktiga råd. Då blir det bara tyckande.
Kan inte svara exakt men det går upp 3till 4 ggr på vintern med samma leverne ..från 1000kr till 4-5000 eller 40kw/dygn till ca 170 om jag inte minns fel ....ändå skillnaden är att jag drar på värmen ... en annan sak är ..jag hade tång ampere mätaren hem å såg då att var 3:e timme går vvb på max dygnet runt året om även om termostaten står på 65° ..och det finns inga delar att byta ut eftersom den är från stenåldern ... känns som flera problem hopar sig
 
  • Gilla
Funshine och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Break even efter 7 känns väldigt optimistisk, dom i min bekantskap som hat bergvärme har obetydligt mindre elräkning än vad jag har.
Hur många kWh (-ca 10 000 för hushållsel) gör du av med på ett år idag?
Ca. 30 t kw/h med luft luft å hushåll
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har du ett lämpligt utrymme för en bergvärmepump?
Har du möjlighet att dra rören till radiatorer snyggt, eller blir det rör längs golvsocklar eller lodrätt mellan våningsplan som är ivägen för möblering, samlar damm, och stör estetiken ?
Får rören ligga på vinden ?
 
  • Gilla
Rikarddahlqvist och 2 till
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Får rören ligga på vinden ?
Garage eller tvättstugan
 
  • Gilla
JLyck och 2 till
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Får rören ligga på vinden ?
Det vet jag inte, men frostfritt måste det vara så isolerat i så fall. Men då antar jag du får rör från innertaket ner till radiatorerna, inte så snyggt tycker jag.
 
  • Gilla
LJC och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.