Hejsan.
I december/januari ser det ut att bli inflytt i nya huset.
Inget fiber eller ADSL finns där. Beräknad installation av fiber ca 2021. :(

TRE har en bra kampanj just nu och vi överväger att teckna den redan nu. Dock är jag osäker.
Funkar 4G som bra hushålls-internet ? Kan ju uppleva i mobilen att det strular titt som tätt.
Nu ska man ha det som enda internetuppkopplingen i hemmet.
Lite nervöst. Så innan jag tecknar mig på 24 månader.

Vad tycker ni om 4G ? Funkar det bra ?
Samt någon som har erfarenhet av just TRE ?
 
4G kan fungera bra om du har hyfsad täckning i ditt område. Sedan kan man anpassa utifrån router och se till att du kan montera extern antenn.
Om sedan 3 fungerar som operatör eller ej får du prova, det är täckningen som avgör och var de har sina basstationer.
I vårt fritidshus fungerar t.ex. bara Telia och har bra täckning så enkel mobil "puck" router räcker. Men man kan märka att när många kör under semesterveckorna t.ex. kvällar och kanske streamar TV, etc, så kan det sega en del, men övrig tid på året rullar det på utan störningar.
Så du kan få prova dig fram med vilka operatörer som fungerar och om du behöver extern antenn, samt var i huset som du har bäst täckning.

Så innan du låser upp dig för 24 månader ska du kontrollera enligt ovan.
 
J
Håller med om ovan, men undersök också noga vilket tak de har på mobildata. Tex Tele2 har vad jag förstår unlimited, men osäker på Tre. Med streaming går det åt iallafall 0,5Gbyte per film. Spelande drar inte i närheten så mycket ens.
 
Jag har goda erfarenheter av 4G från Tre när det gäller hastighet/stabilitet. Vi skaffade det när vi flyttade till hus då det inte fanns några alternativ (alt var förstås ADSL). Vi har aldrig haft några problem med hastigheten. Det har gått riktigt fort och vi har kunnat streama HD-kvalite utan problem. Sålänge du har täckning bör detta alltså inte vara något problem. Innan vi skaffade mobilt 4G från Tre så hade vi redan vanliga mobilabonemang med Tre och därför kunde vi säkerhetsställa att vi hade täckningen för 4G innan vi tecknade avtalet.

MEN hastigheten är inte problemet....

Mobilt bredband är begränsat i just hur mycket data man får använda. När vi tecknade abonemanget för 5 år sedan så var det 100GB/månad. Vi klarade oss rätt bra första åren men nu när barnen blivit lite äldre (7 och 9 år) så har datat tagit slut varje månad ca en vecka innan månadsbryt. Det är naturligtvis väldigt trist och det är lite jobbigt när man hela tiden måste hushålla med datamängden. Vi fick exempelvis ställa ner kvalite på Netflix, SVT-play etc till låg/medium. En HD-film var inte att tänka på då det tog alldeles för mycket data. Den klarade det rent hastighetsmässigt men det tog för mycket data.

Skulle jag rekommendera en familj att skaffa mobitl 4G idag så skulle jag säga att du bör inte ha mindre än 200gb data per månad om du streamar mycket serier/film. Måste man dessutom ha HD kvalite (1080P) så räcker inte heller dessa 200gb på långa vägar.

I somras grävde vi in fiber i huset så nu behöver vi inte längre "hushålla med nätet". Det är extremt skönt kan jag säga!
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack för svaren.

Ja datamängden har vi kollat på. Hittar endast en som har "obegränsad" men de är då låsta i hastighet. Hemma har vi Windows 10 och där kan vi se vår åtgång senaste 30 dagarna. Och vi är storkonsumenter. Jag hamnar strax över 300gb och sambon på strax över 100. Så vi borde klara oss hyffsat med ett 500GB abb(just nu 299/mån inkl router) .

Kanske en dum fråga. Men om jag tex lånar min mors telefon (iphone 5c TRE abb) och åker ut till platsen och gör bredbandskollen. Mäter den på samma frekvens/nät som dedikerat 4G internet ?

De säger att de har 14 dagars ångerrätt. Så kan ju kanske testa direkt vid leverans. Huset behöver ju inte stå på plats ;)
 
Sambon hade visst TRE som leverantör på mobilen.
Var ute nu och testade. Verkar lovande.

Vi gör nog ett försök. Tack för feedbacken. :)
 
  • Skärmdump från Bredbandskollen visar mobiluppkopplingshastigheter med operatören Tre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4G är dessvärre ingen höjdare om du streamar något mer än lokalnyheterna. Vi körde tillfälligt med 4G i somras innan vår fiber var installerad, och våra 200 GB var slut efter knappt halva månaden. Och då har vi inte ens några hemmavarande barn… :)
 
T Tystnad skrev:
Kollat in Telias obegränsade abonnemang ?

499 kr mån, 12 mån bindningstid & router ingår.

[länk]

Det är helt obegränsat.

Ja idag faktiskt. Mailade och frågade vart offerten tog vägen som jag bett om från Telia. Gällande gräva in ADSL. Det visade sig att de lagt ner den direkt. Då nämnde de just detta.

Det erbjuds tydligen bara för de som de kopplat bort kopparlinjen för. Samt oss "udda fall" som vårt. Det är ju aningen dyrare än de 299 somTRE har nu, men då slipper man oroa sig att man passerar de 500GB. Samt har vi tur kan vi får mycket bättre hastigheter.

Så det kommer bli denna lösningen från TELIA. Samt slipper vi teckna det nu utan kan ta det när flytten bär av. :)
 
RickardE RickardE skrev:
Ja idag faktiskt. Mailade och frågade vart offerten tog vägen som jag bett om från Telia. Gällande gräva in ADSL. Det visade sig att de lagt ner den direkt. Då nämnde de just detta.

Det erbjuds tydligen bara för de som de kopplat bort kopparlinjen för. Samt oss "udda fall" som vårt. Det är ju aningen dyrare än de 299 somTRE har nu, men då slipper man oroa sig att man passerar de 500GB. Samt har vi tur kan vi får mycket bättre hastigheter.

Så det kommer bli denna lösningen från TELIA. Samt slipper vi teckna det nu utan kan ta det när flytten bär av. :)
Varför blir det bättre hastighet med Telia ?
 
R RoBo skrev:
Varför blir det bättre hastighet med Telia ?
Har ingen aning OM det faktiskt blir det.
Tittar man på vad de säger så säger de följande:

Tre: Max 64Mbit/s.
Telia: Max 300Mbit/s (de skriver dock att de flesta skall förvänta sig mellan 10-60).

Sedan vet jag inte om de delar master m.m.
Då sambon har TRE var vi och mätte på platsen och det låg på 24/26.
Kanske kan inte Telia leverera mer, de har dock upptill 300 så man kan ju hoppas ;)
 
3 och Telia delar sällan master.
 
J
Jag provade med min Samsung Galaxy S7 precis och fick ut nästan 120 Mbit/s via bredbandskollen alldeles nyss. Telia 4G. Detta var utomhus. Inomhus ca 95.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.