Min slingkabel känns som den har ett hårdare hölje än PVC. Jag skulle gissa Nylon.
Skarvar kan bli dåliga av en del orsaker.
1. Om du använder presshylsor ska du använda därtill avsedda tänger och klämma till ordentlig. Klämningen ska ske på avisolerad kabeldel. Gör ett enkelt dragprov.
2. Det är viktigt med rätt krympslang över presshylsan. Den ska vara lång, minst 8 cm på varje sida. Sedan ska den ha rätt diameter efter krymp så att den sitter ordentligt fast på kabeln. Testa på en kabelbit. Innan krympningen ska kabeln vara ren, dammfri och fettfri. Krymp med varmluftpistol från centrum mot ändarna.
3. Använder du sådan gelfyllda istoppningsskarvar va noga med att gelfyllningen inte dras ut eller ha skadad yta.
 
  • Gilla
RapidSledge och 1 till
  • Laddar…
Hittade brottet nu.
Har dragit upp halva jävla gräsmattan. Men vad gör väl det..
har ju bara liten tomt på 800m2 på ena delen och 1000m2 på andra delen. Så nu ska jag köpa mej lite ny kabel. Den som var dålig var en fulkabel som trots att den är förtennad hade ärgat och gått av. Detta var originalkablen som följde med klipparen. Den andra halvan är tjockare robotkabel. Nån som har tips på var man kan köpa 3-400 meter kabel billigt?!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Zellero Zellero skrev:
Hittade brottet nu.
Har dragit upp halva jävla gräsmattan. Men vad gör väl det..
har ju bara liten tomt på 800m2 på ena delen och 1000m2 på andra delen. Så nu ska jag köpa mej lite ny kabel. Den som var dålig var en fulkabel som trots att den är förtennad hade ärgat och gått av. Detta var originalkablen som följde med klipparen. Den andra halvan är tjockare robotkabel. Nån som har tips på var man kan köpa 3-400 meter kabel billigt?!
Förmodligen kan du använda vanlig FK (installationskabel för el). Testa med en liten slinga, och om det funkar så är det nog det billigaste.
 
Ja men det är väl ej o rekommendera då den ej är förtennad!?
 
FK är väl inte förtennad?
 
Nä precis...
Men slingkabel är ju det
 
Det förstås. Men måste den vara det? Det kan väl inte påverka det elektromagnetiska fält som klipparen känner av?
 
Undvik vanlig Fk kabel är min rekommendation. Första och andra året brukar det kunna fungera någorlunda ok men sen kommer problemen. Har själv haft ett antal testinstallationer med Fk för utvärdering och det är som sagt inget jag rekommenderar. Varken ledare eller hölje är anpassat för att ligga nergrävt.
 
  • Gilla
Zellero
  • Laddar…
Det är inte utan anledning att Husqvarna har icke blanka koppartrådar och en hårdare isolering än vanlig FK. Skulle det funka med billig kabel hade väl valt sådan?
 
C
Har inte testat men noterade att sådan sökartråd som man gräver ner med fiberkablar är misstänkt lik "fin" slingkabel. Om än kanske lite mindre ledararea. T.ex.: https://www.lela.se/produkter/soktrad.html
 
Fast isoleringen skulle jag inte säga funkar så bra, de ställen där min slinga legat exponerad har på två år börjat krackelera.
 
C cpalm skrev:
Har inte testat men noterade att sådan sökartråd som man gräver ner med fiberkablar är misstänkt lik "fin" slingkabel. Om än kanske lite mindre ledararea. T.ex.: [länk]
Denna söktråd är gjort av rostfritt ledare. Jag misstänkte att min Husqvarnatråd också är rostfritt för den hade så blank yta och man såg inget koppar vid klippning. Men när jag körde flamfärgningsprovet (kopparsalter ger grön flamfärgning) såg jag att förtenningen smälte hurtigt så det verkar vara förtennat koppar.
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Denna söktråd är gjort av rostfritt ledare.
Hm... "Tråden finns i rostfritt utförande" - kan ju tolkas på två olika sätt. Antingen är det ett finare sätt att säga "tråden är rostfri", eller så menar man att den kan specialbeställas i ett särskilt rostfritt utförande. :thinking:
Ser i och för sig inget fel med rostfri tråd för denna tillämpning (slinga), men för skojs skull skall jag göra ett "flamfärgningsprov" på söktråden jag har liggande om jag får lite tid över.
 
ok, FK ska ju ligga torrt såg jag nu. Dum idé. Sorry.
 
C cpalm skrev:
Har inte testat men noterade att sådan sökartråd som man gräver ner med fiberkablar är misstänkt lik "fin" slingkabel. Om än kanske lite mindre ledararea. T.ex.: [länk]
Åtminstone när jag la ner ett stycke för fiber i somras där man själv hämtade slang, tråd, band var söktråden inget annat än standard plastbelagd (rostfri) najtråd. Just om det var den rostfria typen tänkte jag inte på men båda finns ju så det är inte otroligt.

Sån är inte dyr så det kan ju vara ett bra alternativ som slingkabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.