Hur ska jag göra ..fick offert från 2 olika det slutar på 270-280t m ev. Rot

Ska jag fortsätta betala 30t /år för direktel radiatorer + luft/luft

15st Oljefyld radiatorer +10 år gammal värmepump och en vvb från 1971

Summan av allt ...jag måste innom kort byta allt ..kan då välja på en mindre engångskostnad nu och fortsätta betala dyrt sen ...

Eller bergvärme nu och med kalkylen jag fick ligga på stadiga 10t kw/år

Hjälp
 
  • Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
Omöjligt för oss andra att svarar på. Det kokar ju ner till din ekonomiska situation och vad du har för planer för framtiden och din fastighet.
 
  • Gilla
TobiasGren och 3 till
  • Laddar…
M
Radiatorerna har typ minst 40 års livstid och kostar säkert ca 120 000:- av offerten.
Jag anser att den summan är försumbar på sikt pga dess livslängd. Den kalkylen _går ihop_ utan tvivel.

Däremot är kalkylen för värmepumpen av större vikt.

140 000:- för installation av bergvärme och kringutrustning är ganska rimligt och vanligt.

Du kommer spara ca 22 000:-/år för elen (20MWh).

160 000/22 000 ger att du går break even efter ca 7 år och efter det så är det ren besparing á 22000:-/år.

Om kalkylen om 20MWh i besparing stämmer, om pengarna finns och planen är långsiktig, så är enda vettiga alternativet att köra på BV.

Pumpen håller säkerligen i 15-20 år vilket gör att du enkelt kan spara ihop till nästa pump.

På köpet får du också en ny VVB som monterad och klar säkert kostar dig 10-15000:- beroende på storlek.
 
  • Gilla
Christian Stensson och 12 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Radiatorerna har typ minst 40 års livstid och kostar säkert ca 120 000:- av offerten.
Jag anser att den summan är försumbar på sikt pga dess livslängd. Den kalkylen _går ihop_ utan tvivel.

Däremot är kalkylen för värmepumpen av större vikt.

140 000:- för installation av bergvärme och kringutrustning är ganska rimligt och vanligt.

Du kommer spara ca 22 000:-/år för elen (20MWh).

160 000/22 000 ger att du går break even efter ca 7 år och efter det så är det ren besparing á 22000:-/år.

Om kalkylen om 20MWh i besparing stämmer, om pengarna finns och planen är långsiktig, så är enda vettiga alternativet att köra på BV.

Pumpen håller säkerligen i 15-20 år vilket gör att du enkelt kan spara ihop till nästa pump.

På köpet får du också en ny VVB som monterad och klar säkert kostar dig 10-15000:- beroende på storlek.
Hur har du all fakta egna erfarenheter eller bergvärmeförsäljare??

ena offerten ivt geo 320c ...är den bra ?
 
  • Gilla
garvin och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Omöjligt för oss andra att svarar på. Det kokar ju ner till din ekonomiska situation och vad du har för planer för framtiden och din fastighet.
Jag har råd med båda ..
det är ju betala nu eller sen och sedan när huset (enligt mig) blir svårsålt med brödrostar (direktel element)

En annan sak är om det är försvarbart att köpa värme för 300t
 
  • Gilla
erkka och 5 till
  • Laddar…
Jag fick liknande offert förra året hos mig för en BV + konvertering runt 300k, har totalt 18 radiatorer som skulle monteras. Tyckte det blev saftigt så nu har jag börjat konvertera det själv. Hur många radiatorer ingick det hos dig för det priset?
 
  • Gilla
liqwid78 och 2 till
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Jag fick liknande offert förra året hos mig för en BV + konvertering runt 300k, har totalt 18 radiatorer som skulle monteras. Tyckte det blev saftigt så nu har jag börjat konvertera det själv. Hur många radiatorer ingick det hos dig för det priset?
12-14 men har öppen planplanlösning och sutteräng så det blir mycke rör å special

(Jag har tilläggsisolera å bytt fönster så han la bara ett vid var fönster typ )
 
  • Gilla
Roundup och 1 till
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Jag fick liknande offert förra året hos mig för en BV + konvertering runt 300k, har totalt 18 radiatorer som skulle monteras. Tyckte det blev saftigt så nu har jag börjat konvertera det själv. Hur många radiatorer ingick det hos dig för det priset?
Konvertera själv sa du ... Hur?

(Borra med en sån man har när man pimplar ? ?) (Skoj)
 
  • Gilla
Christian Stensson och 3 till
  • Laddar…
Vi konverterade med ungefär samma förutsättningar. De nya grannarna gjorde det också. På sikt sparar man pengar så det var inget svårt beslut.

Fundera på vilka radiatorer du vill ha. Finns en del att välja på. Vissa har hyfsad design och vilken framledningstemperatur på vattnet. Vi valde ett lågtemperatursystem så det blev rätt stora radiatorer men pumpen går snålt. Thermopanel V4 är en enkel modell och kostar ca 3-4000 beroende på modell. Purmo Ramo har mer tilltalande design och ligger på ca 5-6000 istället. Allt beroende på storlek.

Vill man och har tiden kan man göra mycket själv förutom energibrunnen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobb K och 1 till
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Konvertera själv sa du ... Hur?

(Borra med en sån man har när man pimplar ? ?) (Skoj)
Ja nu gällde det endast dra rör och radiatorer i huset. Brunsborrningen får någon annan sköta
 
  • Gilla
David86 och 6 till
  • Laddar…
kitco kitco skrev:
Ja nu gällde det endast dra rör och radiatorer i huset. Brunsborrningen får någon annan sköta
Hur mycke tjäna du då ? Vad kosta element å rör för dig ?
 
  • Gilla
kvcarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag hade valt bergvärme alla dagar i veckan
 
  • Gilla
RoBo och 7 till
  • Laddar…
Beroende på vilken pump du väljer borde material och borrhål hamna på 170-200’.
 
  • Gilla
Rikarddahlqvist och 1 till
  • Laddar…
Om du även ska renovera golven så finns ju alternativet att lägga golvvärme också.

Luft-Vatten värmepump är också ett något billigare alternativ, speciellt om du bor i södra Sverige
 
  • Gilla
erkka och 6 till
  • Laddar…
Har någon bra dåliga erfarenheter av olika pumpar?
 
  • Gilla
Avle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.