Hej!

Jag fick för två veckor sedan min garageplatta gjuten. Nu när det är lite blöt ser jag att det är ganska många, till ytan knytnävsstora bubblor. Inte särskilt höga men fullt synbara. En del större och en del mindre. Knackar jag lite lätt på dom märks det att dom är ihåliga. Jag som var så glad över att plattan blev så fin. Det var två killar från en byggfirma som gjorde den. Är det vanligt att det blir så och vad beror det på? Bör man åtgärda på något sätt?

/Mats
 
R
Luft som kommit upp genom betongen och lyft den lilla kaka som alltid blir överst vid gjutning , den brinner till lite före det i botten , vibbrerade dom vid gjutningen
 
Jo dom gick omkring med en sådan där snabel. Om det var tillräckligt eller inte vet jag förstås inte. Sedan körde dom med en sådan där helikopter i två omgångar. Först med typ ett tefat och seda med nåt stål.

Mats
 
  • Gilla
soa
  • Laddar…
R
Då blir det svårt att säga vad det beror på , det verkar som att det är rätt gjort , har du frågat gubbarna som gjort det eller firman
helikopter bra det jämt
 
  • Gilla
Bjoellander
  • Laddar…
I varje fall den ena av killarna skulle tydligen ha god erfarenhet av att gjuta plattor och den andre känner jag väl sedan länge så jag har ingen anledningen att tro att dom fuskat eller inte kunde sin sak. Nu torde det väl inte vara så mycket att göra nåt åt. Det är ju ett garage så det är väl inte hela världen. Det jag kan tänka mig är att ytan verkar väldigt tät och slät även om den inte är direkt blank men nästan. Kan den bli för tät så att luften därför inte tog sig ut?

Jag vattnade plattan plus att det regnade lite nu och då men plattan var väl inte genomblöt hela tiden de första dagarna. Den ligger dock i skugga mesta delen av dagen och det finns inte en enda spricka någonstans på den.

/Mats
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
R
Ytan blir inte riktigt blank med helikopter men nästan , att du vattnade var bra då brinner inte plattan så fort , sen det med att kunna eller fuska är en förtroendesak mellan dig och entreprenör , för det mesta gör dom ett g´bra jobb , Det med bubblorna kan som jag sa tidigare vara svårt att svara på , Små sprickor kan komma när plattan torkar ur riktigt men normalt
 
Jo jag tror att dom både kunde och gjorde ett bra jobb och det får vara som det är. Det är inte värre än att jag inte ids bråka om det. Och som sagt finns det väl inte mycket att göra åt det. Det är väl inte heller helt ovanligt att det är lite ärr här och där i en betongplatta.

Om det sprätter bort någon kaka här och där finns det någon möjlighet att spackla till det med något lämpligt material då? Eller är det svårt att få det att sitta. Den typ att bruka som spacklar fall i våtutrymmen kan man ju spackla väldigt tunt med.

/Mats
 
R
Du får avvakta och se vad som händer med bubblorna , det går att spackla i men inte med med det för badrum .
Det finns betongspackel som håller , kanske det ska göras på en gång för att det inte ska bli skit på betongen och bli oxiderad på ytan , då kan spacklet inte fästa ordentligt , men diskutera med dom som gjorde plattan så hittar ni nog en lösning
 
  • Gilla
Zkee
  • Laddar…
Jag får avvakta och se som du säger. Det kan ju ev. bero på att jag vattnade för dåligt och risken är väl att han på byggfirman vill dra det ditåt. Ägaren av byggfirman var inte någon av dom som gjorde plattan.

Tack för råd och input så länge.
.
/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.