Martin_B
Kök är för de flesta det viktigaste rummet i hemmet.

Men hur ser Ditt drömkök ut?

Stil, storlek, form, typ av skåp, bänkmaterial, vitvaror, köksö eller ej, halv- eller helö, layout med fönster / ev. altandörr osv., m.m.,

Allra bästa och enklaste är om man i siffror kan ange storleken (area + ev. takhöjd om man önskar) och bara bifoga bild(er) - "en bild säger mer än tusen ord", så får man en bra uppfattning ändå om stil, inredning osv.



Mitt drömkök:
  • Sekelskifteskök på 30-40 kvm med matplats för upp till 10 pers om det så behövs
  • med stor hel köksö med extra diskho (utöver huvuddiskbänken)
  • gärna högt i tak 3+ meter
  • gärna mycket kakel i gammal stil på väggarna
  • tåligt golv, gärna mönstrade cementplattor/klinker med golvvärme
  • rejält walk-in skafferi
  • stor rostfri diskbänk och övrig bänkmaterial i underhållsfritt material, gärna ljus marmor-imitation (äkta marmor är för känsligt tycker jag)
  • mycket förvaringsutrymme och typ av skåp som enl. bild nedanför
  • ligger i direkt anslutning till stor matsal, genom vackra pardörrar
  • stora höga fönster med mycket ljusinsläpp, samt altandörr till stensatt altan där man kan sitta och grilla och njuta av solen i syd- eller sydvästläge
  • så klart ett funktionellt kök, allting praktiskt, med smarta lösningar, mycket eluttag m.m.
  • vitvaror måste vara ordentliga, hållbara och praktiska
  • vad gäller färgsättning så gärna mycket vitt, men även lite mörkare varma gammaldags kulörer är väldigt snyggt

Platsbyggt-lantkok-01.jpg

OBS bilden är tagen från nätet.
 
P
I mitt fall är köket mycket mindre (Typ 3,5 x 4 m och normal takhöjd). Normalt sett så lagar jag bara mat åt mig själv, men det ska även funka med gäster. Då äter vi normalt sett inte i köket, så det behövs inga bord för det.
  • Diskbänk i rostfritt, med disko där man kan diska en stor plåt. Kran med hög pip. Ovanför diskbänken stora ljusa fönster med rejäla fönsterbrädor för blommor och krukväxter (glöm inte växtbelysning för vintern) . Under bänken finns diskmaskin och grytskåp.
  • Till höger om diskbänken och i vinkel en bänk med träskiva med inyggnadshäll. Lådhurtsar för specerier under bänken och höga skåp ovanför bänken (upp till taket), väggskåpen får gärna vara lite djupare än normalt. I vinkel mot den bänken fortsätter träskivan med en 90 cm bred träskiva för avställning /servering /bak / matplats när jag är själv. Under denna skiva skåp med plats för allt det där som man bara använder en gång om året. Ett par passande stolar om man sätter sig och äter vid bänken eller om man har ett par gäster som sitter och sörplar vin medan man lagar maten.
  • Väggen som är kvar huserar kyl och frys samt inbyggnadsugn.
Luckor m m i ljusa träslag, Skåpsidor och övrigt i någon ljus mild färg som inte är melaminvit. Målet är att det aldrig ska vara mer än 4 steg till något som jag behöver i köket. Golvet ska vara mjukt att stå på, tåligt och lättstädat.

Några detaljer som jag tror förhöjer nyttan.
  • En panel med 2-3 timers infällda. Jag använder ofta 2, och 3 skulle nog inte skada. I samma panel en klocka och en termometer för rumstemperaturen,
  • Skjutdörr så att man kan stänga om röran om man behöver.
  • Bra och flexibel belysning. Så att man ser vad man lagar för mat, men kan dra ned när man bara ska göra kaffe eller ta en nattmacka.
  • En liten vedspis för nöjeseldande och som eventuell nödspis.
  • En liten hylla för en grundkokbok där man snabbt kan hämta temperaturer och koktider.
  • En plats för matskålar för hund eller katt som inte är i vägen för den som lagar mat.
Det behövs egentligen inte så mycket skåp för bordsporslin i köket, det kan förvaras i anslutning till matplatsen. I köket ska däremot finnas plats för serveringsformar så man slipper springa och hämta sånt.
 
Eftersom mitt drömkök aldrig kommer få plats i mittt hus har jag modifierat drömmen. Låter kanske konstigt men känns mer vettigt att drömma om något som år uppnåeligt. Låter en aningen präktigt och tråkigt men det beror nog på att inom en fem års period kommer vi göra om köket.

Så jag har ett kök som är ca 3,5 x 2,7 meter och en takhöjd på 2,6 som räddar upp och gör att köket inte känns riktigt så litet.
Men ett kök med släta grå luckor, rostfria vitvaror och spisen La germania. 90 cm bred med induktionshäll i färgen röd. Handtaget på ugnen ska gå igen i handtagen på skåpsluckorna (om än smäckrare). Överskåpen ska gå upp till taket om jag så måste sätta en passbit längst upp. Överskåpen ska helst sitta lite högre än minimimått mellan bänk och skåp som idag. Rejält med bra belysning och eluttag på smarta ställen. Lådor och skåp ska ha smart inredning och allt ska placeras logiskt och med utrymme. Idag står spisen direkt mot en vägg och mellan spis och diskho är det 10 cm.
Jag vill ha en stor diskho i rostfritt. En kran som går att använda som handdusch med av/på knapp på munstycket. Jag vill ha grått kakel, lyfta fram det gamla trägolvet och måla grått och ha röda kakelfogar som går igen i spisen och min älskade kitchen aid.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.