Har köpt hus med en Albin kombipanna, ved och elpatron.
Har varmvatten i kök och bad.
Alla element står på max. och är litt över 30 grader varma. Element nere;-kommer vatten når luftnipplarna öppnas.
Inte så på övervåningen. Inget vatten kommer ut, nipplarna suger luft.
Finns två mätare på elpatronen: Temp och vattenpelarhöjd (tryck). Tempen är 55 grader, trycket är 1.8 meter vattenpelare-højd (0.18 bar). Vattenhöjden är bra nog för att elementen nere får vatten men inte tillräckligt för övervåningen. På ved-delen finns en kombimätare för vattenpelare-höjd (mvp) och temp.
mvp=0 och temp=25 grader.
Shuntventilen (4-vägs) mäter 38 grader. Står innställt på 8 (skala 0-10).
Denna går inte att ställa in,-sitter fast som svetsad.
Circulationspumpen funkar, har tre lägen. På översidan av pumpen finns en ratt = öppen. Ratten på nersidan = öppen. En större ratt finns också som går in i pannan = stängd.
Jag fattar att jag måste få upp trycket med att fylla på vatten. Har försökt att öppna den stora ratten men inget hände. Inget ljud och ingen tryckökning.


Kontrollpanel för Albin kombipanna med mätare för temp och vattenpelarhöjd samt flera rattar och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instrumentpanel med temperaturmätare på 25 grader Celsius och mvp-mätare på 0.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Shuntventil med inställningsskala och en tryckmätare för en uppvärmningsanläggning, lite korroderade rör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En circulationspump i ett värmesystem med en stängd röd ratt, synliga röranslutningar och en inställningsratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med rostiga rör, en röd hjulventil, och rattar i en pannrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En Albin kombipanna med röranslutningar, mätare och shuntventil synlig i ett husvärme-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
Oavsett vad du har för pannor så ska det visas vilket tryck som finns i dom
Ditt tryck 0,18 bar , fungerar dom , är alla ventiler öppna ;) angående shunten prova med att ta bort ratten då kommer du åt axeln , prova vrida med polygrip , knacka på axeln med en hammare och något i mellan , ( så du inte knäcker gängrna ) kan släppa då.
Hur är det när du fyller på , vid påfyllning över 1,5 bar ska säkerhetsventilen öppna och släppa ut vatten vid slutet system och vid öppet ska det rinna vatten i ett rör från vinden
Det sitter 4 bultar , dom håller hela shunten ini på plats , går att lossa 1 varv och lätta lite på locket och knacka igen ,
Går det inte så får du stänga allt vad kranar som finns och plocka ut hela i shunten , den har oxiderat fast
Öppet eller sluten system , kärl på vinden eller en burk ( tryckkärl )på sidan om pannan
Foto på hur exspansionen ser ut
 
R
PÅ sista fotot så finns blandningsventilen för VV , någonstans i dom trakterna ovanför pannankan det sitta en ventil för att fylla upp systemet .<om du följer alla rör som har med värme att göra , så kommer det att finnas något som sitter mellan kallvatten eller varmvatten med en kran , kan se ut något i den här stilen
 
  • Blandningsventil med blå ratt för varmvatten, placerad på en pannanka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ta några fler bilder på anläggningen så hittar nog någon påfyllningen åt dig!

Påfyllningen på äldre anläggningar kan även se ut såhär:



Beträffande shunten så behöver du nog demontera hela och göra rent. Tänkt då på att ha en ny packningssats att tillgå.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjyodv4xs7dAhVEiiwKHdCPCaUQFjABegQICRAC&url=http://www.esbe.eu/se/en/~/media/ESBE%20PIM_ESBE%20sync%20BR/Documents/Spare%20parts/SE/ESBE%20Reservdelsguide_SE_H_LR.ashx&usg=AOvVaw2zprBB45JTcPtzyd7gZUGd

Denna bör passa:
https://www.rskdatabasen.se/kategor...tiler-ovrig-armatur/shuntventiler/4905023-218

När du fått shunten att snurra lätt så bör du köpa någon reglering till denna.
Jag har den här. Rekommenderas varmt!
http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/regleringar/crd100
 
Tack för svar båda två . . .
Expantionskärl finns inte på övervåningen och heller inte i pannrummet, om den då inte befinner sig inuti vedpannan/elpatronsskåpet (går inte att öppna utan att demontera alla rören).
Titta på bilderna.
Det går ett kallvattenrör in på systemet. På röret finns en kran och en ventil med ett handtag. Ventilens topp är förseglad med en ståltråd och ett segel gjort av bly. Ventilens handtag är säkrad med en låspinne.
Det finns också en ventil på röret som påminner om en trädgårds slang-koppling (jag har användt en spegel för att komma åt).
Från det förseglade handtaget går också ett tunt rör ned till ett avlopp i golvet (se sista bilden).
Om det inte vore för det tunna avloppsröret så hade jag varit säker på att handtaget öppnade för påfyllning av vatten.
Mer finns inte att ta bilder på . . .

5-56 på shuntvredens axling. Den lossnade. Tempen stiger nu sakta från 38 grader och går sakta uppåt. Ser ut till å ha stannat på 42 grader.

Det här är inte enkelt för en norrbagge att förstå sig på . . . i Norge finns bara sånt i stora bygnader,-aldrig i villor. Inte heller vet jag hur varma dom här elementen skall vara. I Norge brinner man sig alvarligt på saker som skall värma upp hus.

Värmeanläggning med rör, ventiler och en märkt kallvattenledning i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig ventil med ståltrådsförsegling och en spegel använd vid inspektion av rörledningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenrör med en kran och en förseglad ventil reflekterad i en rund spegel mot en vit vägghörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmerörssystem med ventil och ståltrådsförsegling, samt ett rör ned till avlopp i ett äldre pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R
Det rör och ventil du pratar om med handtag är inkommande kallvatten till pannan för att värmas till varmvatten , med säkerhetsventil , röret ner till brunnen är för när skerhetsventilen öppnar ska det gå till brunnen
Det ska finnas något liknande som sitter på något av dom rör som ska vara varma
Exspantionskärl är på utsidan av panna och är kopplat på något av dom rör som ska bli varma , kan se ut ungefär som den här
finns i olika utföranden
Säkerhetsventilen nummer 2 bild ser ut ungefär så här , du får leta efter dom
 
  • Expansionskärl för värmesystem, rött med silverband och informationsetikett.
  • Säkerhetsventil i mässing för varmvatten med svart handtag.
Då vet jag var säkerhetsventilen sitter.
Exspansionskärlet hittar jag inte als. Har gått genom hela övervåningen,-varje krå, och samma sak rundt hela pannan och alla rör,-inget kärl att se. Om det finns så måste det vara inuti den stora lådan där elpatronerna och shuntventilen är monterad, och dit in kommer jag inte utan att plocka isär hela systemet.
Det finns två små luckor men där befinner det sig bara el-kablar och kopplingar.

Som för sagt så behöver inte elementen vara glödheta för att värma kåken. Jag har 10 stora element i huset och i dag tyckte frun att det var tropisk temp i huset,-så det kan väl hända att systemet har mindre problem än vad jag inbillar mig.
Elementen i andra våningen har också blivit lika varma som dom andra sen i går kveld.
Det enda problemet är att manometeret på elpatronlådan visar nästan 2 mWS (mVS/mvp) som motsvarar 0.2 bar och att elementen i andra våningen suger in luft och att jag inte hittar nån plats att fylla på vatten.
 
Redigerat:
R
År EL-pannan en separat del ,som tycks på dina bilder , finns det någon skylt som talar om fabrikat typ så läs och skriv här ,
det kanske är så att den har kärlet inbyggt , men då behövs data för den
I övrigt blir det att vara fotograf och ta bilder runt omkring panna och rör så vi på forumet kan se alla kopplingar som finns .
Var i landet bor du , kanske någon bor intill dig , vi är många på forumet spridda över landet så man vet inte , vi är lite anonyma med alias här
Sista akten i det hela en röris som kommer och tittar , har du någon i din krets som vet mer om rörmokeri , en granne kanske
 
Ja, EL-pannan är separat. Albin EVP 110, tillverkad 1985.
Vedpannan är en Albin Special IF, tillverkad 1978.

Vedpannan skall, enligt grannen som har skött om huset i förra ägarens frånvaro, funka bra.

Elementen i nedre våningen ger från sig ett susande ljud när man skruvar upp värmen. Inget bubblande ljud.
Altså funkar pumpen och det finns ingen luft i nedre våningens element.
Ett av elementen på övervåningen bubblar og pruppar.

Bor i Kalix.

Alla kopplingar finns redan på dom bilderna jag har lagt ut, men jag lägger ut en bild till med en fråga:
Om man tittar till höger så ser man en kran (ratten fattas). Varför kann man inte fylla på vatten med den?
På el-pannan står det "Panna volym 80 liter, Beredare volym 110 liter". Det finns altså två separata tankar.
Är det så att denna kran bara ersätter beredarvatten (kök och bad), och att vatten till elementen måste fyllas på från nån annan plats?
Då måste det finnas en till påfyllningsventil/kran och en till säkerhetsventil. Men dom finns altså inte att hitta på utsidan av pannorna. Har Albin strulat till det så hemskt med att montera dom inuti pannan?

Nästa bilden är tagen av circpumpen. -En pump och tre rattar.
Ra tt A är stängd,-ratt B är öppen och ratt C är öppen.
Ratt A är kall, dom andra två är varma. När ratt A öppnas kyls röret till ratt B ned.
Har bara öppnat A i några sekunder. Då kann man höra vattnet strömma, men manometervärdet endras inte.
Antingen måste jag hålla kran A öppen i längre tid eller så har kranen inget med påfyllning av elementtanken att göra.
Sista bilden är vedpannan. Här finns tre kopplingar. Dom två översta är blindade, den nedersta kann öppnas/stängas med en nyckel.

En närbild av en cirkulationspump och röranslutningar med en stängd blå ventil och två andra ventiler i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump i värmesystem med röda reglerventiler A och B samt en stängd ventil C ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En blå värmepanna med mätare, utan ratt på en kran, och tre markerade kopplingar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R
Vad är det för rött rör som går upp i taket ovanför pannan , finns det något rör som kommer från taket och går fram till något avlopp eller slutar rakt mot golvet , har du varit på vinden och kollat , PÅ gamla vedanläggningar så sattes det kärl på vinden som kan vara gömt under isolering , kanske bakom skorstenstocken så du inte ser det

E emtor skrev:
Ett av elementen på övervåningen bubblar og pruppar.
Elementet uppe , det är luft i det

E emtor skrev:
På el-pannan står det "Panna volym 80 liter, Beredare volym 110 liter". Det finns altså två separata tankar.
Det är en tank med en tank inuti allt rymmer 190L i en yttre del så värms vatten till inställd temperatur på vreden och ska vara ca 70-75C detta vatten för husvärmen ., i den inre tanken är det varmvatten som värms av överföringen mellan inre och yttre delen

E emtor skrev:
Är det så att denna kran bara ersätter beredarvatten (kök och bad
Ja den är kopplad till kallvattnet och går till tankens VV-del med blandinngsvetil på foto som du skrivit kallvatten på . den ska du inte skruva på

E emtor skrev:
och en till säkerhetsventil.
[

Ja det ska det göra , men om det sitter ett kärl på vinden så finns det ingen mer säkerhetsventil , det är då ett svallerrör som kommer uppifrån det rinner över ner i pannrummet när kärlet är fullt , leta efter ett rör som kan gå upp till vinden

QUOTE="emtor, post: 3078803, member: 181764"]När ratt A öppnas kyls röret till ratt B ned.[/QUOTE]
Som jag sa du får leta efter rör och kärl , för att säkerställa så du inte får vattenskada , det måste nog finnas ett rör från viden , därav frågan om det röda röret , i bland målades det rött för att markera exspantion
Hittar du ett rör från taket som bara slutar så är det skvallerröret , kran A är då nog med säkerhet påfyllning av systemet , men ska fyllas väldigt sakta , så det hinner börja rinna och gurgla i skvallerröret
MEN OBS du måste hitta exspansion och skvallerrör innan du fyller på
 
R
OBS om du hittar ett kärl på vinden så måste du kolla så det inte är sönderrostat , ( riva isoleringen ) inget ovanligt med sådana , fyller du på så kan du få en häftig vattenskada med att det rinner vatten i genom taket ner i ett rum och det kommer et försäkringsbolag att knorra över , kallas normalt underhåll att kolla upp sådan saker . på grund av anläggnings ålder
 
Det finns inget rödt rör. Men vi börjar närma oss nu. Här är rören som går upp till övervåningen:
Ett rör från pannan, ett rör från shunten och det tunna röret går från taket och ned til ett avlopp i golvet. Samma rör är också kopplad till säkerhetsventilen. Alla dessa rör finns intill skorstenstocken. Då vet man det . . . detta tunna rör måste vara kopplad till en exspansiontank/överflödekärl uppe på vinden. Hälften av övervåningen är en kallvind, Här finns ingen element, rör eller isolation i veggar eller tak. Kliver man upp högt nog kann man titta in i andra hälften av övervåningen. Här är trångt, man måste krypa på magen. Men jag kunde se skorstenstocken långt där inne. Köper en trappstege i morgon och kryper in och kollar bakom skorstenstocken.
Du har rätt,-inte fyller jag på vatten förän jag har hittat kärlet och kollat.

Rörinstallationer med märkningar "från pannan" och "från shunt" intill skorsten, indikerat i inläggsbeskrivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
E emtor skrev:
det tunna röret går från taket och ned til ett avlopp i golvet.
NU har du hittat det som jag frågade efter ;) det tunna röret som går till avloppet sitter med 100 % säkerhet ca 1/3 upp
på sidan om kärlet och du har nog ett rör som går ut genom taket med med en krok neråt på , du har ett s.k. öppet system , kanske du ska ändra till ett slutet system ( med tryckkärl ) innan kärlet börjar läcka , i bland är det i galv och i bland är det koppar , det senare håller lite längre men ger sig med tiden , öppna system syresätter vattnet och det är inte bra
 
Jag hittade den. Inne på sovrummet finns et förråd för kläder helt ute vid ytterväggen. På ena endan var det isolermattor som jag plockade bort, og där fanns kärlet. Ser helt oskadd ut, antingen rostfritt stål eller varmgalvaniserad. Skaffar en magnet i morgon och kollar. Det går också ett rör från tankens topp och upp igenom taket på förrådet. Skall krypa inn på vinden och kolla var det röret hamnar.

Tackar för all hjälp,-det här var roligt :rofl:

Metallbehållare på en trästomme i ett förråd med ett rör som leder upp genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
eal och 1 till
  • Laddar…
R
Den ser blank ut och är nog i rostfritt , kolla anslutningen på undersidan ser lite anfrätt ut , svårt att se på fotot , röret upp från källaren är nog vanligt bonnjärn och kan läcka lite och ge sig mera i framtiden , är allt OK där så fyller du sakta upp tills det rinner ur skvallerröret då är det fullt , och kan lufta elementen på övervåningen
Kan du få till med att blåsa på något sätt i röret i källaren .Detta för att upptäcka om det är stopp i det , dom brukar rosta invändigt och kan vara igensatta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.