N
Hej. Har en gammal ouppvärmd friggebod med sinusplåttak men inget råspont under, det är helt öppet mellan plåttaket och väggarna, se bild. Behöver tips på hur man enklast stoppa getingar. Man skulle kanske kunna sätta insektsnät, men vet inte hur man skall få det tätt mot plåttaket. En annan tanke är att sätta någon slags skiva mellan takstolarna, det hade varit ganska enkelt att spika skivor direkt på undersidan av bärläkten. Jag kan inget om fukt och ventilation, det kanske inte är så bra. Några förslag?
 
  • Interiör av ouppvärmd friggebod med synligt sinusplåttak och öppet rum mellan väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N NiAnn skrev:
Hej. Har en gammal ouppvärmd friggebod med sinusplåttak men inget råspont under, det är helt öppet mellan plåttaket och väggarna, se bild. Behöver tips på hur man enklast stoppa getingar. Man skulle kanske kunna sätta insektsnät, men vet inte hur man skall få det tätt mot plåttaket. En annan tanke är att sätta någon slags skiva mellan takstolarna, det hade varit ganska enkelt att spika skivor direkt på undersidan av bärläkten. Jag kan inget om fukt och ventilation, det kanske inte är så bra. Några förslag?
Hmm. här kommer en idé.

Fyll hålen ovanför läkten som bär upp plåten med expanderande skum och skjut ett finmaskigt stålnät från undersidan på samma läkt till toppen på väggen. Borde bli prima?
 
N
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Hmm. här kommer en idé.

Fyll hålen ovanför läkten som bär upp plåten med expanderande skum och skjut ett finmaskigt stålnät från undersidan på samma läkt till toppen på väggen. Borde bli prima?
Det känns som ganska enkelt, och ventilationen borde funka bra, tack för tipset.
Ingen som har synpunkter på att sätta någon slags skiva mellan takstolarna?
 
Tomture61
Har du lagt märke till om det blir fukt på insidan av plåttaket ?
 
Ställ en burk med diesel, det har jag på mina vindar och inga getingar.
 
Om du sedan mot förmodan ändå skulle få ett litet getingbo, så kan man plocka bort det såhär,
 
  • Wow
Jambalaya
  • Laddar…
N
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du lagt märke till om det blir fukt på insidan av plåttaket ?
Nej. det har jag inte tänkt på (vi flyttade hit i våras). Vad är det tecken på?
 
N
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Ställ en burk med diesel, det har jag på mina vindar och inga getingar.
Tack för tipset, det skall vi prova med. Men vi skall täta friggeboden också, gissningsvis är det inte bara getingar, möss borde också kunna klättra in den vägen.
 
Tomture61
N NiAnn skrev:
Nej. det har jag inte tänkt på (vi flyttade hit i våras). Vad är det tecken på?
Om du får fukt på insidan av plåttaket så kan detta väta ned skivor du sätter upp.
Detta kan iofs bara uppkomma om fukten kommer utifrån och ej från ett stampat jordgolv mm.
Vindduk kan vara din lösning.
 
N
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du får fukt på insidan av plåttaket så kan detta väta ned skivor du sätter upp.
Detta kan iofs bara uppkomma om fukten kommer utifrån och ej från ett stampat jordgolv mm.
Vindduk kan vara din lösning.
Vindduk är kanske en bra idé, skall kolla mer på det, tack för tipset.
Där är trägolv med lite isolering under, mest för att mössen skall ha det varmt occh gott. Gissar att det finns lite isolering i väggarna också. Boden är inte uppvärmd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.