Hej.

Har nyss bytt till Vedeldning efter att min gamla pelletspanna havererade.

Har en Atmos DC-30 panna och tre Acktankar på 500l/styck.

Nu är det så att jag tappar tempen rätt fort i dessa. ca 30 grader på 8-timmar och då är inte shunten öppen mycket.
Laddomaten är helt ny och mina inställningar på pannan är: Rökgastermostaten är på "kl 14" (vet inte hur många grader det är på en atmospanna då det inte står) och Driftstermostaten står på "kl 15" (ca 95 grader)
Laddomaten startar vi ca 70 grader om jag inte misstar mig.

Vad kan detta bero på? är det mer ni behöver veta?
Bifogar en bild på hur det ser ut.
 
  • Temperaturdiagram för ackumulatortankar som visar snabb temperaturminskning över tidsförloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen aning om hur det brukar vara men hur har du föreställt dig det hela då? 1500 liter vatten är inte otroligt mycket och en gång per dygn lär man väl få elda antar jag?
 
Krilleman
Hur är det kopplat? Följde du instruktionerna som följde med din laddomat?
 
  • Gilla
kahnilainen
  • Laddar…
Om det verkligen är så att medeltemperaturen av hela tankvolymen sänks med 30 grader så motsvarar det ett effektutag på ca 6.5kW (1500 x 30 x 4.17 / 3600 / 8), vilket är tillräckligt för att värma en stor andel av Sveriges villor mitt i smällkalla vintern... Jag tror inte graferna är tillräckligt för att avgöra om medeltemperaturen i tankarna sänks så mycket (man måste gissa eller ha en känsla av skiktningen i tankarna). Data för tank 1 saknas också. Men onekligen ser det ut som ett relativt konstant effektuttag i tank 2, i och med temperaturernas åtminstone bitvis linjära avtagande. Skiktningen verkar fungera bra, först planar botten ut på ca 30 grader och sedan börjar temperaturen i toppen sjunka.

Ligger tankarna i serie eller parallellt? Och vad är det för hus du värmer? Var det på samma sätt med gamla pannan?

Edit: och var sitter tempgivarna? På anslutande rör eller på tankkropparna?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ett antagande kan vara att du inte laddar dem fullt eller ens i närheten. När alla dina mätpunkter ligger kring 90 grader är det lönt att följa urladdningen. Och jag gissar att de ligger parallellt av vad man ser mellan tank 2 och 3 vid urladdningen.
 
Jag har inte sensorer för de andra tankarna än så det finns inga grafer för de.
Jag laddar inte fullt 90 grader utan närmare 75-80... så kanske ska göra det.

De är paralellkopplade och tank 3 är den som är längst bort från pannan.
Laddomaten är installerad av en rörmokare och är inställd från fabriksinställning, där vet jag inte vad som ska göras eventuellt

Bilden på tankarna och grafen just nu är bifogad.
 
  • Värmepannans tankar med kopplingsrör, termometrar och laddomaten i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över temperaturförändringar i tre värmepanna-tankar med aktuella värden och tidsstämplar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar, cirkulationspump, laddomat och ackumulatortank i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laddomat värmeenhet med tre tryckmätare och justerbara anslutningar i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkopplingen rörmässigt ser bra ut både som hantverk och de typiska tumregler, principer för att jämnt utnyttja parallella tankar som brukar nämnas där. Så du får se på dina termometrar nedtill på två av tankarna om du laddar lika och fullt jämfört med där du har givare. Nästa steg är att du laddar till högre temp och får mer energi lagrad. Och dessutom se vad du har för returtemp från radiatorkretsen så den är så låg som möjligt och tankarna kan utnyttjas vettigt.

De ackar du har är klent isolerade det är också en faktor som inte är oväsentlig det är nog bara en 50 mm matta lindad under plåtskalet. År det varmt i rummet de står i?
 
Jag det är väldigt varmt... men alla rör är inte isolerade ännu heller. Installationen är bara drygt 2 veckor gammal.

Vad gällande temperaturen på de andra tankarna som jag inte har digitala sensorerna så är de snarlika tank 3...kanske lite högre, men det är kanske logiskt då de är närmare pannan.

Kanske man ska lägga en frigolitskiva ovanpå för att hindra lite att försvinna... jag har en 30mm frigolitskiva under tankarna för att förhindra att de kyls av för fort från betonggolvet då det är osiolerat.
 
Bara en lite fråga, det utrymmet som du har tankarna i, finns det risk att det kan komma in någon nyfiken och "Klåfingrig" person dit?? Om ja, så skulle jag montera bort iaf en av vreden på en av kranarna på varje tank. Kan bli spännande om någon "råkat" stänga av båda kranarna på en eller flera tankar.
 
Hur stort hus? Hur hög framledningstemperatur?
Tumregel är att alla element ska vara fullt pådragna och framledningstemperaturen så låg som möjligt för att minska andra onödiga förluster.
Ett varmt pannrum berättar ju att det finns ett visst läckage...
 
Nu har alla tankarna sensorer och ni kan kolla hur tempen ligger i dem. Vet inte om det är normalt eller inte då jag aldrig haft acktankar tidigare.

Huset är 300kvm och allt värms upp med detta. I tank 1 är beredaren i. Alla rör är nu isolerade.
Jag har förvisso ventilen precis bakom tankarna och funderar på om det kan vara kallras som gör att botten kyls av så pass?

Har inte fått tillfället att se hur det ligger til när det blir riktigt kallt, då bör bottenskiktet blir högre då returen är varmare...

adressen till allt är: http://www.hakansta.com
 
R
Väldigt klena temperaturer på laddningen , topparna bör ligga på ca 85C när laddningen är klar , troligtvis är laddomatens
termostat en 75C och med paralella tankar så tar det lång tid att ladda dom , mycket kallvatten i botten som ska värmas och flödet storlek från pannan är i parritet med temperaturen in/ut
 
Ok då ska jag bränna på rejält vid kvällens laddning... Se om det blir någon skillnad... Men är det något annat jag kan göra? Laddomaten är helt ny och fabriksinställd.
 
R
Det är så att när du eldar så startar cirk-pumpen vid inställd temp ca 70C och vid 75C börjar laddomaten att reagera för laddning , men eftersom det är s.k kallvatten från tankarna så blir det ett liiiitet flöde in i dessa , ju varmare retur desto mer flöde till tank/ar , pannan orkar värma på ,
För min egen del så gillar jag inte laddomater , dom är fasta och kan inte ändras enkelt för olika laddvärme ( men en rutin och enklast för rörisarna och framförallt panntillverkarna som vill sälja ) jag har en 4 vägs shunt och kan ställa allt mellan
40C - 95C
Men brassa på nu så blir det nog bra , pannan kan bli 90C utan att koka , bara ladda på , men håll koll på tempen så den inte kokar, den har fläkt som stänger av vid för varm panna
 
Jag har haft pannan en gång på 95C och då stannade fläkten. då gick tankarna upp i ca 82C. men jag kanske måste elda med tätare intervaller för att få upp tankarna till 85+ grader...men jag har inte exprerimenterat så mycket så jag får fortsätta prova mig fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.