Ska renovera köket och behöver nya vitvaror. Kommer ha en vanlig ugn med varmluft och pyrolys och ska även ha en mikro men eventuellt tar vi en mikro med varmluft - en sån där som är lite högre än en vanlig mikro och verkligen kan fungera som en vanlig ugn. Det låter rätt praktiskt att kunna använda den som en vanlig mindre ugn samt att t ex kunna tillaga gratänger, lasagne mm lite snabbare genom att kombinera varmluften med mikrovågor.

Nu undrar jag - vad har ni för erfarenheter av dessa ugnar? Finns det nackdelar? Något märke att undvika eller föredra (jag kollar på både Neff, Siemens och kanske t o m Ikeas nya Finsmakare)?
 
Vi tyckte att det var ett jättesmart sätt att få en extraugn när vi byggde om vårt kök. Men så här i efterhand ångrar jag det valet. Eftersom den inte har snurrande platta så blir uppvärmningen mycket mer ojämn än den gamla mikron vi hade innan. Med tanke på att det bara är ett fåtal gånger vi har använt ugnsfunktionen, är det synd att mikrofunktionen som används ofta har fått stå tillbaka.
 
Aha, det hade jag inte tänkt på - att det inte är en snurrande platta i kombiugnen. Då ska jag ta mig en funderare till.
 
Fast i de mikrovågsugnar utan snurrande plattor så fixas väl spridningen på annat sätt?

Jag har inte märkt att min (kombi-)ugn skulle mikra ojämnare än ugnarna (med roterande platta) på jobbet.
 
Vi har haft 2 olika Siemens kombiugnar och båda har micrat jämt utan roterande platta.
Kolla upp innan hur micron funkar. I våran första hade micron en snabbknapp. Ett tryck så var den igång vilket var bra då vi värmde mycket välling under de åren.
På den nuvarande måste man trycka på en startknapp, sedan på en menyknapp, sedan snurra en ratt till micro dyker upp, sedan trycka o snurra för att välja effekt och tillsats trycka o snurra för all välja tid.... som tur är micrar vi inte så ofta nu förtiden.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Para har en mycket bra poäng där – en del kombiugnar är alldeles för krångliga! Fundera även på vilka funktioner du vill kunna använda samtidigt, alla modeller klarar inte alla kombinationer.

Jag är nöjd med mikrofunktionen i min, den känns inte som någon kompromiss. Den används dock mer som extraugn än som mikro – smidigt för potatisgratäng etc. Dessutom fungerar den prima som tallriksvärmare vilket är användbart ibland.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
@TowaTei , @ullissa Vilka modeller har ni erfarenheten ifrån? Är som raggis ute efter samma sak och står lite i valet och kvalet mellan Husqvarna och Bosch/Siemens.
 
R
Finns en del ugnar av olika modell och fabrikat , svårt att säga vilken som är bäst , men se till att det är så oinvecklat som möjligt använda , massor med elektronik och inställningar är av onda vid handhavandet , bäst är kanske 4 knappar/vred
 
Vi har en Siemens CM633GBW1 som vi köpte för 2-3 år sen. En annan irriterande sak är att den defaultar till 600W, så när man skall snabbvärma nåt litet måste man alltid börja med att först slå på mikron, vänta några sekunder, trycka fram till efftektvalet, vrida upp det och slutligen starta den. Med gamla mikron stoppade man bara in det man ville och tryckte på knappen så gick den 30 sek på full effekt. Så mycket smidigare.

Vi har ändrat ugnens defaultval från ugnsfunktion till microfunktion, men inte lyckats hitta något sätt att höja default-effekten från 600W
 
  • Gilla
Idefixx
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Finns en del ugnar av olika modell och fabrikat , svårt att säga vilken som är bäst , men se till att det är så oinvecklat som möjligt använda , massor med elektronik och inställningar är av onda vid handhavandet , bäst är kanske 4 knappar/vred
Det är lite därför som jag sneglar på Husqvarna-modellen (QCK8070) då den har en knapp som snabbstartar microfunktionen på maxeffekt, en funktion som motsvarande Bosch och Siemens alternativ tyvärr saknar.
 
R
Jag har inte en kombi , tycker för egen del att delade komponenter är bäst om någon pajar
Köpte på rea en micro Wirpool , 2 knappar Start/stopp och inställning , effekten är 750W max
En ugn under den Husqvarna varmluft , 2 rattar start stopp och inställning temp , det var frugan som ville ha dessa , sa att det ska vara praktiskt inte en massa lullull , och allt i bekväm ståhöjd
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Jag har inte en kombi , tycker för egen del att delade komponenter är bäst om någon pajar
Köpte på rea en micro Wirpool , 2 knappar Start/stopp och inställning , effekten är 750W max
En ugn under den Husqvarna varmluft , 2 rattar start stopp och inställning temp , det var frugan som ville ha dessa , sa att det ska vara praktiskt inte en massa lullull , och allt i bekväm ståhöjd
Kombin ersätter ju inte en riktig ugn, den är oftast mindre. Fördelen är att man vid behov har tillgång till 2 varmluftsugnar.
Eller har du micro och 2 vanliga ugnar? Det vore såklart bäst men det tar ju lite plats
 
R
P para skrev:
Kombin ersätter ju inte en riktig ugn, den är oftast mindre. Fördelen är att man vid behov har tillgång till 2 varmluftsugnar.
Eller har du micro och 2 vanliga ugnar? Det vore såklart bäst men det tar ju lite plats
Nej har bara en men räcker gått åt oss enligt frugan som är nöjd .och vårt behov av 2 ugnar finns inte , samt att det är nog inte många andra som använder det , klart det finns men inte i vår bekantskrapskres
En combi är inget bra att baka så småplåtar
 
I Idefixx skrev:
@TowaTei , @ullissa Vilka modeller har ni erfarenheten ifrån? Är som raggis ute efter samma sak och står lite i valet och kvalet mellan Husqvarna och Bosch/Siemens.
Jag har en Gaggenau 450-nånting, men den är förmodligen en dekaltrimmad Bosch med ett bättre användargränsnitt och finare material, så mina erfarenheter stämmer säkert även för Bosch/Siemens.
 
Hemmakatten
Har haft kombiugnar i 20 år plus en vanlig ugn. Används dagligen till allt möjligt. Först kanske man tinar en laxbit, sedan skall potatisgratängen in i vanliga ugnen och en äppelpaj in i den mindre ugnen. När pajen är färdig ska laxbiten in.

Skulle aldrig klara mig utan en kombiugn den första vi hade var en Bosch. Den nuvarande är en Siemens. Mycket lätt att ställa in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.