Hej!

Kort version. Föreningen har godkänt min plan på renovering av toalett med nybygge av dusch, samt att deras besiktningsman har kollat på plats och godkänt. Halva renoveringen är gjort och nu vill föreningen ändra sig och dra tillbaka sitt godkännande. Jag och de som bygger har inte gjort något fel, men en från föreningens försäkringsbolag var dit och kollade av en annan anledning och hade någon anmärkning tydligen. Föreningen vill att allt arbete som är gjort ska återställas och göras om igen helt på nytt, trots att det är gjort ordentligt och enligt de regler som finns. Det är gjort efter den plan som de+besiktningsman redan har godkänt. Får de verkligen göra så??? Det skulle innebära en väldigt stor kostnad att riva badrummet nu igen och börja om från början. Det låter som att de vill att en vägg ska slås ut för att göra toaletten större och flytta duschen till en annan plats = avlopp och allt måste dras om.



Bakgrundsinformation:
Jag vill renovera en toalett som har toa+handfat och bygga in en dusch där. Det är en mycket liten toa. Jag frågade förstår först föreningen om lov och de godkände planen med min ritning och allt. Däremot ville de ta in en besiktningsman både före och efter renoveringen, en som de själva valt ut men som jag ska betala för. Han kollade på plats inne i toaletten och på min ritning och jag fick berätta vad som var planerat att göras. Besiktningsmannen skickade ett protokoll med ett par krav samt saker att tänka på och allt var grönt så renoveringen påbörjades. En mindre vattenskada ovanifrån upptäcktes mitt i renoveringen men rörmockaren tror att det kan gå att åtgärda relativt snabbt och enkelt. Inget mögel, inga större skador. Föreningen står för kostnaden med vattenskadan då den inte beror på mig på något sätt, utan det var tur att den upptäcktes i tid. Föreningens försäkringsbolag skickade dit en person att kolla på vattenskadan och sa att fixa den verkar kosta mindre än föreningens självrisk. Däremot sa den här besiktningsmannen/försäkringsmannen att det finns risker med att renovera på det sätt vi tänkt göra och därför vill nu föreningen dra tillbaka sitt beslut om att jag ska få renovera så här.

Detta är gjort:
- Tagit ut allt, toalett, handfat, klinkers, det som var på väggarna osv.
- Bilat upp golvet + ny golvbrunn för dusch.
- Flyttat toalettens golvbrunn.
- Lagt golvvärme och gjutit golvet med lutning mot dusch golvbrunn.
- Dragit om en del vattenrör och el.
- Upptäckt en vattenskada som kommer från badrummet ovanför. Pausat renoveringen ett par dagar för att vänta på information om de som jag anlitat ska fixa vattenskadan också eller om föreningen vill ta in någon annan för den delen. För en stund sedan fick jag ett sms av vicevärden om att de vill dra tillbaka sitt godkännande av renoveringen pga något han från deras försäkringsbolag sagt, även om han inte var där för att kontrollera något kring renoveringen utan bara för att kolla på vattenskadan. I morgon kväll verkar det som att jag kan prata med vicevärden, men jag har svarat på hans sms redan med.
 
  • Gilla
Mattias_Eson och 1 till
  • Laddar…
Jag utgår från att föreningen betalar dig med allt arbete som du hittills lagt ner?

Iom att duschen är liten så finns det en risk att du kan duscha ut utanför våtrummet?

Skiss på planlösningen
 
P perlundstrom skrev:
Däremot sa den här besiktningsmannen/försäkringsmannen att det finns risker med att renovera på det sätt vi tänkt göra och därför vill nu föreningen dra tillbaka sitt beslut om att jag ska få renovera så här.
Du glömde det mest relevanta - du måste berätta vad det är som försäkringsbolagets besiktningsman har påpekat för att kunna få annat än spekulativa svar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
N noupe skrev:
Du glömde det mest relevanta - du måste berätta vad det är som försäkringsbolagets besiktningsman har påpekat för att kunna få annat än spekulativa svar.
Han från försäkringsbolaget var ju inte där för att kolla på vår renovering, men han sa ändå till mig att det finns förhöjd risk för vattenskador då duschen blir nära dörren/dörrkarmen så jag antar att det är något åt det hållet han sagt till vicevärden i föreningen. Vi ska förstås ha ett duschdrapperi som täcker en bra bit både till höger och vänster om dörren och som även går en bit ner på golvet med, så inget vatten kan stänka upp mot dörren på något sätt.

atomlab: Jag har frågat kring ifall de då täcker för den extra kostnad som detta innebär för mig, men inte fått svar än. Jag ska prata med vicevärden i morgon, vi har bara skickat varsitt sms än så länge då han är upptagen. Om de täcker den extra kostnaden att göra om allt från början igen, bila upp golvet och förstöra den golvvärme som är ditlagd osv så är det väl okej. Då blir det extra tid bara som det är ett byggarbete här. Jag har inte pengar att betala för renoveringen en gång till heller då det blir rätt mycket pengar.
 
  • Gilla
JoelN och 1 till
  • Laddar…
Inte för att vara petig, men hyresgästföreningen har väl inget med renovering/ombyggnation att göra!?
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Det är väl din bostadsrättsförening som du menar? Troligen beror det på vad som avtalats. Har du skriftligt på de beslut som föreningen tagit. Troligen har föreningen krävt att badrummet ska byggas enligt de regler som gäller. Det kan vara så att du och din byggare gjort någon avvikelse från dessa regler. Men vi behöver nog mer fakta för att göra någon bedömning. Vilket beslut har du tidigare fått från din förening. Vad är det som besiktningen slagit ner på.
 
O OTTO_75 skrev:
Inte för att vara petig, men hyresgästföreningen har väl inget med renovering/ombyggnation att göra!?
Ändrade rubriken till bostadsförening. Det är en bostadsrätt och vid större renoveringar måste man fråga föreningen om lov i förväg, blev lite fel där i rubriken såg jag.

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt ifall föreningen inte vill ta på sig den extra kostnaden. Att renovera klart enligt plan är nog ingen bra idé eftersom de skrivit nu att de vill dra tillbaka sitt beviljande till renoveringsplanen. Jag har inte pengar nog att lägga ut extra både för att göra om allting på nytt och för att slå ut vägg, flytta kök och göra om med en större toalett och annan planlösning. Jag har inte lust heller att lägga ut extra pengar bara för att de väljer att ändra sig mitt i renoveringen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Kan vara någon eller några i styrelsen som är onödigt kissnödiga. Kanske missförstånd mellan dom och den andre besiktningsmannen som inte var anlitad för att kolla ditt jobb. Inte OK att dom stopppar dig utan att ta konsekvenserna. Stå på dig och bjud inte på en timmes eget jobb om dom försöker dra tillbaka godkännandet och du måste riva och byggs om.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Kanske kan du boka ett möte med föreningen för att klarlägga vad som gått fel. Men om ditt bygge inte uppfyller gällande regler och det av något skäl orsakar en skada så kan föreningen vara ansvarig för konsekvenserna. Därför är det viktigt att föreningen säkerställer att din ombyggnad uppfyller de krav som gäller. Men allt beror på vad ni redan avtalat. Om föreningen godkänt en ombyggnad som inte är korrekt får föreningen förmodligen stå sitt kast och bli ansvarig för framtida eventuella skador,
 
  • Gilla
zsimpey och 3 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det är väl din bostadsrättsförening som du menar? Troligen beror det på vad som avtalats. Har du skriftligt på de beslut som föreningen tagit. Troligen har föreningen krävt att badrummet ska byggas enligt de regler som gäller. Det kan vara så att du och din byggare gjort någon avvikelse från dessa regler. Men vi behöver nog mer fakta för att göra någon bedömning. Vilket beslut har du tidigare fått från din förening. Vad är det som besiktningen slagit ner på.
Jag ska försöka få fram exakt varför de vill dra tillbaka sitt beslut om att bevilja renoveringen om jag kan få tag på vicevärden muntligt i morgon. Rätt trist att få ett sms bara med en sån här stor "nyhet" om att jag ska avbryta renoveringen och göra om allt från början igen. Jag fick beviljat att utföra renoveringen muntligt först, men sedan har jag en del mejlkonversation med vicevärden och besiktningsmannen.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan vara någon eller några i styrelsen som är onödigt kissnödiga. Kanske missförstånd mellan dom och den andre besiktningsmannen som inte var anlitad för att kolla ditt jobb. Inte OK att dom stopppar dig utan att ta konsekvenserna. Stå på dig och bjud inte på en timmes eget jobb om dom försöker dra tillbaka godkännandet och du måste riva och byggs om.
Nej precis, det känns väldigt fel om jag ska behöva betala för det. Nu blir det nog besvärligt ändå om det ska göras om och renoveringen drar ut länge på tiden. Men det kan jag leva med.


Om det skulle vara så att han från försäkringsbolaget såg något som är byggt felaktigt bör väl byggföretaget stå för extra kostnader i så fall? Vi har ett fast pris avtalat och de har våtrumscertifikat och har varit väldigt bra att ha och göra med än så länge. Men än så länge vet jag inte säkert exakt varför min förening vill dra tillbaka sitt godkännande om renoveringsplanen.
 
  • Gilla
nylen8007
  • Laddar…
Mycket beror nog på vilka godkännanden och underlag du har från föreningen. Vanligen är det så att det endast är föreningens styrelse som i ett beslut kan ge ett godkännande för ombyggnad. Möjligen kan detta delegeras till vicevärden, men det är nog inte så vanligt.

Nu gissar jag vidare. Man har upptäckt att din ombyggnad inte uppfyller gällande regelverk, det är nog svårt att uppfylla det i trånga utrymmen. Detta innebär en ökad risk för skador. Om du fått alla godkännanden så är det föreningen som är ansvarig för framtida skador. Det vill man ju förhindra genom att tvinga dig att uppfylla gällande regler. Om man kan tvinga dig till detta beror på i vilken form du fått tidigare godkännande. ( detta sista stycke är min gissning, vi har nig inte tillräckligt med underlag för att veta säkert)

Det du bör kolla är: 1. vad är det som anmärkningen gäller, och om den är korrekt, varför har inte dina byggare reagerat. 2. I vilken form fick du föreningens godkännande
 
  • Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Mycket beror nog på vilka godkännanden och underlag du har från föreningen. Vanligen är det så att det endast är föreningens styrelse som i ett beslut kan ge ett godkännande för ombyggnad. Möjligen kan detta delegeras till vicevärden, men det är nog inte så vanligt.

Nu gissar jag vidare. Man har upptäckt att din ombyggnad inte uppfyller gällande regelverk, det är nog svårt att uppfylla det i trånga utrymmen. Detta innebär en ökad risk för skador. Om du fått alla godkännanden så är det föreningen som är ansvarig för framtida skador. Det vill man ju förhindra genom att tvinga dig att uppfylla gällande regler. Om man kan tvinga dig till detta beror på i vilken form du fått tidigare godkännande. ( detta sista stycke är min gissning, vi har nig inte tillräckligt med underlag för att veta säkert)

Det du bör kolla är: 1. vad är det som anmärkningen gäller, och om den är korrekt, varför har inte dina byggare reagerat. 2. I vilken form fick du föreningens godkännande
Det är bra tänkt. Jag frågade tidigare om vicevärden har möjlighet att ringa upp mig ikväll redan men har inte fått något svar så jag har bara hans sms än så länge där det inte stod allt för mycket. Jag vet inte exakt vad anmärkningen gäller, men bör få reda på det i morgon kväll av vicevärden.

Godkännandet kommer från ordförande i föreningen. Det blev muntligt då han var svår att få tag på men till slut ringde upp mig efter att jag försökt få kontakt ett par veckor via mejl/telefon och ringa på hans dörr. Han kände nog att han varit lite väl svår att nå och sa att han kollat på det och att jag har föreningens godkännande direkt via telefon.
 
  • Gilla
Äppelblomma
  • Laddar…
Gissningsvis, i och med att vi inte har all info rör det sig om en lösning som *är* godkänd enligt de regelverk som finns, i och med att byggare och förening godkänt det. *Men* som har en förhöjd risknivå enligt försäkringsbolaget.

I och med att det senare inte var med som krav i godkännandet så låter det spontant som att de borde ha väldigt svårt att tvinga dig att återställa utan att själva få stå för kostnaden.
Men, om det nu är någon form av riskkonstruktion borde det ligga i allas intresse att ni tillsammans sitter ned, eventuellt med försäkringsbolaget, och diskuterar hur ni kan förändra konstruktionen så att risken minimeras. Kan man exempelvis byta till andra material i dörr&karm eller sätta någon annan typ av skydd så att försäkringsbolaget blir nöjt?

Eventuella extrakostnader relaterat till detta borde rimligtvis tas av föreningen, eller möjligtvis delas lika om man kan se att du vinner något på det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag lite mer information. Det finns två problem enligt han från länsförsökringar. Föreningen vill att jag ska ta in en till besiktningsman då han som föreningen först rekommenderade tydligen inte fungerat så bra.. det kan jag väg göra, men jag vill inte stå för kostnaden att göra om allt från början om det nu behövs eftersom föreningen + deras besiktningsman har godkänt detta innan vi började bygga. Problemen enligt LF:
1. Det satt tidigare ett element där duschen nu ska vara. Elementet är borttaget, men något måste göras åt rören. Enligt honom var det ej okej att plugga igen rören i väggen och inte heller okej att låta rören sticka ut en liten bit och plugga igen dem utanför tätskiktet då de är i våtzon 1.
2. Dörren är för nära duschens placering eftersom dörren hamnar i våtzon 1, ej okej.

Jag har pratat med byggföretaget igen och enligt dem är detta okej att göra i Sverige vid renoveringar, men ej vid nybyggen. Inget av de ca 10 byggföretag jag kontaktade innan bygget sa något om att det är olagligt att bygga så här. Sen kanske inte försäkringsbolaget tycker om lösningen. Vad jag hittar vid en snabb googling så verkar det vara okej att ha en dörr i våtzon 1. Elementets rör hittade jag inget om. Är det någon här som har koll på regler kring detta?

Byggkeramikrådets branschregler för våtrum.:
"5.1.2 Spalt mellan vägg och karm
Om dörr eller fönster är placerad i våtzon 1 på någon av de väggar
där dusch eller badkar är monterade, ska tätskikt dras ut på karm,
se figur 10. Alternativt om karm inte är monterad, kan tätskiktet
vikas runt väggens hörn för att på så sätt skydda dess kant, se figur 11.
Även andra lösningar kan förekomma"
 
Du har nog hamnat i en gråzon. Det är föreningen som ansvarar för flera av de installationer som berörs av din ombyggnad till exempel radiator/ element. Jag förstår försäkringsbolagets besiktningsman och föreningen om man inte vill bygga in sådana risker som det nog blir i detta fall. Om det var en fastighet som du själv äger så har du rätt att bygga in risker, det som händer är att försäkringar kanske inte gäller. I ditt fall här så är det nog föreningen som tar en stor risk att försäkringen inte gäller om det blir en skada. Föreningen bör därför inte acceptera denna ombyggnad som kan bli kostsam för föreningen.

Men det avgörande är nog på vilket sätt du fått tillstånd till ombyggnaden och om det då var klarlagt att den inte följer regler för nybyggnad utan andra äldre regler. Om detta var tydligt för föreningen och om du fått ett helst skriftligt svar från ansvarig i föreningen är nog föreningen tvungen att stå sitt kast och acceptera denna ombyggnad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.