Jag tycker infinite scroll är ganska bra inuti trådar. Däremot var det bra att den automatiska laddningen av nästa tråd försvann...
Tidigare kunde man ju välja hur många inlägg man ville se per sida alternativt visa alla inlägg. Utan dom funktionerna blir det mycket klickande för att skumma igenom en lång tråd.
Dock måste ni fixa så att det går att scrolla efter att man har klickat i svarsrutan. Går det inte att ordna en sömlös scrollning upp i tråden så kanske man kunde göra så att de senaste 2-3 inläggen visas ovanför svarsrutan?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H head skrev:
Infinite scroll är...
Du pratar här om infinite scroll mellan ämnen? Den är kontroversiell ja.
Infinite scroll mellan sidor inom ett ämne är mer självklar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du pratar här om infinite scroll mellan ämnen? Den är kontroversiell ja.
Infinite scroll mellan sidor inom ett ämne är mer självklar.
Med kontroversiell syftade jag på infinite scroll som teknik generellt. Inte specifikt Byggahus men även här finns det olika åsikter om infinite scroll inom ett ämne.
 
Vet inte om någon sagt något tidigare hinner inte leta idag.
På min stationära dator så är svara knappen längst ner så den syns bara till hälften, går inte scrolla upp för då fylls det bara på med fler inlägg och trådar. MacOS av senaste modell

PÅ paddan skulle det vara bra om man såg tidigare inlägg, kan ju vara mycket man ska svara på, nu får man skriva ur minnet. Kanske bra då det blir kortare inlägg. iPad ganska ny.


Protte
 
tommib
H head skrev:
...för att man råkar vara utloggad.
Vad innebär det här? Hur är man utloggad?

Skämt å sido så håller jag med om problemet med att hitta ett nyckelord som man landat på med en sökning. Om inte innehållet laddas förän man scrollar ner finns inget att söka på.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi har inte hunnit implementera infinite scroll på Bevakar och Deltagit så det är nog förklaringen till att det funkar där.

Det jag inte förstår är varför det funkar för flera andra men inte för dig och mig.
Uppdaterade till IOS 12, nu funkar det som det skall. Vet i och för sig om ni fixat nåt innan medan jag haft I-scroll avstängt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Verkar vettigt, men det känns lite onödigt med att visa "Sida x av y" när det är infinite scroll?

[bild]
Inatt kommer vi:
1. ta bort ”Klicka här för att svara” och ”Sida 2 av 3” mellan sidorna inne i en forumtråd i infinite scroll eftersom det förstör flytet när man läser.
2. ta bort ”pagineringen” i de trådlistor som använder infinite scroll.
3. tydligare markera var en forumtråd slutar och nästa börjar.

Imorgon kommer vi påbörja arbetet med att förbättra svarsfunktionen så att vi kan läsa och citera tidigare inlägg när vi svarar.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Scroll till nästa tråd kan vara kul men är störigt när en kommer till de första inläggen i tråden istället för första olästa inlägg
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Senaste tidens (för övrigt mkt goda) ändringar har skapat en lite ryckig webb. Om jag klickar på en tråd för att visa senast olästa så öppnas sidan, och ca en sekund senare scrollar sidan upp en centimeter. Det rycket lite även när man backar. Det fanns inte förut. Går det att se över, för det är lite otrevlig.
Idag har vi rullat ut en hel del kodmässiga förbättringar som gör sidan mindre ryckig. Ryckigheten var allra störst i Chrome på desktop. Hoppas du märker av att sidan flyter på bättre.
 
Varför dyker det upp knappar för att byta sida längst ner i slutet på en flera sidor lång trådlista (olästa ämnen t ex)?

Skärmdump av diskussionsforum med trådar och sidnavigeringsknappar, märkt sida 1/2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidan 2 börjar längre upp och klickar man på den markerade knappen så är man kvar på ungefär samma ställe förutom att det inte längre går att scrolla tillbaks till tidigare sidor.

Skärmdump av forumtråd på Bygghus.se med sidbytar-knappar och diskussioner om ROT-avdrag, altanbygge och värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lite förvirrande när man har scrollat till slutet men dom knapparna indikerar att det ändå finns fler sidor...
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Idag har vi rullat ut en hel del kodmässiga förbättringar som gör sidan mindre ryckig. Ryckigheten var allra störst i Chrome på desktop. Hoppas du märker av att sidan flyter på bättre.
Jag ser tyvärr ingen skillnad i (nya) chrome på windows 10, kanske nåt jag inte märker. Det ryck som jag är mest störd av är det som sker när man går in i en tråd. Sidan laddas men efter en sekund så scrollar den upp några rader. Jag har gjort många felklick pga detta, sidan hoppar precis när jag klickar :(
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser tyvärr ingen skillnad i (nya) chrome på windows 10, kanske nåt jag inte märker. Det ryck som jag är mest störd av är det som sker när man går in i en tråd. Sidan laddas men efter en sekund så scrollar den upp några rader. Jag har gjort många felklick pga detta, sidan hoppar precis när jag klickar :(
Hoppet som uppstår när du kommer till första olästa eller sista inlägget i en tråd kommer ifrån att ankarlänken måste ta hänsyn till den gröna listen högst upp på sidan. I mobilsajten är denna två rader. I desktop en rad. Normalt tar detta hopp max några tiondels sekunder, tar det en hel sekund för dig?

Om vi hade tagit bort navigeringsraden så hade hoppet försvunnit, hade du hellre föredragit det?

Eller hade du föredragit att navigeringsraden var mindre hög såsom den var före vi uppgraderade designen på sajten för drygt ett år sedan?

Eller hade du föredragit att navigeringsraden försvann när du scrollar ner (eller klickar på en länk) men dök upp när du scrollade upp?

I appen slipper man detta hopp helt och hållet eftersom den gröna raden där ligger ”utanför” webviewen.
 
useless useless skrev:
Varför dyker det upp knappar för att byta sida längst ner i slutet på en flera sidor lång trådlista (olästa ämnen t ex)?

[bild]

Sidan 2 börjar längre upp och klickar man på den markerade knappen så är man kvar på ungefär samma ställe förutom att det inte längre går att scrolla tillbaks till tidigare sidor.

[bild]

Det är lite förvirrande när man har scrollat till slutet men dom knapparna indikerar att det ändå finns fler sidor...
Tack för feedback. Vi har nog helt enkelt inte tänkt på detta scenario. Det låter som du markerat allt som läst och sedan gått in på Olästa, stämmer det?
 
Jag ser samma sak som useless när jag väljer Senaste -> olästa. Längst ned på sidan ser man sida 1 av 4 som får en att undra om man verkligen är i slutet eller inte.

Skärmdump av forumtråd om isolering med navigeringsraden "Sida 1 av 4" och sidvalsknappar.

Ang "rycket" så är det hos mig stadigt ca 1 sekund när jag klickar på en tråd för att visa senaste inlägget, i alla fall klart märkbart. Om jag däremot gör forward (går in i tråden, backar och därefter går "framåt") då rycker det inte. Märkligt. Varför dyk detta problem upp i samband med infinite scroll?

Jag föredrar nog att ha kvar navigeringsraden. Den kanske går att låsa fast högst upp på skärmen?
 
Det vekar inte gå att leta sig till sista sidan i en tråd när den dyker upp som nytt förslag efter en tidigare tråd.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.