D Daniel Kron skrev:
Jag är också lite sugen på att byta ut min ACJ men kanske främst min ACF. Trots nya lager i båda fläktarna upplever jag ett vinande ljud som kommer och går i ventilationen.
Dessa motorer har en livslängd på runt 15 år tydligen och det är mer än lagren som blir dåliga, själva motorn tappar prestanda med åren också. Något vi märkte när vi mätte luftflödena, som bara var hälften av vad de skulle i frånluften. Nyss klar med mina fläktbyten i både ACF och ACJ. Blev knäpptyst och en väldig fart på luften. Inte varken dyrt eller svårt att byta heller (lite popnitskrångel bara) :ok:
 
  • Gilla
yaesomi och 1 till
  • Laddar…
I vår förening har vi Minimaster ACF, installerade 1992. De flesta är i drift. Lager slits och kondensatorn kan ta slut, för övrigt kan motorn rulla långt längre än 15 år.

Jag noterade att Bacho vid tillverkning hade mätt upp fläkthastigheten (runt 2000 rmp) och märkt fläkthuset med varvtalet.
Vill man roa sig kan man ju alltid mäta hastigheten och jämföra (om man nu har ett värde angivet på fläkthuset).
 
Claes Sörmland
Hopplöst att få rent fläktbladen från smuts, fett och korrosion när motorerna blir gamla. Om jag minns det rätt är fläktbladen kupade vilket gör rengöring ännu krångligare. Jag tror det stjäl mycket flöde och orsakar obalanser och därmed ljud.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Är det värt att köpa nya fläktar då eller ska man byta till ett ersättningsaggregat typ RDKS, kostnad ca 25000 kr + installation?
 
Jag köpte nya fläktar till mitt aggregat direkt från EBM Papst. Om jag inte minns fel så kostade fläktarna under tusingen styck, inkl fläkthjul och konding. Som sagts innan, väldigt enkelt att byta.
 
Claes Sörmland
D Daniel Kron skrev:
Är det värt att köpa nya fläktar då eller ska man byta till ett ersättningsaggregat typ RDKS, kostnad ca 25000 kr + installation?
Det låter ekonomiskt orimligt att byta hela fläktaggregatet istället för en enkel service med motorbyte. Aggregatet är nog rimligare att byta om man vill ha någon ny funktion eller bygga om hela anläggningen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter ekonomiskt orimligt att byta hela fläktaggregatet istället för en enkel service med motorbyte. Aggregatet är nog rimligare att byta om man vill ha någon ny funktion eller bygga om hela anläggningen.
Du har nog helt rätt. Ska nog ge mig på att inhandla två nya fläktar. Kondensator verkar ingå, inget annat som behövs vid byte förutom verktyg för popnit? Såg att det finns packningar också till fläktutloppen. Köper sådana också.
 
Claes Sörmland
D Daniel Kron skrev:
Du har nog helt rätt. Ska nog ge mig på att inhandla två nya fläktar. Kondensator verkar ingå, inget annat som behövs vid byte förutom verktyg för popnit? Såg att det finns packningar också till fläktutloppen. Köper sådana också.
Vad jag minns så var det bara skruvmejsar, borrmaskin och popnitar som behövdes. Konding ingick där jag köpte motorerna (se ovan).

Och liten stålborste och diskmöjligheter till det dammiga och fettiga huset. Speciellt fläkthuset på köksfläktssidan var inte så roligt. Har man rostangrepp kan man ju passa på att skrapa den också och spreja på kallgalv.
 
Nu tog jag tag i det och inhandlade två nya fläktar från Fläktbutiken. Bytte båda under förmiddagen. Lite pilligt var det allt men gick ganska smidigt. Båda snurrar så verkar ha kopplat allt rätt.
 
D Daniel Kron skrev:
Nu tog jag tag i det och inhandlade två nya fläktar från Fläktbutiken. Bytte båda under förmiddagen. Lite pilligt var det allt men gick ganska smidigt. Båda snurrar så verkar ha kopplat allt rätt.
Märker du någon skillnad efter bytet?
Var det pga ljudnivån du bytte?
 
Ja det var pga av ljudet. Upplevde ett vinande ljud från vad jag tror var den vänstra fläkten. De gamla fläktarna och fläkthusen såg riktigt grisiga ut med fett och skit så det var nog inte fel med en rejäl rengöring av husen plus nya fläktar.

Om det blev bättre? Tror tyvärr inte det. Upplever samma vinande från samma ställe. Blev en dyr rengöring. Förbannat...:worried:
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag ändrar mig. Det blev sämre. Den ena fläkten låter inte bra, bytte faktiskt tillbaka till en av de gamla.
När jag snurrar den nya fläkten som låter illa med handen låter det precis som när man tejpat spelkort på cykelhjulet. Ska försöka returnera den.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jag köpte nya fläktar till mitt aggregat direkt från EBM Papst. Om jag inte minns fel så kostade fläktarna under tusingen styck, inkl fläkthjul och konding. Som sagts innan, väldigt enkelt att byta.
Minns du eller kan du kolla vilka som passade därifrån?
 
  • Gilla
yaesomi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.