Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Det står det ju alltid i kanpanjerna
Inte alltid...
 
torbeno torbeno skrev:
Sista frågan om felmärkt pris. Där finns väl lite att diskutera – hur gick det för han här på forumet som köpte 5 vinkelslipar för kaffepengar?
Det är en annan situation. Här står du i butiken och innan du betalar har butiken rätt att sätta vilket pris som helst. Vad som står på hyllkanten är ointressant.
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är en annan situation. Här står du i butiken och innan du betalar har butiken rätt att sätta vilket pris som helst. Vad som står på hyllkanten är ointressant.
Bra, då vet jag. Skall dock säga att alla butiker är inte medvetna om detta. XXL för att ta ett exempel
 
  • Skärmdump av forumtråd på Byggahus.se med diskussion om pris på Ledlenser ficklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
torbeno torbeno skrev:
Bra, då vet jag. Skall dock säga att alla butiker är inte medvetna om detta. XXL för att ta ett exempel
.....fast det är ju en sak att att ha rätt att göra något och en annan att nyttja rätten. Många butiker väljer säker stt hedra en felaktig märkning även om dom inte måste...
 
J
Fråga 9 är fel. Om en kampanjvara är slut måste det kunna bevisas uppsåt för att butiken ska vara skyldig att ersätta med likvärdig vara. Detta är nästan omöjligt att göra, så i praktiken kan du kräva reseersättning och ingenting mer.
Det ska vara rimligt felräknat från butiken. Om man säljer 100 tv-apparater om dagen är det inte tillåtet att bara köpa in 2 med kampanjpris, men om man köpt in 100 och de säljer slut på någon timme kan butiken rimligtvis inte fällas då de lagt en rimlig prognos som slagit fel. Konsumen har ju ingen aning om hur många de säljer normalt eller hur många de köpt in och kan oavsett inte hävda något.

Detta efter SVT Plus för något år/halvår sedan. Exemplet helt taget från luften dock
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Jag missade också frågan om superkampanjen. Jag har alltid förväntat mig att man får ringa och fråga lm saldo om man skall resa långt. Men som sagt - det är väl därför det nästan alltid står ”begränsar antal”, ”så långt lagret räcker” eller ”först till kvarn” och dylikt.
 
J
Kollade igen på SVTs svar i Plus (https://www.svtplay.se/video/176571...otter?cmpid=del:an:09-22-2018:plus:pla:lp-app) och de nämner inte ens uppsåt, så fel av mig, vilket gör "rätt svar" i quizet ännu mer fel.

Som kund har man inte rätt till någonting annat än en faktisk utgift, dvs ett skadestånd för resan dvs milersättning, och ingenting annat. De tar upp exempel smör i programmet. Om en butik skickar ut ett reklamblad om nedsatt pris på smör och du går till butiken och varan är slut kan du inte hävda någonting eftersom du inte haft en utgift. Om du åkt bil kan du kräva skadestånd, dvs milersättning.

Trist när en sida som utger sig för att upplysa konsumenter inte har bättre koll!
 
  • Gilla
Brainsplitter
  • Laddar…
Hej!

Har ni någon källa på fråga tre?

Angående fråga nio så måste som tidigare nämnt finnas uppstått från butiken att vara bedrägliga med priset. Genuina fel i bedömningen av efterfråga är okej.
 
torbeno torbeno skrev:
Sista frågan om felmärkt pris. Där finns väl lite att diskutera – hur gick det för han här på forumet som köpte 5 vinkelslipar för kaffepengar?
Dock hade han redan ingått avtal, det gäller även i butik när man betalt har båda två accepterat priset eller vad man nu har för avtal.

När det gäller begagnat kan man "ångra" köpet (eller snarare skicka tillbaka varan om det inte stämmer med beskrivningen).
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
B Broken arrow skrev:
När det gäller begagnat kan man "ångra" köpet (eller snarare skicka tillbaka varan om det inte stämmer med beskrivningen).
Dvs, man kan inte ångra sig i dess rätta bemärkelse.
 
Ibland. Känns det skönt att äntligen kunna något...

Jag brukar få några fel när jag chansar på frågor om el eller markgjutningar mm. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.